مسئولان پاسخ دهند؛ تزریق واکسن هم رابطه‌ای است؟

آمار دقیقی از میزان و دوز واکسنی که وزارت بهداشت به دانشگاه‌های علوم پزشکی ارائه داده، وجود ندارد و به ادعای دانشجویان برخی از روسای دانشگاه‌ها براساس روابط واکسیناسیون را انجام می‌دهند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، «افسردگی و بی‌خوابی ناشی از شیفت‌های طولانی بیمارستان»، «درس‌های سنگین و تخصصی»، «گذراندن طرح در مناطق محروم»، «ترس از به دست نیاوردن شغل مناسب» اینها تنها بخشی از مشکلات دانشجویان پزشکی در دوران کارآموزی و کارورزی است. 

انگاری شاعر شعر هر دم از این باغ بری می‌رسد! را برای دغدغه‌ها و مشکلات صنفی دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی سروده است چرا که آنها این روزها با مشکلات جدیدتری مواجه شدند. در گام اول نبود واکسن و محسوب نکردن آنها در زمره کادر درمان و در گام‌های بعدی نبود اولویت بندی مناسب برای دریافت واکسن.

علی اکبر حق‌دوست معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نامه‌ای اولویت دهی به گروه‌های آسیب پذیر و در معرض خطر که باید واکسن کرونا دریافت کنند، را مشخص کرده است. در این نامه به ترتیب اولویت باید استادان، رزیدنت‌ها و دانشجویان واکسینه شوند. بر این اساس اعضای هیئت علمی، اعضای هیئت علمی بالای 65 سال و شاغل در بخش‌های درمانی، سایر اعضای هیئت علمی و در نهایت دانشجویان واکسن دریافت می‌کنند.

در این نامه به صورت دقیق مشخص نشده که اولویت‌بندی افراد برای دریافت واکسن برچه اساس بوده و در ثانی نظارت دقیقی بر اجرای طرح واکسیناسیون توسط وزارت بهداشت وجود ندارد. این موضوعات باعث شده تا شبهاتی برای دانشجویان و شوراهای صنفی به وجود بیاید و آنها اعتراضاتی به سند اولویت‌بندی وزارت بهداشت و سند ملی واکسیناسیون کشور داشته باشند.

همچنین در این میان دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی استان‌ها  نیز نسبت به روند کُند واکسیناسیون معترض هستند چراکه معتقدند دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران در فاز دوم و سوم قرار دارند اما استان‌ها دوز واکسن کافی دریافت نکرده‌اند.        

واکسیناسیون دانشجویان پزشکی بر اساس سلیقه روسای دانشگاه‌هاست

دانشجویان رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی مانند کادر درمان بیشتر ایام هفته را در بخش‌های مختلف بیمارستان‌ها به ویژه بخش مراقبت از بیماران کرونایی مشغول به خدمت هستند. وزارت بهداشت‌، درمان و آموزش پزشکی سهمیه واکسن کرونا برای توزیع بین استادان و دانشجویان در نظر گرفته است؛ اما چون آمار دقیقی از میزان و دوز واکسن وجود ندارد متاسفانه برخی از روسا براساس روابط واکسیناسیون را انجام می‌دهند.

ودود نوروزی دبیر مرکزی مجمع شوراهای صنفی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور معتقد است که در دانشگاه‌های علوم پزشکی اولویت‌بندی یا دسته‌بندی مناسبی برای واکسینه کردن دانشجویان وجود ندارد. شورای صنفی به صورت دقیق نمی‌داند که دوز واکسن کرونا که وزارت بهداشت به دانشگاه‌های علوم پزشکی با جمعیت مشابه می‌دهد، متفاوت است یا روسای این دانشگاه‌ها اولویت‌بندی متفاوتی از استادان و کارکنان دارند.

وی با انتقاد از اعمال سلیقه روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی در واکسیناسیون کردن اعضای دانشگاه‌ها عنوان کرد: وزارت بهداشت دوز واکسن کرونا که به دانشگاه‌های مختلف داده است را مشخص نکرده و آمار دقیقی در این باره وجود ندارد. در نتیجه این خلا باعث شده تا برخی از روسا اولویت درستی از کادر، دانشجویان و استادان را مشخص نکنند.

به گفته نوروزی، متاسفانه زمان‌بندی مشخص برای اتمام زمان واکسیناسیون دانشجویان وجود ندارد چرا که مقدار و مراحل دادن واکسن به دانشگاه‌ها توسط وزارت بهداشت مشخص نیست.              

دبیر مرکزی مجمع شوراهای صنفی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور ادامه داد: شورای صنفی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور  پیگیر شفافیت و آمار دقیق واکسیناسیون دانشجویان و استادان این دانشگاه‌ها در «شورای سلامت» هستند. البته وزارت بهداشت عنوان کرده که مسئولیت واکسینه کردن دانشجویان را به دانشگاه‌های علوم پزشکی گذاشته است برای همین نیز شوراهای صنفی در دانشگاه‌های خود از روسا و معاونان بهداشت و آموزشی پیگیر هستند.

ناگفته نماند که وزارت بهداشت عنوان کرده که مسئولیت واکسینه کردن دانشجویان را به دانشگاه‌های علوم پزشکی واگذار کرده  است به همین دلیل نیز شوراهای صنفی در دانشگاه‌های خود  از روسا و معاونان بهداشت و آموزشی باید پیگیر عدالت و شفافیت این طرح باشند.

اولویت دانشجویان برای دریافت واکسن کرونا کمتر از اساتید است

دانشجویان رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی این روزها مطالبه جدی برای دریافت واکسن کرونا دارند و از مسئولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه‌های زیر مجموعه درخواست دارند تا مورد پوشش حداکثری قرار بگیرند. همچنین پیش‌تر دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی پرسش جدی داشتند که جزو کادر درمانی کشور محسوب می‌شوند یا خیر. البته در این خصوص متاسفانه قانون مشخصی وجود ندارد که دانشجویان رشته‌های پزشکی جزو کادر درمان محسوب می‌شوند یا خیر و اینکه آیا می‌توانند مانند کادر درمان از تسهیلات و مزایاهای خاص استفاده کنند. نامشخص بودن این قانون در موضوع دریافت و اولویت بندی واکسن برای مقابله با کرونا نمود بیشتری پیدا کرده است.

دانشجویان رشته‌های پزشکی که در حال گذراندن طرح یا دروس عملی خود در بیمارستان‌ها هستند نسبت به استادان و اعضای هیئت علمی زمان بیشتری را در محیط‌های درمانی می‌گذراندند. در نتیجه بیشتر در معرض خطر و ابتلا به ویروس کرونا هستند؛ اما متاسفانه از سوی مسئولان کمتر به آنها بها داده شده است.

آرمین سعیدی دبیر شورای صنفی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در پاسخ به این پرسش که اعضای هیئت علمی دانشگاه نسبت به دانشجویان کمتر در بیمارستان و مراکز درمانی حاضر هستند؛ اما چرا اولویت بالاتری برای دریافت واکسن دارند، گفت که اعضای هیئت علمی به غیر از استادان رشته‌های بالینی که در تماس با بیماران قرار دارند، در معرض خطر نیستند ولی متاسفانه به صلاحدید مسئولان دانشگاهی اولویت بالایی برای دریافت واکسن دارند.

وی اعتقاد دارد که دانشجویان در عرصه یعنی کارورزان و دانشجویان حاضر در بیمارستان‌ها باید نسبت به اعضای هیئت علمی یا استادان مدعو در اولویت اول دریافت واکسن قرار داشته باشند.

سعیدی با اشاره به اولویت بندی افراد برای دریافت واکسن کرونا در دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه شهید بهشتی عنوان کرد: افراد در این دانشگاه به سه خط اول، دوم، سوم تقسیم بندی می‌شوند. در حال حاضر اعضای خط اول یعنی کادر درمان، هئیت علمی، استادان مدعو، دانشجویان فلوشیپ، رزیدنت، اینترن و کارورزان دندانپزشکی واکسن را دریافت کرده‌اند.

وی با بیان اینکه واکسیناسیون دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از اسفندماه آغاز شده و تا کنون حدود 45 درصد از دانشجویان یک دوز واکسن کرونا و حدود چهار درصد هر 2 دوز واکسن را دریافت کرده‌اند.

دانشجویان خواستار برقراری شفافیت در واکسیناسیون کرونا هستند

این روزها هر دسته و گروهی مشکلات صنفی دارند، از کارگران و کارمندان تا فعالان عرصه هنر. دانشجویان پزشکی هم از بقیه مردم مستثنی نیستند. شاید مهم‌ترین مشکل دانشجویان پزشکی در حوزه صنفی مربوط واکسن کرونا و اولویت‌بندی دریافت آن است. دانشجویان رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی اعتقاد دارند مانند کادر درمان در معرض خطر بوده و مسئولان باید به آنها توجه بیشتر کنند. 

در حال حاضر دانشجویان معتقد هستند عدالت و شفافیت در واکسیناسیون کرونا رعایت نشده است و با هشتگ‌های «عدالت در واکسن» و «شفافیت در واکسن» در شبکه‌های مجازی اعتراض خود را بیان می‌کنند. 

انتهای پیام/

کد خبر: 1092159

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =