تداوم تعامل با غرب با رویکرد فعلی آنها دور از ذهن است

کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: اگر مسیر حرکت طرف غربی نسبت به ایران و برجام با همین روند ادامه پیدا کند، آینده خوبی جهت تداوم تعامل با آنها دور از تصور است.

میرقاسم مومنی کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار ایسکانیوز در خصوص آخرین وضعیت روابط میان ایران و غرب با توجه به سیاست زیاده خواهانه اروپا و آمریکا در قبال ایران، اظهار کرد: نکته ای که باید در نظر داشته باشیم آن است که برجام در سال ۲۰۲۱ با برجام در سال ۲۰۱۵ تفاوت بسیار زیادی دارد.

وی با بیان اینکه یکی از شعارهای انتخابات انتخاباتی آقای بایدن بازگشت به برجام و تداوم همکاری ها و تعامل با ایران بود، گفت: هنوز هم آقای بایدن این موضوع را مطرح می کند اما در عمل اتفاق خاصی را از آن ها شاهد نیستیم و کماکان در مسیر گذشته نسبت به ایران قدم بر می دارند.

مومنی تصریح کرد: دولت فعلی آمریکا معتقد است که موضوعات مورد مذاکره با ایران در قالب برجام باید فراتر از هسته ای باشد به نحوی که موضوعات منطقه‌ای، موشکی و حقوق بشر را هم در بر بگیرد.

کارشناس مسائل بین‌الملل افزود: در طرف مقابل ایران هم به صراحت اعلام کرده که صرفاً در قالب موضوع هسته‌ای و برجام با طرف آمریکایی وارد مذاکره خواهد شد و موضوعات دیگر قابل مذاکره نیست.

وی ادامه داد: موضع تهران در قبال بازگشت آمریکا به برجام روشن و شفاف است آنها ابتدا باید کلیه تحریم ها علیه ایران را لغو کنند، سپس مورد راستی‌آزمایی طرف ایرانی قرار بگیرد و پس از مثبت بودن آن میز گفتگو در برجام به پنج بعلاوه یک تبدیل خواهد شد.

مومنی بیان کرد: یکی از مهمترین سیاست‌های منطقه‌ای اروپا و آمریکا صلح میان برخی اعراب منطقه و اسرائیل است که شاید بتوان این موضوع را موفق‌ترین اقدام دولت ترامپ در بُعد سیاست خارجی قلمداد کرد که مورد حمایت طرف اروپایی هم قرار داشته و دارد.

کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان این مطلب که غربی‌ها با پیشبرد سیاست عادی سازی روابط رژیم صهیونیستی با برخی کشورهای عرب منطقه فشار دیگری را بر ایران در منطقه تحمیل کردند، افزود: این که برخی عنوان می‌کنند که عربستان و رژیم صهیونیستی هم باید در مذاکرات برجام حضور داشته باشند به این معناست که باید منتظر زیاده‌خواهی‌های بیشتر جبهه مخالفین غربی و عربی ایران در آینده بود.

وی افزود: یکی دیگر از اقدامات طرف غربی علیه ایران در ماه های اخیر می‌تواند مانع تراشی در مسیر دسترسی ایران به پول‌های بلوکه شده در برخی کشورهای مختلف از جمله کره جنوبی باشد.

مومنی تصریح کرد: با همه این تفاسیر و شرایطی که در آن قرار داریم یکی از مهمترین نکاتی که باید به آن توجه کنیم این است که طرف خارجی باید یک صدای واحد از ایران بشنود که این نیازمند انسجام و اتحاد میان گروه‌ها و جریانات مختلف سیاسی است.

کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: اگر مسیر حرکت طرف غربی نسبت به ایران و برجام به همین شکل و همین روند ادامه پیدا کند آینده خوبی را جهت تداوم همکاری ها و تعامل با آنها متصور نیستم. 

وی با بیان اینکه از طرف دیگر رژیم صهیونیستی در منطقه فعالیت بسیار بیشتری نسبت به گذشته پیدا کرده و در کشورهای اطراف ایران و حضور فعال تری دارد، افزود: به تعبیر دیگر رژیم صهیونیستی عوامل و نیروهای خود را در نزدیک ترین حالت ممکن به مرزهای زمینی، هوایی و دریایی ایران وارد کرده و در تمام زمینه ها به جز نظامی در حال جنگ با ایران است.

مومنی در پایان خاطرنشان کرد: یکی از نکات مهمی که باید مدنظر داشت اینکه تفاوت بارز شرایط فعلی با دوران آقای ترامپ این است که در آن زمان شکاف میان دو متحد سابق اروپا و آمریکا شکل گرفته بود و امروز بنا به دلایل متعددی همکاری های میان اروپا و آمریکا همچون گذشته شده که این امر می تواند شرایط پیچیده و دشواری را برای ما فراهم کند.

کد خبر: 1092106

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =