نسل جدید روبات‌های زنده طراحی شدند + فیلم

دانشمندان زیست‌فناوری و کامپیوتر آمریکا روبات‌هایی را از سلول‌های زنده طراحی کرده‌اند که خودشان را مونتاژ می‌کنند، با یکدیگر تعامل دارند و حتی حافظه‌ای برای ضبط کردن دارند.

به گزارش گروه علم و فناوری باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، تیمی از دانشمندان زیست فناوری و کامپیوتر از دانشگاه تافتس و ورمونت در آمریکا سال گذشته با استفاده از سلول‌های قورباغه، ماشین‌های زیستی بسیار ریزی طراحی کرده بودند که خودشان را ترمیم می‌کردند. این ماشین‌ها که ژنوبات یا Xenobots نام دارند، به غیر از اینکه حرکت می‌کنند، می‌توانند محموله‌ای را با خود حمل ‌کنند و حتی به صورت دسته جمعی نمایش اجرا کنند.

این تیم پژوهشی به تازگی روبات‌های ریز دیگری را طراحی کرده‌اند که بدن‌شان را از سلول‌های منفرد مونتاژ می‌کنند و برای حرکت نیازی به سلول‌های عضلانی ندارند. این روبات‌ها حتی حافظه‌ای برای ضبط کردن دارند. نسل جدید ژنوبات‌ها با سرعت بیشتری نسبت به روبات‌های نسخه پیشین خود حرکت می‌کنند و در محیط‌های مختلف می‌توانند پیمایش کنند. همچنین طول عمر بالاتری نسبت به آنها دارند و این قابلیت را دارند که به صورت گروهی با هم کار کنند و در صورت آسیب دیدن خود را درمان کنند.

نتایج تحقیقات این تیم پژوخشی در نشریه «ساینس روباتیک» منتشر شده است.

زیست شناسان دانشگاه تافتس برای ساخت روبات‌های جدید خود از سلول‌های بنیادی را از جنین‌های قورباغه آفریقایی گرفتند و به آنها اجازه دادند که خود را جمع کنند و به صورت کروی درآورند. بعد از چند روز برخی از سلول‌ها تمایز پیدا می‌کنند و به مژک‌هایی تبدیل می‌شوند که ماشین با کمک آنها حرکت می‌کند و به روش خاصی می‌چرخند.

این مژک‌ها به جای استفاده از سلول‌های قلبی مهندسی شده که به صورت طبیعی انقباضات ریتمیک دارند و موجب حرکت می‌شوند، شبیه به پا به این روبات‌ها امکان حرکت می‌دهند تا با سرعت بیشتری منتقل شوند.

محققان می‌گویند: ژنوبات‌های نسل جدید دقیقا مانند یک روبات سنتی ساخته شده‌اند، اما به دلیل اینکه از سلول‌ها و بافت‌های زنده به جای اجزای مصنوعی تشکیل شده‌اند، توانستیم درک بهتری از تعامل سلول‌ها با یکدیگر داشته باشیم و این تعاملات را بهتر کنترل کنیم.

اما هدف و کاربردی که دانشمندان برای این روبات‌ها در نظر گرفته‌اند خیلی جالب‌تر است. محققان می‌گویند: می‌خواهیم این روبات‌ها کار مفیدی انجام دهند. در حال حاضر به آنها وظایف ساده‌ای محول می‌کنیم، ولی در نهایت هدف ما نوع جدیدی از ابزارهای زنده است که مثلا می‌توانند میکروپلاستیک‌های اقیانوس یا آلودگی‌های خاک را پاکسازی کنند.

آنها امیدوارند که از این روبات‌ها در کارهایی مثل حرکت در مویرگ‌های باریک و رساندن داروهای خاص به سلول‌های خاص بدن استفاده کنند.

در ادامه می‌توانید ویدئوی ساخت این روبات‌های زنده نسل جدید را تماشا کنید:

کد خبر: 1092021

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =