ابهام قوانین یکی از مهم‌ترین مشکلات رشد صنعت در کشور است

رئیس دانشگاه صنعتی شیراز با بیان این که ابهام قوانین مالیاتی، بیمه و گمرک یکی از مهم‌ترین مشکلات رشد صنعت در کشور است، گفت: مهم‌ترین مسئله در زنجیره تولید، وجود قوانین و مقررات شفاف و روان است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، شکل‌گیری ارتباط درست بین دانشگاه و صنعت، یکی از راهکارهای تحقق شعارهای اقتصادی آغاز سال 1400 است. سالی که قرار است در جهت پشتیبانی از تولید و رفع موانع آن حرکت کند.   

مدیران دانشگاهی معتقدند مثلث دانشگاه، بانک و صنعت، مهم‌ترین عناصر تحقق شعار سال هستند. اگر بانک، منابع مالی واحدهای تولیدی را تامین کند و دانشگاه، دانش فنی خود را در اختیار این واحدها قرار دهد، صنعت می‌تواند رشد کند.

محمد مهدی علویان مهر در گفت‌وگو با ایسکانیوز درباره تکرار شدن شعارهای اقتصادی آغاز سال از سوی مقام معظم رهبری در یک دهه اخیر، اظهار کرد: وقتی رهبری مطلبی را بیان می‌کنند، تنها مربوط به همان سال نمی‌شود و معمولا نقطه شروعی برای سال‌های آینده است.

رئیس دانشگاه صنعتی شیراز با بیان این که تولید، موضوعی نیست که رهبری در ابتدای یک سال آن را مطرح کنند و پایان سال هم این مشکل برطرف شود، افزود: ایشان معمولا چند سال یک شعار را تکرار می‌کنند تا کار روی غلطک بیفتد و جلو برود.

وی در ادامه به موانع تولید در کشور اشاره کرد و گفت: موانع، زیرساختی یا مربوط به قوانین و مقررات هستند؛ اما با وجود موانع، دانشگاه‌ها در سال‌های گذشته برای تحقق شعار تلاش کرده‌اند.

علویان مهر درباره فعالیت‌های دانشگاه صنعتی شیراز در زمینه حمایت از تولید، خاطرنشان کرد: من سال گذشته در نامه‌ای به استاندار شیراز اعلام کردم که دانشگاه صنعتی شیراز آمادگی دارد در قالب طرح «پل» به رفع مشکلات واحدهای تولیدی که دچار مشکلات فنی و مهندسی هستند، کمک کند.

رئیس دانشگاه صنعتی شیراز در ادامه تصریح کرد: دانشگاه به لحاظ مالی نمی‌تواند به واحدهای تولیدی کمک کند اما می‌تواند با ارائه خدمات فنی و مهندسی به حل مشکل تولید، کمک کند. برای مثال قراردادهای استادان و دانشجویان با واحدهای تولیدی در قالب طرح‌های پژوهشی یا ارائه مشاوره‌های فنی و مهندسی از جمله کمک‌های دانشگاه به این واحدهاست.

وی، کمبود منابع مالی و مشکلات مدیریتی را از جمله مشکلات واحدهای تولیدی دانست و افزود: طرح پل به منظور حل مشکلات واحدهای تولیدی پیشنهاد داد مثلثی بین دانشگاه، بانک و صنعت تشکیل شود که بر اساس آن، بانک منابع مالی را تامین کند و دانشگاه از تخصص فنی و مهندسی بهره بگیرد تا صنعتگر بتواند فعالیت خود را انجام دهد. این مثلث می‌تواند به تحقق شعار سال کمک کند.

علویان مهر درباره قوانینی که مانع فعالیت واحدهای تولیدی می‌شود، گفت: ابهام قوانین مالیاتی، بیمه یا گمرک یکی از مهم‌ترین مشکلات رشد صنعت در کشور است. اگر تولید را یک زنجیره در نظربگیریم، در این زنجیره مهم‌ترین مسئله، وجود قوانین و مقررات شفاف و روان است.

وی با بیان این که قوانین، ریل قطار صنعت هستند و اگر این ریل دچار مشکل باشد، صنعت نمی‌تواند به درستی حرکت کند، افزود: همیشه این اختلاف نظر وجود داشته که قراردادهایی که شرکت‌های تولیدی می‌بندند، مشمول بیمه و مالیات می‌شوند یا نه؟

رئیس دانشگاه صنعتی شیراز در پایان با اشاره به این که یکی از اهداف طرح مفهوم مانع‌زدایی از سوی رهبری باید به رفع ابهام قوانین اختصاص یابد، اظهار کرد: برای مثال شرکت‌هایی که در زمینه صادرات و واردات نهاده‌های دامی فعالیت می‌کنند، به قوانین دست و پاگیر در این زمینه معترض هستند. به نظر من، پشتیبانی و مانع‌زدایی از وظایف مجلس و قوه قضاییه هستند تا قوه مجریه بتواند کار کند. مجلس در زمینه شفاف‌سازی قوانین و قوه قضاییه در حوزه مقابله با مافیا باید فعالیت کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1092262

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =