نگرانی رژیم صهیونیستی از امضای سند همکاری ایران و چین

یک کارشناس رژیم صهیونیستی امضای سند برنامه جامع همکاری های چین و ایران را عامل خنثی شدن فشارهای اقتصادی آمریکا، بالاتر رفتن موقعیت ایران در مذاکره و تهدیدی استراتژیک برای ابعاد وجودی این رژیم دانست.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ « دان شیفتان » رئیس برنامه امنیت بین المللی در دانشگاه حیفا در مقاله ای که امروز ( سه شنبه ) در روزنامه « اسرائیل الیوم » منتشر کرد، اظهار داشت: همزمان با تلاش‌های عمومی اسرائیلی ها برای تحول در صحنه سیاست داخلی، تهدیدی استراتژیک برای ابعاد وجودی رژیم اسرائیل در حال شکل گرفتن است که در اتحاد جدید ایران و چین نمایان می شود به طوری که خاورمیانه ممکن است بار دیگر خود را در جنگ سرد بین قدرتهای بزرگ، به شکلی که رژیم اسرائیل را تهدید کند، قرار دهد.

رئیس برنامه امنیت بین المللی در دانشگاه حیفا اظهار داشت: آنچه در حال حاضر در مقابل چشمان دولتمردان اسرائیل اتفاق می افتد کمک عظیم چین به معنای حمایت از ایران جهت تلاش تهران برای تحمیل سلطه خود بر منطقه به عنوان بخشی از یک جنگ سرد دیگر است که ممکن است به مرور زمان بین آمریکا و چین توسعه یابد و این هژمونی منجر به ایجاد یک چالش استراتژیک برای اسرائیل در مقیاسی شود که از جنگ یوم الغفران ۱۹۷۳ ( جنگ بین اعراب و اسرائیل ) دیده نشده است.

وی اظهار داشت که در سند راهبردی همکاری های ایران و چین ، احتمال برگزاری تمرین های مشترک نظامی ، مشارکت در صنایع نظامی با قیمت های نسبتاً پایین ذکر شده است و چنین توافقی فشار اقتصادی آمریکا را بسیار خنثی و موقعیت مذاکره ایران را بسیار تقویت می کند و ممکن است نوید دهنده تحرک تازه ای برای تلاش های هژمونی ایران در منطقه باشد البته سرعت اجرای این سند همکاری عمدتا به روابط آمریکا و چین بستگی دارد.

 در جریان سفر رسمی شی جی پینگ رئیس جمهوری چین به تهران در بهمن ماه ۱۳۹۴، دو طرف با صدور بیانیه‌ای سطح روابط خود را به روابط راهبردی ارتقا دادند. در بند ۶ این بیانیه دو طرف آمادگی خود را برای رایزنی و مذاکره جهت انعقاد سند همکاری بلندمدت اعلام کردند.

در ادامه دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در یک همکاری نزدیک با سایر نهادهای کشوری در نهایت نسخه پیش‌نویس برنامه همکاری جامع را تهیه و در شهریور ۱۳۹۸ و در جریان سفر محمد جواد ظریف به چین این پیش نویس تحویل دولت چین شد.

دولت چین چند ماه بعد و در بهار ۱۳۹۹ بصورت رسمی نظر خود را پیرامون پیش‌نویس پیشنهادی طرف ایرانی اعلام کرد. بعد از آن وزارت امور خارجه با همکاری نهادهای کشوری ضمن بررسی سند، فرآیندهای قانونی را طی نمود و در نهایت هیات دولت  سوم تیر ۱۳۹۹، مجوز رسمی آغاز مذاکرات و امضای برنامه همکاری جامع بر اساس منافع متقابل بلندمدت را به وزارت امور خارجه اعطا کرد.

مهرماه ۱۳۹۹ محمد جواد ظریف در جریان سفر رسمی به پکن نظرات اصلاحی و تکمیلی ایران را به اطلاع طرف چینی رساند. حدود پنج ماه بعد یعنی در نیمه اسفند ۱۳۹۹، طرف چینی نظرات خود پیرامون سند مذکور را به اطلاع وزارت امور خارجه ایران رساند و در نهایت این سند روز شنبه ( ۷ فروردین ۱۴۰۰)  به امضای وزیران خارجه ایران و چین رسید. ‌

انتهای پیام/

منبع:ایرنا

کد خبر: 1091941

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =