لزوم بهره‌مندی و حمایت از عالِمان ورزشی

از آنجا که عالمان ورزشی بخشی از سرمایه های ارزشمند معرفتی کشور به شمار می آیند، توجه جدی و حمایت کافی از آنان، امری واجب است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)،مجید خاتونی؛ در دنیای پیچیده امروز و با تخصصی شدن امور و تقسیم کارها، متخصصان و کنشگران نهادهای اجتماعی از نقش ها و وظایفی مختلفی برخوردار شده اند. نقش ها و وظایفی که مشارکت موثر کنشگران را تقویت نموده و دانش و بینش آنان را در بین اجتماع اشاعه می بخشد. ورزش نیز به عنوان یک نهاد اجتماعی نوپدید، از این قاعده تبعیت میکند. اما در پس تحولات فن‌آورانه و پیدایش رسانه های مختلف، تراکنش اخبار و اطلاعات ورزشی نیز شدت یافته است و پیام های آگاهی رسان نیز در این فضا پیوسته تولید و باز تولید می شود. به همین دلیل در میان بمباران اخبار و حواشی و تحلیل های سطحی (مه آلودگی رسانه ای)، شناخت مراجع فکری و عالمان ورزشی برای مخاطب عامه کمی دشوار است.

از این رو یک عالِم و متفکر حوزه‌های اجتماعی نقش‌های تخصصی و مهمی بر عهده دارد. امروزه یک عالِم ورزشی تنها بیان کننده واقعیت ها نیست، بلکه در پی راه حل‌ها و درصدد اصلاح و تغییر امور نیز می‌باشد. در این‌باره اندیشمندان مختلفی به این مسئله پرداخته اند. از جمله نورمن دنزین روش شناس بلند آوازه، به نقش هایی که عالمان علوم اجتماعی را متمایز می سازد اشاره می کند. در این نوشتار سعی می شود به اختصار به چند نقش اصلی عالمان و شخصیت های مرجع که روشن گری ورزشی را سرلوحه رفتار خود می دانند، بیان شود.

۵ نقش اصلی که یک عالم ومرجع ورزشی بر عهده دارد و تمایز و تفاوت مشخصی را با سایرین ایجاد می‌نماید عبارت است از:

۱_ نقش منتقد: بدین معنا که در اجتماع علمی و ورزشی نقادی دانشی کند و مسئله شناسی را همواره در رفتار انتقادی خویش بکار گیرد. از تولیدات فکری و دانشی همکاران نواقص را بگوید و خود بدیل و پیشنهادهای بهتر عرضه کند. ایراد گیری و تخریب دیگران نزد یک منتقد واقعی جایگاهی ندارد. همچنین به توضیح عواقب پیش بینی نشده بپردازد و در تحلیل ها از سطح به اعماق نهفته و ناگفته واقعیت ها رود و بر جنبه های ناشناخته روشنایی افکند.

۲_ فعال اجتماعی و ورزشی: عالم ورزشی در جامعه ورزش نسبت به مسائل و جریانات موجود، فرد بی تفاوتی نیست بلکه در زندگی اجتماعی و ورزشی باید مشارکت فعال داشته باشد. به عبارت دیگر حسگرهای وجدانی و وظیفه ای او به مسائل و دردهای قلمرو ورزش حساسیت بالایی دارد. خنثی و منفعل بودن برای او معنا نداشته و توان خویش را در اصطلاح و بهبود امور بکار می گیرد.

۳_ فرد بی طرف: در تحلیل و بررسی موضوعات  آنها را به صورت مستقل بررسی کند. منظور از بی طرفی نباید با بی تفاوتی اشتباه گرفته شود. تعلق قومی، جغرافیایی، سیاسی، اعتقادی و باشگاهی در رفتار و کنش های او دخیل نخواهد بود و نگاه جامعه محور بر سایر مولفه ها اولا است. منیت و سوگیری جانبدارانه میدان دار ذهن او نباشد که حقیقت و عدالت را گم کند.

۴_ کُنشگر مرزی: یعنی شخصی که پیوسته در دنیای آکادمیا و میدان ورزش در تردد باشد. به گونه ای که نه تنها خود را محصور کتابخانه و نظریه خوانی کند تا از واقعیت ها و جریان های زیر پوست جامعه غافل شود و نه غرق در ساختارها و امور اجرایی باشد تا از دانش روز عقب بماند. ذوب شدن در حواشی و چالش های میدان ورزش واقعیت ملموسی است که مانع اندیشه ورزی و فرآیند یادگیری می شود. به اعتقاد امانوئل کانت، انسان باید جرات دانستن داشته باشد که این گزاره با برخورداری از  "تفکر مسئله محور"  می تواند با شناخت کافی و جامع، دو ساحت نظر و عمل را با هم تلفیق نماید.

۵_ عرضه کننده: ارائه دهنده دانش و نظر کارشناسی به جامعه مدنی، سازمان ها و نهادها برای هدف های کاربردی و خدماتی. عالم ورزشی به وسیله شیوه ها و راه های مختلف، به آگاهی رسانی و روشنگری می پردازد و در صحن علنی نظام ورزش با مسائل و پرسش ها، درگیری جدی خواهد داشت. لذا تولید محتوا و تالیف کتاب با فاصله زیاد از جریانات و واقعیات دنیای ورزش چندان به کار نمی‌آید.

از آنجا که تعداد عالمان مرجع در گستره ورزش کشور محدود بوده و بخشی از سرمایه های ارزشمند معرفتی کشور به شمار می آیند، توجه جدی و حمایت کافی از آنان، امری واجب است تا دانش و بینش و منش آنان که چون تکیه گاهی برای اصلاح و توسعه ورزش کشور است، در بطن جامعه جاری گردد.

امید که اشاعه "فضیلت آکادمیک بودن" بتواند بر انحرافات علمی از جمله مدرک گرایی دانشگاهی سایه افکند تا جامعه ورزش با شناخت مراجع فکری و دانشی خود آگاهتر، داناتر و تواناتر شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1092073

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =