برخی مشکلات را چندبرابر نشان ندهند/ نظارت کافی برتوزیع کالا نداریم

رئیس جمهور گفت: نباید برخی بخاطر انتخابات یا انتقام از انتخابات قبلی، مشکلات را چند برابر جلوه دهند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور ظهر امروز (سه شنبه) در جلسه ستاد تنظیم بازار کشور اظهار داشت: ما در بخش نفت شرایط ویژه ای پیدا کردیم و بخش صادرات غیرنفتی هم نسبت به سال قبل متفاوت شد و امسال واردات و صادرات ما مقداری از توازن خارج است. برای مثال واردات ما مثلاً حدود ۴۳ هزار میلیارد و صادرات ما ۴۱ هزار میلیارد است.

وی عنوان کرد: این دو را وقتی کنار هم می‌بینم متوجه می‌شویم تعادلی بین صادرات و واردات وجود ندارد و ما در آنها شاهد کاهش هستیم. همه اینها دست به دست هم داد و مشکلاتی را برای ما ایجاد کرد. البته در بخش کرونا سختی‌هایی که در فروردین و اردیبهشت داشتیم از خرداد ماه تقریباً بهتر شد و در بسیاری از تولیدات خود حتی در فروش و صادرات بعد از خرداد وضع بهتری داشتیم.

رئیس‌جمهور ادامه داد: در سه ماهه اول وضع سخت بود و از سه ماهه دوم شرایط ما بهتر شد. سه ماهه اول رشد اقتصادی ما چه با نفت و چه بی‌نفت منفی بود. سه ماهه دوم و سوم مثبت شد. بنابراین شرایط ما مقداری بهتر شد اما در عین حال مشکلات باقی ماند. البته همه دنیا بخاطر کرونا مشکل دارند. به طور متوسط رشد اقتصادی دنیا منفی ۳.۴ است.

روحانی بیان کرد: رشد اقتصادی در ایران، بر مبنای ۹ ماهی که حساب می‌کنیم و امیدواریم تا پایان سال هم چنین رقمی داشته باشیم، بالای دو درصد مثبت است که نشان می‌دهد کار دولت، کار عظیم و بزرگی بوده است و نباید برخی بخاطر انتخابات یا انتقام از انتخابات قبلی، مشکلات را چند برابر جلوه دهند.

وی با بیان اینکه متأسفانه ما انتقام را از انتخابات قبل شروع می‌کنیم و تا انتخابات بعدی ادامه می‌دهیم، گفت: ما در جلسه امروز تنظیم بازار دیدیم از ۱۰۰ قلم کالایی که برای مردم بسیار مهم است و باید در بازار در اختیار مردم باشد، تقریباً ۹۵ درصد یا ۹۷ درصد شرایط قابل قبولی دارد و دو یا سه کالا هست که شرایط غیرقابل قبولی دارد و باید شرایطش را به شرایط قابل قبول برگردانیم.

رئیس‌جمهور اضافه کرد: علیرغم تحریم و کرونا و با وجود مشکلات و اینکه قیمت ارزاق عمومی در جهان بالا رفته است، اگر همه این‌ها را در کنار هم بگذاریم، دولت مخصوصاً وزارت جهاد کشاورزی و صمت می‌توانند مشکلات را در کنار هم حل و فصل کنند و مردم در رنج کمتری باشند. در گزارشی که امروز داده شد، مشخص شد در گمرکات ما کالای بسیار فراوانی انبار شده است و گفته شد چه مقدار نهاده‌های دامی و روغن در کالاهای ما انبار است و باید آزاد شود و به بازار بیاید. بانک مرکزی، وزارت اقتصاد و دارایی، گمرک، وزارت صمت باید هماهنگ کنند که کالاها سریع‌تر از گمرکات خارج و به دست مردم برسد.

روحانی تاکید کرد: مسأله مهم، مسأله روابط ما با همسایگان است. رفتار ما و بازارچه‌های مرزی ما باید شرایط بهتری داشته باشد. بازارچه‌های مرزی در این شرایطی که مشکلاتی ایجاد می‌شود، می‌توانند فعال‌تر شوند و کالاهای مورد نیاز را در اختیار قرار دهند و مقامات مسئول، در روزی که نیاز به گشایش در بازار واردات و ایجاد مشکل در صادرات کالا داشته باشند باید به دولت منتقل کنند. اینها باید منتقل شود، یعنی اگر در ستاد تنظیم مسأله ای مطرح می‌شود و مشکلی هست باید به وزارتخانه منتقل شود و وزارتخانه آن را به کل دولت منتقل کنند.

وی افزود: ما همیشه در ابتدای جلسه دولت، نیم ساعتی را به اینکه وزرا مسائل خود را مطرح کنند اختصاص می‌دهیم. ما حتماً در زمینه کالاهای اساسی و کالاهای مورد نیاز مردم اگر به مصوبه دولت نیاز داشته باشد تأخیر نمی‌کنیم. ما در همان جلسه یا جلسه بعد تصویب خواهیم کرد. بنابراین دولت پشتیبانی می‌کند و در کنار ستاد تنظیم بازار است‌. ستاد نباید احساس کند که قدرت و امکان کافی برای اعمال نظرات خود ندارد. پس ما باید در زمینه روابط با همسایگان، مخصوصاً استان‌هایی که در مرز هستند و استانداران محترم تلاش بیشتری کنیم. ما روابط خوبی برقرار کردیم و این روابط باید تمدید شود و ادامه پیدا کند که در حال تلاش برای گسترش آن هستیم.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: ما می‌توانیم از اوراسیا و این کشورها برای واردات پایه‌های مربوط به ارزاق و نهاده‌های دامی استفاده کنیم. این اقدامات باید انجام گیرد و ما آماده هستیم، یعنی وزارت صمت این مسئولیت را دارد و باید از امکان اوراسیا بیشتر بهره برداری و استفاده کند. در برخی زمینه‌ها الحمدلله تولید کالاهای صنعتی ما افزایش پیدا کرده است. در کالاهای کشاورزی هم آمار به ما می‌گوید در همه زمینه‌ها افزایش داشتیم. یعنی در تولید محصولات پروتئینی شرایط ما نسبت به سال‌های قبل شرایطی نیست که محصولات کمتری داشته باشیم.

روحانی افزود: در مواردی که که باید کالا و نهاده وارد شود، تلاش زیادی شده است. در سال ۹۹ مقدار کسری ما نسبت به ۹۸ خیلی زیاد نیست و حدود سه، چهار میلیون تن کمتر شده اما در حدی نبوده است که به بازار فشار آن چندانی وارد شود. نسبت به برخی اجناس که گاهی نسبت به برخی مقاطع فراز و نشیب می‌بینیم باید دلیلش را بررسی کنیم. گاهی دلیلش در تولید است و باید مشکل تولید را حل کنیم. گاهی مشکل در نهاده‌هایی است که در بیرون تولید شده و وارد نشده است. گاهی در توزیع مشکل داریم و گاهی مشکل در بحث نظارت است و نظارت کافی نداریم یا عرضه به موقع انجام نمی‌شود. در برخی موارد مشکل وجود دارد و در برخی موارد وحدت نظر وجود ندارد و در ستاد تنظیم بازار باید بحث شود و آن را به نقطه نظر نهایی برسانند.


وی با بیان اینکه در برابر ما، مسئول وزیر صمت، وزیر جهاد سازندگی و قائم مقام وزیر صمت در بخش بازرگانی است، گفت: این سه نفر مسئولیت سنگین‌تری دارند و ستاد تنظیم بازار هم باید بازوان این سه نفر برای حل و فصل مسائلی که وجود دارد باشد. ما از چه طریق می‌توانیم این را حل کنیم؟ به اعتقاد من، جای یک سامانه جامع کم است. البته در جلسه گفته شد که ما یک سامانه خوبی داریم که در برخی از تولیدات دامی، از ابتدا تا انتهای فرایند در این سامانه مشاهده می‌شود.

روحانی تاکید کرد: اگر این سامانه به طور دقیق همه چیز را عرضه کند، ما نباید اختلاف نظر داشته باشیم که در فلان مورد چقدر تولید یا اقدامات لازم صورت گرفته است یا مشخص می‌شود مرکز تولید چه مقدار برای فروش یا کشتارگاه، عرضه کرده است. در حمل و نقل با این سامانه به راحتی می‌فهمیم این جنس به کجا می‌رود. ما باید یک سامانه جامع داشته باشیم که این سامانه ما را از اینکه در تردید باشیم که قدم‌های تولید چطور برداشته شده است بی نیاز کند. با وجود این سامانه همه چیز برای ما روشن می‌شود که آیا درعرضه تأخیر انداخته است یا نه.

وی خاطرنشان کرد: همه گزارش‌های امروز در ابن جلسه، نشان می‌دهد اگر این سامانه دقیق و جامع را داشته باشیم خیلی راحت‌تر می‌توانیم مسائل را حل و فصل کنیم. در مجموع در این جلسه مشکل جدی غیرقابل حل ندیدم یعنی اگر به ما می‌گفتند ما الان در کشور نهاده‌های دامی نداریم و بانک مرکزی هم می‌گفت نمی‌توانم ارز تخصیص بدهم یک مشکل جدی است ولی چنین مشکلی نداریم.

رئیس‌جمهور ادامه داد: ارز تخصیص داده شده، نهاده‌ها خریداری شده که یا در گمرکات است و یا در راه است و حتی وزیر راه گفت یکسری کشتی‌ها در حال تخلیه هستند. بنابراین این مشکل اساسی را نداریم. اگر مشکل اساسی این بود که در کشور تولیدکننده نداریم که امروز می‌بینیم تولیدکننده داریم و نیازهای موردنیاز بخش‌های تولیدی هم دارد تأمین می‌شود.

روحانی بیان کرد: ما در برخی اقلام که مشکل داریم با ۳۰ تا ۴۰ نفر طرف هستیم و به راحتی با ۳۰ تا ۴۰ شرکت می‌توانیم مسائل را حل و فصل کنیم و قرار شد عصر امروز جلسه‌ای با این شرکت‌ها تشکیل و با آنها صحبت شود که ساماندهی شود. تولیدکنندگان، کشتارگاه‌ها مشخص هستند. اختلافات درباره بسته بندی کردن یا نکردن فلان جنس و اینکه به مصلحت هست یا نیست وجود داشت. خب اگر به مصلحت نیست ممنوع کنید. اگر بسته بندی باعث می‌شود در بازار برای دهک‌هایی که دچار مشکل هستند، قیمت گران می‌شود و جنس لوکس‌تری در دهک‌های بالا قرار می‌گیرد این کار را نکنید و جلوی آن را بگیرید.

وی اضافه کرد: اگر در ستاد تنظیم بازار به این نتیجه رسیدید که برخی بسته بندی‌ها نباید در برخی اقلام انجام شود آن را مصوب کنید و ما هم حمایت و پشتیبانی می‌کنیم. به اعضای ستاد تنظیم بازار عرض می‌کنم، هر چیزی برای تنظیم بازار مورد نیاز و مصوب شما است، اگر دولت لازم است مصوبه‌ای داشته باشد حتماً در همان هفته انجام شود. یعنی وزیر مربوطه در دولت مطرح کند و در همین هفته که مطرح می‌شود دولت مصوب خواهد کرد.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: اگر در خط مشی و برنامه مشکلی دارید که خط مشی و برنامه بر عهده رئیس جمهور است. اگر در برنامه‌ها مشکل دارید بگویید تا در ستاد اقتصادی دولت مطرح، بررسی و ابلاغ شود که برای همه لازم الاجرا است. حتی اگر جایی قانونی است که فکر می‌کنید باید انجام شود آن را هم به ما بگویید ستاد هماهنگی اقتصادی داریم و در آنجا مطرح می‌کنیم و اگر موردی لازم و ضروری است تصویب می‌کنیم.

روحانی با اشاره به اینکه در مورد واردات کالا و قیمت کالا در مصوبه بودجه ۱۴۰۰ مجلس مشکلاتی ایجاد شده است، گفت: نسبت به واردات و قیمت کالا در بودجه امسال مشکلاتی ایجاد شده و مبنا را بر حقوق گمرکی قرار داده که در نتیجه آن ممکن است جنس گران شود، اگر در این زمینه مشکل دارید به ما بگویید چون برای ما رفاه مردم اصل است. در شورای عالی هماهنگی اقتصادی راجع به آن بحث می‌کنیم و اگر تغییری لازم باشد تغییر می‌دهیم.

وی با بیان اینکه ما در ایام عید و در آستانه ماه مبارک رمضان هستیم که شرایط ویژه خود را دارد، بیان کرد: همچنین در آستانه انتخابات و تغییر دولت هستیم که این هم مسائل خاص خود را دارد. هیچکس در دولت نباید به فکر این باشد که رسالت و مسئولیت ما تا نیمه مرداد ماه است و چهار ماه پیش رو داریم و فقط باید چهار ماه را حل کنیم. ما باید برای تمام سال فکر کنیم که دولت بعدی که آغاز به کار می‌کند با مشکل روبرو نباشد.

روحانی عنوان کرد: روز اول که آمدیم با مشکل عظیمی همان روز اول مواجه بودیم. سیلوهای گندم خالی شده بود و مشکلات بسیاری داشتیم چون من تجربه کردم به هیچ عنوان اجازه نمی‌دهم و راضی نیستم وقتی دولت سیزدهم وارد عمل می‌شود، روز اول با مشکل مواجه شود. باید بازار را تا پایان ۱۴۰۰ تنظیم کنیم. البته دولت بعدی که روی کار بیاید برنامه‌های خود را دارد.

وی ادامه داد: در اجرای وظایف‌مان بین ساعت اول دولت با ساعت پایانی آن نباید فرق کند و با همان نشاطی که در ساعت اول دولت شروع به کار کردیم با همان نشاط باید تا ساعت آخر کار کنیم. فرقی نمی‌کند. ما با مردم روبرو هستیم و با مردم عهد بستیم و رسالت سنگینی بر دوش ما است. خدمت مردم عرض می‌کنم در این جلسه برخی اقلام مطرح شد و دیدیم راه حل دارد و مشکلات قابل حل است.

رئیس‌جمهور اظهار کرد: ما از سال ۹۷ در دولت و ستاد اقتصادی، ۱۰۰ قلم کالا را دنبال کردیم و می‌کنیم. دو مسأله اساسی کرونا و تحریم را تا پایان دولت داریم. به نظر من بزرگترین پشتیبانی از تولید مهار کرونا است و بزرگترین مانع زدایی برای تولید مسأله تحریم است. اگر بتوانیم کرونا را کنترل کنیم و کسب و کار آزاد شود و مردم به راحتی سفر، تجارت و تردد کنند بخش بزرگی از مشکلات تولید حل شده است.

روحانی ادامه داد: اگر بتوانیم تحریم را حل کنیم، مانع اصلی را برداشتیم. البته پشتیبانی تنها بحث کرونا نیست و مانع زدایی تنها تحریم نیست بلکه ده‌ها مسأله دیگر وجود دارد. ان شاءالله تلاش خواهیم کرد سالی که سال پشتیبانی تولید و رفع موانع تولید است، تولید حرکت بهتری داشته باشد و بدانیم اگر در بازار مشکل ایجاد می‌شود ریشه اش به تولید بر می‌گردد. اگر تولید به اندازه کافی یا اضافه بر نیاز باشد هیچگاه مشکل ایجاد نخواهد شد.

وی در پایان بیان کرد: اگر لازم باشد ستاد تنظیم بازار با حضور من یا معاون اول برگزار شود این کار را خواهیم کرد تا بازار بتواند ثبات لازم را پیدا کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1091955

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =