تلاش آمریکا برای بازگرداندن ایران به برجام تا قبل از انتخابات ریاست جمهوری

بر اساس گزارش «نشنال اینترست» آمریکا، تلاش دولت آمریکا برای احیای عجولانه برجام به این دلیل است که می‌خواهند ظرف مدت باقی مانده تا انتخابات و احتمال حضور دولت منتقد برجام، ایران را به تعهدات هسته‌ای خود بازگرداند.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، نشریه «نشنال اینترست» آمریکا در تحلیلی به قلم «رابرت کلارک» و «اریک رابینسون» به بررسی رویکرد دولت جدید آمریکا در قبال توافق هسته‌ای با ایران پرداخته و ضمن انتقادات شدید به آن، اقدامات آنها را در خصوص ایران ناکافی می‌داند. این دو تحلیلگر آمریکایی ضمن طرح این ادعا که «ایرادات برجام همچنان به قوت خود باقی است»، دستیابی به یک توافق جدید و جامع را به آمریکا پیشنهاد می‌کنند.

بر طبق آنچه در این تحلیل اشاره شده، دولت جدید آمریکا با توجه به آنکه احتمال می‌دهد منتقدین برجام در انتخابات ریاست جمهوری آتی در ایران پیروز شوند و به همین دلیل تلاش می‌کند تا در مدت باقی مانده، ایران را به تعهدات برجامی خود بازگرداند. هر چند که از نظر نویسندگان این تحلیل، بازگشت به برجام با توجه به آنچه «امتناع ایران در هفته گذشته برای متوقف کردن غنی‌سازی اورانیوم تا 20 درصد با هدف لغو تحریم‌ها، در شرایطی که قرار است این هفته مذاکراتی در وین در خصوص توافق هسته‌ای انجام شود»، امری «نامطلوب و غیرقابل دستیابی» معرفی شده است.

در ابتدای این تحلیل، اقدامات دولت بایدن و پیشنهاد اجرای تدریجی مذاکرات برای احیای گفتگوها درباره برجام از سوی مقامات آمریکایی «یک گام رو به جلو» برشمرده شده است. پرداختن به شرایط دو کشور در مذاکرات وین و اشاره به اظهار نظرهای مقامات دو کشور در خصوص امکان احیای برجام بخش عمده این گزارش را به خود اختصاص داده است. بر اساس ادعای این دو تحلیلگر آمریکایی، ایالات متحده قبلا پیشنهاد داده بود که در ازای توقف نقض موارد کلیدی توافق توسط ایران از جمله تولید سانتریفیوژهای پیشرفته و غنی‌سازی اورانیوم که به عنوان گام‌های اساسی در جهت تولید سلاح‌های هسته‌ای تلقی می‌شوند، برخی از تحریم‌های اعمال شده در چارچوب «فشار حداکثری» دوران دونالد ترامپ -رئیس جمهور پیشین- را کاهش خواهد داد.

به زعم نگارندگان این مطلب، ایالات متحده قرار است در شرایطی وارد مذاکرات وین شود که تهران ضمن رد ادعای مقامات آمریکایی، در مورد صداقت آنها در خصوص ادعای بازگشت کامل به توافق ابراز تردید کرده است. در ادامه این گزارش، «پیروزی بایدن در انتخابات نشانه‌ای از تنش‌زدایی بالقوه» خوانده شده است که نه تنها منجر به بهبود شرایط و بازگرداندن ایران به تعهدات برجامی نشده، حتی بر اساس ادعای این دو کارشناس آمریکایی موجب «حملات مرگبار به نیروهای آمریکایی در پایگاه‌های ائتلاف در عراق» در ماه‌های فوریه و مارس شده است؛ حملاتی که در این گزارش به نیروهای تحت حمایت سپاه پاسداران نسبت داده شده است.

در مطلب منتشر شده توسط نشریه نشنال اینترست دو نقطه ضعف برای برجام بر شمرده شده که عبارتند از: ناکامی در خصوص مهار آنچه رویکرد خصمانه ایران نسبت به آمریکا خوانده شده و همچنین تداوم تلاش ایران برای توسعه سلاح هسته‌ای و ناکامی برجام در ممانعت از این امر.

به اعتقاد «رابرت کلارک» و «اریک رابینسون»، بهترین حالتی که برای تیم آمریکایی عازم وین به سرپرستی «جیک سالیوان» -مشاور امنیت ملی- و «راب مالی» نماینده ویژه ایالات متحده در امور ایران- می‌توان متصور بود، تلاش برای ارائه برنامه رفع تحریم‌ها در ازای بازگشت ایران به تعهدات هسته‌ای خود است. آنها همچنین به طرح این انتقاد می‌پردازند که: «در حال حاضر، هیچ عزم سیاسی برای بحث در مورد اقداماتی با هدف تقویت و بهبود توافق از جمله محدود کردن برنامه موشک‌های بالستیک قاره‌پیمای ایران وجود ندارد». در این تحلیل، همراهی و هم نظری چین با ایران -به عنوان یک بازیگر مهم در مذاکرات- مانعی برای پیشبرد راهبرد آمریکا مبنی بر بازگرداندن ایران به تعهدات برجامی قبل از رفع تحریم‌ها معرفی شده است.

پرداختن به انتخابات ریاست جمهوری در ایران بخش دیگری از این تحلیل را به خود اختصاص داده است. این دو کارشناس آمریکایی ضمن طرح این ادعا که احتمالا «تندروهای محافظه‌کار» در ایران پیروز انتخابات خواهند شد، اظهار می‌کنند که تلاش دولت آمریکا برای احیای عجولانه برجام به این دلیل است که می‌خواهند ظرف مدت باقی مانده تا انتخابات و احتمال حضور دولت منتقد برجام، ایران را به تعهدات هسته‌ای خود بازگرداند. در ادامه آنها ضمن انتقاد از شتابزدگی واشنگتن برای ورود مذاکرات، پیشنهاد می‌کنند که مقامات آمریکایی دستیابی به «یک توافق کاملا جامع» را در دستور کار قرار دهند؛ زیرا به زعم آنها: «تمرکز محدود بر تولید و ظرفیت غنی‌سازی اورانیوم ایران کافی نیست».

از نظر این دو تحلیلگر، موشک‌های بالستیک و گسترش سلاح نیز باید در مذاکرات جدید تحت پوشش قرار بگیرد. زیرا از نظر آنها برجام نتوانسته مانع توسعه برنامه موشکی ایران شود. سپس با اشاره به حملات موشکی صورت گرفته علیه تاسیسات فرآوری نفت آرامکو سعودی در سپتامبر 2019 و یک نفتکش رژیم صهیونیستی در فوریه سال جاری، حملات مذکور به نیروهای نیابتی ایران نسبت داده شده است. در ادامه این گزارش ادعا شده که: «شواهدی وجود دارد که اسرائیلی‌ها در آوریل 2018 کشف کردند که برنامه مخفیانه تسلیحات هسته‌ای ایران حتی پس از برجام ادامه داشته است. گزارشات بیشتر در این باره توسط مقامات اطلاعاتی غربی در ماه مارس منتشر شد».

در انتهای این تحلیل اینطور نتیجه‌گیری شده است که هر معامله جدیدی با ایران باید موشک‌های بالستیک، فعالیت‌های منطقه‌ای و بازرسی شدید از سایت‌های هسته‌ای ایران را تحت پوشش قرار دهد. علاوه بر این، از مقامات آمریکایی خواسته شده تا بندهای مربوط به «انقضاء» در برجام را که قبلا منقضی شده‌اند را منتفی یا حداقل به تعویق بیاندازند. آنها ضمن اشاره به اینکه تحریم تسلیحاتی سازمان ملل متحد علیه ایران سال گذشته پایان یافت، در سال 2023 ممنوعیت صادرات فناوری‌های موشکی این کشور نیز پایان می‌یابد و اکثر موارد باقی مانده نیز تا سال 2031 منقضی می‌شود، خواستار رد برجام و دنبال کردن توافقی «فراگیرتر» توسط مقامات آمریکایی می‌شوند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1092350

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =