ایران قصد ایفای نقش مرکزی در روند صلح افغانستان را ندارد 

کارشناس مسائل شبه قاره گفت: ایران تلاش کرده که در این موضوع از طریق دیپلماتیک تلاش های خودش را ادامه دهد اما قصد ایفای نقش مرکزی در این خصوص را ندارد.

نوذر شفیعی عضو پیشین کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسکانیوز در خصوص اقدامات دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در راستای به نتیجه رسیدن روند گفتگوهای صلح افغانستان اظهار داشت: فرایند صلح در افغانستان ابعاد و زوایای مختلف دارد که یکی از آنها میتواند ایران باشد و زوایای دیگر را بازیگران دیگری از جمله آمریکا روسیه تشکیل می دهند.

وی گفت: در مورد آمریکا باید این نکته را مطرح کرد که مرکزیت تلاش‌های واشنگتن در این خصوص گفتگوهای دوحه بوده که متشکل از سه بازیگر یعنی آمریکا، طالبان و دولت مرکزی افغانستان بود. 

عضو پیشین کمیسیون امنیت ملی مجلس تصریح کرد: خروجی اجلاس دوحه در محوری که آمریکا و طالبان قرارداشتند موفقیت‌آمیز بود، اما در محور میان دولت افغانستان و طالبان بن بست جدی حاصل شد.

شفیعی افزود: امروز شاهدیم که با تغییر دولت در آمریکا همان قسمت هم که موفقیت‌آمیز بود یعنی مذاکرات میان آمریکا و طالبان، با مشکل مواجه شده، چرا که دولت آقای بایدن معتقد است که ابتکار دوحه که توسط تیم سیاست خارجی ترامپ پیش می رفت اقدامی تاکتیکی بود که بیشتر هدف از آن استفاده در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بود و چندان ملاحظات راهبردی آمریکا را در نظر نگرفته بود.

وی ادامه داد: بنابراین اینکه دولت جدید آمریکا با توافقنامه دوحه چه برخوردی داشته باشد جزو دستور کارهای تیم سیاست خارجی کاخ سفید است.

این کارشناس مسائل منطقه شبه قاره بیان کرد: با کمرنگ شدن نتیجه تلاش های صورت گرفته در دوحه، بازیگرانی چون چین، روسیه و ایران تلاش‌های گسترده‌ای را برای پیشبرد فرایند صلح در افغانستان شروع کردند که در این میان دیدارهای دیپلماتیک زیادی هم میان مقامات ایرانی با دولت افغانستان و طالبان صورت گرفته است.

شفیعی افزود: جمهوری اسلامی ایران تلاش کرده که در این موضوع از طریق دیپلماتیک تلاش های خودش را ادامه دهد اما قصد ایفای نقش مرکزی در این خصوص را ندارد.

وی گفت: در واقع مرکزیت پیشبرد روند گفتگوهای صلح در افغانستان با آمریکا، روسیه و چین است اما به هر حال ایران به عنوان یک قدرت منطقه‌ای و همسایه افغانستان تاثیرگذاری خودش را در این موضوع دارد.

عضو پیشین کمیسیون امنیت ملی مجلس ادامه داد: ایران برای دستیابی به صلح در افغانستان چه در زمانی که مذاکرات آمریکا با طالبان و دولت افغانستان در دوحه برقرار بود و چه امروز که مذاکرات در مسکو در حال برگزاری است و چه در آینده ای که ممکن است در جای دیگر این مذاکرات شکل بگیرند، فعالیت ها و همکاری های جدی داشته و دارد.

شفیعی در پایان خاطرنشان کرد: به اعتقاد تهران، صلح و امنیت در افغانستان به شدت بر امنیت ایران تاثیر گذار است و بنابراین امنیت ملی ما اقتضا می کند که افغانستانی توسعه یافته توأم با امنیت و ثبات شکل بگیرد.

انتهای پیام /

کد خبر: 1092198

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =