محرمانه‌ترین سلاح آمریکا، ویزای نخبگان است

رئیس دانشگاه تبریز با بیان این که محرمانه‌ترین سلاح آمریکا، ویزای نخبگان است، گفت: در زمان ریاست جمهوری ترامپ، بدترین شرایط تحریم وجود داشت اما ویزای نخبگان همچنان صادر می‌شد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز،صنعت ایران نمی‌تواند نخبگان دانشگاهی را جذب کند چرا که زیرساخت‌های لازم برای بهره‌گیری از توان فارغ‌التحصیلان را ندارد. وقتی فارغ‌التحصیلان ایرانی به کشورهای توسعه یافته مهاجرت می‌کنند به راحتی در صنعت جذب می‌شوند، اما این افراد در ایران یا بیکار هستند یا به مشاغل غیرمرتبط با تخصصشان مشغولند. به همین دلیل به نظر می‌رسد مشکل در آموخته‌های دانشگاهی نیست.  

میررضا مجیدی در گفت‌وگو با ایسکانیوز، با بیان این که دانشگاه‌ها مخصوصا مراکز رشد و نوآوری در زمینه تحقق شعارهای اقتصادی، هر سال قدم‌هایی برداشته‌اند، اظهار کرد: دانشگاه تبریز نزدیک به سه سال است که مرکز رشد دارد و اکنون به مرحله‌ای رسیده که می‌توان گفت این شعارها تحقق یافته و امسال هم سعی می‌کنیم هر چی بیشتر تحقق یابند.

رئیس دانشگاه تبریز درباره ادامه یافتن مشکلات اقتصادی به رغم تاکیدات مقام معظم رهبری، گفت: یک طرف این مشکل دانشگاه است و طرف دیگر مشکلاتی است که در زیرساخت های صنعتی کشور وجود دارد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: به نظر من دانشگاه‌ها بهترین نیروها را تحویل جامعه می‌دهند، اما چطور می‌شود که دانشجوی ایرانی وقتی به آمریکا و اروپا می‌رود، در سطح نخبگان قرار می‌گیرد.

مجیدی با تاکید بر این که دانشگاه مغز متفکر تربیت می‌کند، اما وقتی زیرساخت اقتصادی و صنعتی درست نیست، نمی‌تواند این نیروهای نخبه را جذب کند، افزود: فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های ایران در همه نقاط دنیا در خط اول قرار دارند، اما در جامعه خودمان متاسفانه نمی‌توانیم از آن‌ها استفاده کنیم.

رئیس دانشگاه تبریز با اشاره به این که دانشگاه‌ها در چند سال گذشته در زمینه مهارت‌افزایی تلاش کرده‌اند، اما باید کارخانه‌ها و صنایع بتوانند فاصله بین دانشگاه و صنعت را کم کنند، ادامه داد: مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری در زمینه افزایش مهارت فعالیت می‌کنند.

وی با تصریح بر این که در زمان ریاست جمهوری ترامپ بدترین شرایط تحریم وجود داشت اما ویزای نخبگان همچنان صادر می‌شد، گفت: گفته می‌شود؛ محرمانه‌ترین سلاح آمریکا، ویزای نخبگان است.

صنعت ایران، صنعت 40 سال پیش است

مجیدی با بیان این که فردی که از ایران می‌رود و در کارخانه و صنعت امریکا فعال می‌شود، در آنجا از همان فرمول‌هایی استفاده می‌کند که در فیزیک، مکانیک و برق خوانده است، افزود: صنعت ایران، صنعت 40 سال پیش است. صنعت باید جهش داشته باشد تا بتواند خودش را به سطح دنیا برساند.

رئیس دانشگاه تبریز در پایان با تصریح بر این که درصد کمی از فارغ‌التحصیلان ما کارآفرین هستند و می‌توانند برای افراد دیگر اشتغال‌زایی کنند، اظهار کرد: دانشجو و فارغ‌التحصیل ایرانی در دنیا با آموخته‌هایی که در دانشگاه‌های ایران فراگرفته کار می‌کند، اما این افراد در کشور جذب نمی‌شوند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1092052

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =