چرا مرگ آزاده نامداری هنوز تیتر اخبار است؟

خبر مرگ آزاده نامداری همچنان در تیتر اخبار کشور قرار دارد و شاید عموم مردم از جنبه های هیجانی و کنجکاوی‌های عامیانه این اخبار و حتی خبرهای دروغ آن را در فضای مجازی بیشتر رصد کنند. اما کمتر کسی به تحلیل و تشریح جنبه‌های علمی ارتباطاتی و حقایق موجود در آن پرداخته و علت زندگی خبرساز و مرگ ابهام‌آلود همراه با این سطح بالا از حواشی آن پرداخته است.

به گزارش ایسکانیوز، محمد امامی کورنده: خبر مرگ آزاده نامداری همچنان سر تیتر اخبار کشور قرار دارد و شاید عموم مردم از جنبه های هیجانی و کنجکاوی‌های عامیانه این اخبار و حتی خبرهای دروغ آن را در فضای مجازی بیشتر رصد کنند. اما کمتر کسی به تحلیل و تشریح جنبه‌های علمی ارتباطاتی و حقایق موجود در آن پرداخته و علت زندگی خبرساز و مرگ ابهام‌آلود همراه با این سطح بالا از حواشی آن پرداخته است که‌ بنده برحسب احساس وظیفه ی انسانی و تشریح حقوق انسانی و شهروندی آزاده نامداری به عنوان یک شهروند ایرانی و فراتر از آن یک "شخصیت رسانه‌ای" به آنها خواهم پرداخت.

باید بپذیریم که آزاده نامداری فراتر از یک شهروند عادیِ جامعه به تناسب نوع فعالیت و حرفه اش یک "شخصیت رسانه‌ای" محسوب می شود و در میان مردم از جایگاه و هویت اجتماعی خاص در سطح گسترده ای برخوردار بوده و هست.

آزاده نامداری مجری صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران بود اما با کارنامه ای پر حاشیه؛ نامداری چهره معروف صدا و سیما جدای از اجرای خاص، متفاوت و خلاق در برنامه‌های تلویزیونی اش زندگی پر حاشیه‌ای هم داشت و حالا حتی پایان زندگی و مرگش او را بیشتر از پیش به صدر اخبار آورده است.

از شروع کار حرفه‌ای طی یک دهه تا ممنوع التصویری و حتی زندگی شخصی پر فراز و نشیب و پر از حاشیه ی آزاده از ازدواج اول با یک مجری مشهور صدا و سیما و دغدغه های عجیب چند ساله اش تا جدایی ناگهانی و نهایتا انتخاب عاقلانه تر و تشکیل یک زندگی آرام‌تر و به نوعی ترجیح او به خروج از حواشی و پناه بردن به گوشه ی عزلت برای رسیدن به آرامش حداقلی و حتی تسکین موقت در فرایند زندگی اش را می توان یک مرور اجمالی بر کل زندگانی آزاده و جریان حضور دنیوی او بر شمرد.

 نقطه عطف پریشان حالی آزاده و ترور شخصیتی او

ابتدا ممنوع التصویر اش از صدا و سیما و ترکش اساسی ناشی از انتشار عکس‌های او از نقض حریم خصوصی اش تا متهم کردن او به ریاکاری توسط مردم و رسانه ها نقطه ی عطف یک شکست بزرگ هویتی در این شخصیت رسانه ای بود. تا بدانجا که پس از آن تا سالها دچار تزلزل و آسیب و بحران واقعی در زندگی شخصی و حتی هویت فردی خودش شد؟!

او در واکنش به اتهامات و قضاوتهای مردم و رسانه ها بارها مجبور به توضیح و توجیه اعمال و رفتار زندگی شخصی خود به افکار عمومی شد و این موضوع رفته رفته به پاشنه آشیل و یا ترمزی برای ادامه ی فعالیت حرفه ای او تبدیل شد و متاسفانه در ذهن و افکارش ریشه دمید.


مرگ ابهام آمیز

در میانه ی تعطیلات نوروز ۱۴۰۰ ناگهان خبر فوت مشکوک زنی در منطقه سعادت آباد تهران اعلام شد. ️بعد از بررسی‌های بیشتر، افراد حاضر در صحنه اعلام کردند که پیکر متوفی متعلق به آزاده نامداری مجری مشهور صداوسیما است. اما مرگ او را هیچ مرجع رسمی تایید نکرد تا این که سخنگوی اورژانس از مرگ مجری سابق صدا و سیما یعنی آزاده نامداری خبر داد. 


 اهمیت و گستردگی این خبر در رسانه چه بود؟

در علم ارتباطات با بررسی عناصر خبری و ارزش‌های خبری مرتبط با یک موضوع مهم و گسترده در جامعه چندین عنصر برجسته به عنوان ارزش‌های خبری برای این رویداد مهم به چشم می خورد که به اختصار به مهمترین آنها می پردازم...

"شهرت" یقینا تمام مراحل زندگی پر حاشیه ی آزاده از حضور موثرش در برنامه های متعدد تلویزیون تا ممنوع التصویر و بعد خبر ازدواجش با یک مجری مشهور دیگر و پس از آن طلاق جنجالی و پرحاشیه او و سپس ازدواج دوم و بعد از آن صحنه ی حضورش در یک کشور خارجی و حواشی هویتی آن و نهایتا مسئله ی بغرنج مرگ ناگهانی او برای مردم جامعه، افکار عمومی، رسانه ها و همه ی هنرمندان کشور دارای اهمیت و ارزش خبری شهرت است.

یعنی خبر "مرگ یک مجری صدا وسیما" به تنهایی کافیست برای ادامه ی جریان سازی و دامن زدن بر حواشی آن چه رسد به آنکه آن شخص آزاده نامداری باشد.


"دربرگیری" به صورت غیر مستقیم اینکه یک مجری مشهورو ممنوع التصویر به طرز ابهام آلودی فوت شده است و حواشی قتل و دگرکشی و خودکشی و احتمالات دیگر ناخودآگاه اذهان عمومی و مردم و هنرمندان را نشانه می رود. اما بد اخلاقی های رسانه ها و خبرنگاران و مردم و هنرمندان برای رسیدن به اهداف خودشان چیزی جدای از این موضوع است و متاسفانه مغایر با اخلاق ایرانی اسلامی و حقوق شهروندی و حفظ حیثیت و آبروی افراد است که در مجال مناسب به آنها خواهم پرداخت.


"عجیب و استثنایی" اینکه یک زن و مجری مشهور در سطح بسیار بالای اعتماد به نفس و قدرتِ حضور در جامعه به عنوان یک زن فعال و محکم و مقتدر و قدرتمند و موفق چگونه و به چه علت اقدام به خودکشی کرده است، برای گستردگی و رسیدن به تراز اول خبر در سرتیتر رسانه ها کافیست.


"برجستگی و تازگی" در نوروز ۱۴۰۰ و پس از گذر از سختی‌های یکساله ی کرونا و تنها چند روز پس از آغاز سال نو، آخرین پست اینستاگرامی او و پیام تبریک عید به همراه تنها دخترش گندم که توسط همسرش سجاد ضبط شده بود. همین موضوع کافیست تا ارزش برجستگی و تازگی این اتفاق تلخ و ناباورانه را برای مردم جامعه و رسانه ها به اوج اخبار برساند.


اما علت مرگ چیست؟

با وجود این که خبرها و گمانه‌های مختلفی در مورد علت مرگ حتی فرضیه خودکشی مطرح شد اما خبر رسمی در این باره اعلام نشده است و تا آنجا که خبر رسید به دلیل اینکه ۴۸ ساعت از مرگ گذشته بود چهره آزاده نامداری قابل تشخیص قطعی نبود. به همین دلیل بازپرس کشیک قتل تهران و نماینده پزشکی قانونی برای تشکیل پرونده و تشخیص هویت جسد به محل کشف پیکر نامبرده اعزام شدند. 
 
براساس اظهارات والدین نامداری، همسر و فرزند او در شمال بودند و آزاده تنها در آپارتمانش حضور داشته که به دلیل عدم تماس با والدینش آنها نگران شده و با مراجعه به محل زندگی او متوجه می شوند که او فوت کرده است.

آخرین اخبار رسمی از مرگ آزاده نامداری

قاضی شهریاری در آخرین اظهارنظر گفت: «پیکر آزاده نامداری برای آزمایش های سم‎شناسی و علت فوت به پزشکی قانونی منتقل شد. در منزل وی اثری از به‌هم‌ریختگی دیده نشده و جسد وی در پذیرایی و روی مبل بوده است.سایت‌هایی که خبر خودکشی یا قتل وی را اعلام کرده‌اند هیچ دلیل و یافته‌ای ندارند و این موضوع تأیید نمی‌شود. رسانه‎ ها از از گمانه‌زنی و هتک حیثیت افراد خودداری کنند.»

اما پس از گذشت سه روز پیکر بی جان آزاده نامداری در آخرین سکانس از آخرین برنامه ی زنده اش در سطح رسانه دنیا به عنوان‌یکی از صاحبان خانه ابدی در قطعه ی نام آوران به ابدیت پیوست و برنامه در اینجا به پایان رسید.

اعلام قطعی منتفی‌بودن قتل آزاده هم خط بطلانی بود بر سناریوها و هیاهو و بداخلاقی های زشت رسانه ها و فضای مجازی و مردم و آن دسته از هنرمندانی که به آن دامن زدند و این آخرین خبر و آخرین حاشیه ای بود که روح و جسم آزاده را در این دنیای وانفسا مورد آزار و اذیت قرار داد.

حالا رسیدیم به تیتراژ پایانی این برنامه که معمولا اکثر مردم ما به آن توجهی نداشته و ندارند.اینکه عوامل و دست اندرکاران تهیه و تولید مستند آزاده نامداری و سکانس‌های عجیب و غریب این زندگی سرتاسر فراز و نشیب و حاشیه های فراوان آن چه کسانی بودند و هستند شاید هرگز برای مردم و افکار عمومی ما مهم نبوده و نباشد و حتی مشخص نباشد. اما یقینا نام و کارنامه تمامی این افراد در صحنه روزگار و بر جریده ی عالم ثبت خواهد شد.


مدرس دانشگاه و تحلیل‌گر مسائل فرهنگ و رسانه

انتهای پیام/

کد خبر: 1092022

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۱:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
      0 0
      بسیار عالی و اخلاق مدارانه و پرهیزکارانه نوشته شده. روح آزاده عزیز شاد و درجاتش متعالی