حمایت مصداقی در انتخابات دور از شان جریان دانشجویی است

دبیر سیاسی اسبق اتحادیه انجمن‌های دانشجویان مستقل گفت: این که تشکل‌های دانشجویی بخواهند به صورت مصداقی از فردی در انتخابات حمایت کنند، کار چندان درستی نیست.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، نقش جریان‌ها و تشکل‌های دانشجویی در بزنگاه‌های حساسی مانند انتخابات، از اهمیت زیادی برخوردار است. جریان‌های دانشجویی با آگاهی از فضای جامعه و قابلیت تحلیل مسائل روز می‌توانند به عنوان یک سکان هدایت‌گر، زمینه را برای انتخاب اصلح فراهم کند. تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم نخبه‌پروری سیاسی در دانشگاه‌ها نیز یکی از مصادیق مهم این فرآیند قلمداد می‌شود چرا که جریان دانشجویی می‌تواند به وسیله مطالبه‌گری و ارائه تحلیلی صحیح از فضای سیاسی و اجتماعی کشور، جامعه را برای پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی در مسیر درستی قرار دهند.

سعید تواناراد دبیر سیاسی اسبق اتحادیه انجمن‌های دانشجویان مستقل در گفت‌وگو با خبرنگار ایسکانیوز، درباره رخوت تشکل‌های دانشجویی در فاصله دوماه مانده تا انتخابات ریاست جمهوری اظهارکرد: به طورکلی فضای سیاسی و اجتماعی کشور، دچار رخوت شده و فضای کشور نسبت به گذشته، آنطور که باید و شاید از لحاظ سیاسی داغ نیست. به تبع همین موضوع در تشکل‌های دانشجویی نیز شاهد فعالیت زیادی نیستیم.

وی افزود: البته بنده قائل به وجود رخوت در تشکل‌های دانشجویی نیستم؛ هرکدام از تشکل‌های دانشجویی به نوعی در زمینه‌های مختلف فعال هستند و با گروه‌های سیاسی و افرادی که احتمال نامزدی انتخابات را دارند، مشغول ارتباط گیری هستند. درواقع تشکل‌های دانشجویی تلاش خود را در زمینه گفتمان سازی انجام می‌دهند.

تواناراد ادامه داد: البته شرایط خاص کشور از لحاظ شیوع کرونا موجب تعطیلی دانشگاه‌ها و حرکت برنامه‌های سیاسی به سمت فضای مجازی شده است. این موضوع انگیزه‌ها را برای برگزاری برنامه‌های دانشجویی کاهش داده است.

دبیر سیاسی اسبق اتحادیه انجمن‌های دانشجویان مستقل با اشاره به نقش جریان دانشجویی در سوق دادن مردم به سمت انتخاب اصلح تصریح کرد: تشکل‌های دانشجویی از توانمندی لازم برای هدایت مردم به سمت انتخاب اصلح برخوردار هستند. کما این که جریان دانشجویی در سال،۸۴ جلودار هدایت مردم به سمت انتخاب اصلح بود و پای شعارهای انقلاب مانند عدالتخواهی ایستاد. در واقع جریان دانشجویی توانست به گونه‌ای جریان سازی کند که مردم را از جریان غربگرا و کارگزاران روی‌گردان و به سمت رویکرد عدالتخواهی هدایت کند.

وی تاکید کرد: بنظرم این که تشکل‌های دانشجویی بخواهند به صورت مصداقی از فردی در انتخابات حمایت کنند، کار چندان درستی نیست؛ درواقع در شان تشکل‌های دانشجویی نیست که اینگونه بخواهند  وارد عرصه انتخابات و سیاست شوند. اما تشکل‌ها می‌توانند به لحاظ گفتمانی و شاخص‌های رئیس جمهور اصلح، گفتمان سازی و شاخص‌های انتخاب درست را تکرار کنند و از افراد و جریان‌های مختلف مطالبه گری داشته باشند.

تواناراد افزود: تشکل‌های دانشجویی باید درحال حاضر با حضور در کف جامعه، به صورت حضوری و فیزیکی با مردم گفت‌وگو و مصاحبه کنند و حتی فیلم آن را در فضای مجازی منتشر کنند. درواقع تشکل‌های دانشجویی باید حرف مردم را به طبقه نخبگان سیاسی جامعه منتقل کنند و بالعکس، اظهارات مثبت و راهبردی نخبگان سیاسی را به کف جامعه انتقال دهند. تشکل‌های دانشجویی می‌توانند با میانجگری میان مردم و نخبگان سیاسی، حرف‌های متقابل را به جامعه منتقل کنند و به جریان‌های سیاسی مشاوره دهند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1092347

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =