ضرورت احیای جایگاه مدیریت محلی برای تحقق شعار سال

یک فعال سیاسی و اجتماعی گفت: برای اجرایی شدن واقعی شعار سال باید نقش و جایگاه مدیریت‌های محلی احیا شود.

امید رضا فراهی یک فعال سیاسی و اجتماعی در گفت و گو با خبرنگار ایسکانیوز به تبیین شعار امسال «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها» در حوزه سیاست گذاری و اجتماعی اشاره و بیان کرد: برای رفع موانع باید مدیریت محلی، منطقه‌ای و شهری احیاء شود. تنها در صورت پشتیبانی قانونی از حاکمیت محلی و شوراهاست که می‌توانیم؛ موانع تولید، پیشرفت و غیره را در اجتماع از سر راه مردم برداریم.

وی با اشاره نقش مانع زدایی از مدیریت‌های محلی و تقویت نقش مردم گفت: برای اجرایی شدن واقعی شعار سال باید نقش و جایگاه مدیریت‌های محلی مانند شوراها احیاء شود. شوراهای شهر و روستا محلی هستند که مردم علاقمند در تعیین سرنوشت خود می‌توانند با انتخاب نمایندگان آنها در شوراها این امر مهم را محقق کنند.

وی افزود: متاسفانه شوراها طی سال‌های گذشته به دلایل مختلفی از یک نهاد تصمیم‌گیر و تاثیرگذار به یک نهاد مشاور و همکار تبدیل شدند که نظارت دولتی نیز بر آنها سایه انداخته، بر همین اساس باید عملکرد شوراها به صورت نسبی مورد بررسی قرار گیرد و  همه محدودیت‌هایی که دست و پای شوراها را در سراسر کشور بسته در ارزیابی عملکرد آنها مورد بررسی قرار گیرد.

فراهی خاطر نشان کرد:  متاسفانه در سال‌های اخیر سایه سیاسی کاری در این نهاد افتاده است که آسیب های جدی را شاهد بوده‌ایم. در فصل هفتم قانون اساسی به موضوع شوراها اشاره شده و نشان دهنده این است که شوراها یک رکن در کنار سایر قوا هستند اما هنوز از این ظرفیت استفاده نشده است.

فراهی ادامه داد: اصل یکصدم قانون اساسی خیلی خوب به موضوع شوراها و اختیارات پرداخته اما متاسفانه یک سکته حقوقی در این اصل وجود دارد که باید با استفاده از خود قانون اساسی این سکته حقوقی را از بین برد.

فراهی با اشاره به منویات مقام معظم رهبری درباره رفع موانع تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها گفت: یکی از راه‌های از میان بردن موانع تقویت مدیریت‌های محلی است. شورای شهر یک نمونه از مدیریت‌های محلی محسوب می‌شود.

وی خاطر نشان ساخت: در راستای بررسی موانع پیش روی نهاد شورایی کشور باید به عدم زیرساخت‌های قانونی لازم جهت فعالیت این نهاد اشاره کنیم زیرا فاصله زیادی میان قوانین عادی با قانون اساسی در حوزه شوراها وجود دارد به شکلی که در قانون اساسی جایگاه شوراها رفیع دیده شده، اما در قوانین عادی این نهاد تضعیف شده است.

این فعال سیاسی و اجتماعی گفت: شوراها به واسطه ارتباط با مردم مطالبات مردمی را بیشتر می‌پذیرند اما قوانین و اختیارات اجازه نمی‌دهند که این مطالبات به درستی توسط شوراها پیگیری شود. بی تردید ارکان نظام نباید شوراها را در تقابل با خود ببینند. شوراها باید حلقه واسط مردم و قوا و دستگاه‌ها باشند و در این صورت می‌توانند نقش تاثیرگذار خود در اداره کشور را به بهترین شکل ایفا کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1092133

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =