واکسیناسیون دانشجویان پزشکی براساس سلیقه روسای دانشگاه‌هاست

دبیر مرکزی مجمع شوراهای صنفی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور گفت: وزارت بهداشت میزان واکسن داده شده به دانشگاه‌ها را مشخص نکرده، در نتیجه روسای دانشگاه‌ها بر اساس سلیقه یا پارتی‌بازی واکسن را بین استادان و دانشجویان توزیع می‌کنند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دانشجویان رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی مانند کادر درمان بیشتر ایام هفته را در بخش‌های مختلف بیمارستان‌ها به ویژه بخش مراقبت از بیماران کرونایی مشغول به خدمت هستند. وزارت بهداشت‌، درمان و آموزش پزشکی سهمیه واکسن کرونا برای توزیع بین کادر دانشگاهی، استادان و دانشجویان در نظر گرفته است؛ اما چون آمار دقیقی از میزان و دوز واکسن وجود ندارد متاسفانه برخی از روسا براساس روابط واکسیناسیون را انجام می‌دهند.

ودود نوروزی در گفت‌‍وگو با ایسکانیوز با اشاره به اینکه مدت کوتاهی است که واکسیناسیون کرونا برای دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی آغاز شده است، گفت: متاسفانه در دانشگاه‌های علوم پزشکی اولویت‌بندی یا دسته‌بندی مناسبی برای واکسینه کردن دانشجویان وجود ندارد. ما به صورت دقیق نمی‌دانیم که دوز واکسن کرونا که وزارت بهداشت به دانشگاه‌های علوم پزشکی با جمعیت مشابه می‌دهد، متفاوت است یا روسای این دانشگاه‌ها اولویت‌بندی متفاوتی از استادان و کارکنان دارند.

وی با بیان اینکه آمار مشخص و دقیقی از واکسیناسیون دانشجویان توسط دانشگاه‌های علوم پزشکی وجود ندارد، گفت: برخی از دانشگاه‌های علوم پزشکی به صورت 100 درصد و برخی دیگر حدود 10 یا 20 درصد دانشجویان خود را واکسینه کردند.

دبیر مرکزی مجمع شوراهای صنفی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور ادامه داد: تا کنون براساس آمارها دانشگاه‌های علوم پزشکی شیراز و تبریز به صورت 100 درصد، تهران حدود 50 درصد و مشهد حدود 30 یا 40 درصد واکسیناسیون دانشجویان را انجام داده‌اند؛ اما بسیاری از دانشگاه‌ها هنوز عملکرد مناسبی در این خصوص ندارند.

وی درباره زمان پایان واکسیناسیون دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور بیان کرد: متاسفانه زمان‌بندی مشخص در این باره وجود ندارد چرا که مقدار و مراحل دادن واکسن به دانشگاه‌ها مشخص نیست.

نوروزی اضافه کرد: سند ملی واکسیناسیون، واکسینه کردن را به چند مرحله تقسیم کرده است. دانشگاه‌های علوم پزشکی برخی از شهرها در فاز سوم  واکسن زدن دانشجویان خود هستند ولی در برخی دیگر از دانشگاه‌ها هنوز فاز اول نیز آغاز نشده است.

وی ادامه داد: علی‌اکبر حق‌دوست معاون برنامه‌ریزی راهبردی و هماهنگی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نامه‌ای، افرادی که می‌توانند واکسن کرونا دریافت کنند را مشخص کرده است. در این نامه به ترتیب اولویت باید استادان، رزیدنت‌ها و دانشجویان واکسینه شوند.

نوروزی با بیان اینکه دوز واکسن برای دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور محدود است، گفت: دانشگاه‌ها به دلیل محدود بودن منابع، دانشجویان را در یک رده قرار می‌دهد. به عنوان مثال زمانیکه دانشگاهی حدود 500 دوز واکسن کرونا از وزارت بهداشت دریافت کند، دانشجویان پزشکی، کارورزی، پرستاری و کارآموزی را در اولویت یکسانی قرار می‌دهند. همچنین دانشگاه‌های علوم پزشکی اگر براساس دستورالعمل وزارت بهداشت دانشجویان را تقسیم کنند به مشکل برمی‌خورند.

دبیر شورای صنفی مرکزی دانشجویان وزارت بهداشت با انتقاد از اعمال سلیقه روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی در واکسیناسیون کردن اعضای دانشگاه‌ها عنوان کرد: وزارت بهداشت دوز واکسن کرونا که به دانشگاه‌های مختلف داده است را مشخص نکرده و آمار دقیقی در این باره وجود ندارد. در نتیجه این خلا باعث شده تا برخی از روسا اولویت درستی از کادر، دانشجویان و استادان را مشخص نکنند.

وی درباره نوع واکسن کرونا برای دانشجویان پزشکی و پیراپزشکی ادامه داد: وزارت بهداشت به تازگی بیان کرده که نمی‌تواند واکسن اسپوتنیک روسیه را خریداری کند و تنها واکسن کواکسین را در اختیار دانشگاه‌ها قرار می‌دهد.

دبیر مرکزی مجمع شوراهای صنفی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در پایان خاطرنشان کرد: شورای صنفی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور پیگیر شفافیت و آمار دقیق واکسیناسیون دانشجویان و استادان این دانشگاه‌ها در «شورای سلامت» هستند. البته وزارت بهداشت عنوان کرده که مسئولیت واکسینه کردن دانشجویان را به دانشگاه‌های علوم پزشکی گذاشته است برای همین نیز شوراهای صنفی در دانشگاه‌های خود  از روسا و معاونان بهداشت و آموزشی پیگیر هستند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1092104

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =