سند ایران و چین حاوی هیچ قرارداد و تعهدی نیست

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: آنچه بین ایران و چین امضا شده حاوی هیچ قرارداد، عدد و رقم و اعطای حق انحصاری و تعهد مشخصی برای دو طرف نیست.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایسکانیوز؛ سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری خود با خبرنگاران، اظهار داشت: شایعات پاسخ نامه میان ایران و چین یک نقشه راه است و حاوی هیچ تعهد نیست، این مطالبی که در فضای مجازی مطرح می‌شود، مشخص است که از کجاها نشات می گیرد.

وی ادامه داد: سندهای همکاری هم در گذشته وجود دارد و تیزر خاصی مربوط به یک کشور یا دو کشور نیست متاسفانه برخی بزرگ‌نمایی ها در این سرور خصوص صورت می‌گیرد این سند چارچوب همکاری‌های ایران و چین را در ۲۰ اسفند سال آینده مشخص می‌کند اما به معنای یک قرارداد نیست از این چهارچوب و توافقنامه بیرون بیاید به صورت مشخص قوانین و مدت آن تعیین خواهد شد.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: قدری همکاری میان ایران و کشورهای مانند هندوستان و روسیه نیز وجود دارد و ما امسال دهمین سال  قرارداد مشترک میان ایران و روسیه است.

خطیب زاده با تاکید بر این که هیچگاه طرح گام به گام مطرح نبوده است، گفت: آن چیزی که می‌تواند به برجام کمک کند این است که تمامی تحریم هایی که در زمان ترامپ و شده برداشته شده و همه تحریم هایی که با عنوان های مختلف در این مدت اعمال شده باید برداشته شود و اینها باید راستی‌آزمایی شود در کمیسیون مشترک روز جمعه موضوع ایران کاملاً تبدیل شد ما از اینکه ایالات متحد مسیر غلط گذشته را اصلاح کند استقبال می‌کنیم فردا گفتگوهای میان ایران و ۴ بعلاوه یک صورت خواهد گرفت و هیچ گونه مذاکره مستقیم و غیر مستقیم  با آمریکا نخواهیم داشت.

خطیب زاده تصریح کرد: آنچه میان ایران و چین امضاء شده معاهده قرارداد نیست و هیچ سند حقوقی و تعهد آور ای وجود ندارد وزارت امور خارجه مسئول اجرای این توافقنامه نیست بلکه هماهنگ کننده است.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی درباره اینکه اقدامات ایران برای بازگشت به تعهدات برجامی در چه مرحله‌ای از لغو تحریم‌ها توسط آمریکا صورت می‌گیرد و نقش مجلس در فرآیند راستی آزمایی تحریم‌ها بیان کرد: آنچه فردا اتفاق می‌افتد هیچ فرقی با کمیسیون‌های مشترکی که تا الان بوده ندارد. فردا کمیسیون ادواری بین ایران و ۱+۴ است. قرار بود در اسفند برگزار شود که تاریخ نهایی نشده بود. قرار شد در اوایل فروردین برگزار شود. قرار شد به صورت آنلاین برگزار شود و گفت‌وگوها ناقص بود و رفت برای کمیسیون حضور.

خطیب‌ زاده ادامه داد: دستورکار  جلسه فردا رفع تحریم های ظالمانه آمریکا علیه ایران و چگونگی اجرای تعهدات مقابل است. این موضوع کمیسیون مشترک این دفعه بوده است. بحث جدی مطرح شده است و فردا معلوم‌ می‌شود ۱+۴ می‌تواند منافع ما را تامین کند یا خیر.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره سند برنامه همکاری جامع ایران و چین تاکید کرد این قرارداد نیست و افزود: حضور نیروهای خارجی در ایران از اساس مردود است چون مخالف قانون اساسی ایران است و این موضوع مطرح نیست و بیشتر نگرانی آفرینی است.

وی درباره اینکه آیا امکان امضای این سند با کشورهای دیگر است؟ هم گفت: هم هست و هم قبلا بوده است. با روسیه هم سندی بوده که باید آن را تجدید کنیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی  اظهار داشت: هیچ طرح گامی به گامی از سوی ایران مطرح نبوده و ایران هم هیچ طرح گامی به گامی را نپذیرفته است.

وی درباره ادعای روزنامه وال استریت ژورنال درباره حصول دو توافق در وین، گفت: اینکه ۱+۴ در کجا و چگونه با آمریکا صحبت می‌کند به خود ۱+۴ مربوط است. فردا براساس دستورکار کمیسیون درباره مسیر رفع تحریم‌ها گفت‌وگو می‌کنیم. ۱+۴ از ما خواسته چگونگی توقف اقدامات جبرانی را عنوان کنیم.

خطیب زداه بیان کرد: مسیر روشن است تحریم‌های آمریکا تماما باید برداشته و راستی آزمایی شود. ما فقط یک گام داریم. آن یک گام هم شامل برداشته شدن همه تحریم‌های آمریکاست و در مقابل آن ایران آمادگی دارد اقدامات جبرانی خود را متوقف کند و به عقب برگرداند.

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص سفر نخست وزیر کره جنوبی به تهران در روز های آینده، افزود: درخواستی بوده و ما از این سفر استقبال کردیم. مسائل تعیین جزییات فنی سفر در حال اتمام است و به محض نهایی شدن آن را اعلام می‌کنیم. انتظار داریم نخست وزیر کره با خودش راه حل‌هایی که برای آزادسازی منابع مسدود شده ایران در کره را با خود بیاورد.

وی ادامه داد: این موضوع روابط دوجانبه را شدیدا تحت تاثیر خود قرار داده است. این سفر ضمن اینکه می‌تواند در ارتقای روابط کمک کند نخست وزیر کره با دست پر و راه‌حل‌های اجرایی و عملیاتی وارد ایران شود.

خطیب‌زاده درباره اعلام رسانه‌های کره‌ای مبنی بر آزادی نفتکش، بیان کرد: موضوع کشتی کره‌ای یک موضوع کاملا متفاوت از روابط دوجانبه است. دولت کره درخواست‌های جدی از ما داشته و کاپیتان هم سوء سابقه نداشته و ما پیشنهادهای خود را به مقام قضایی ارائه کردیم و مقام قضایی به محض اینکه به نتیجه برسد سخنگوی قوه اعلام خواهد کرد.

خطیب‌زاده درباره سفر منطقه‌ای ظریف به آسیای مرکزی اظهار داشت: هفته پیش ظریف به تاجیکستان رفت و چهار کشور دیگر که حوزه‌ مشترکات فرهنگی و دینی و ... ما هستند در این هفته انجام می‌شود. با همه کشورها موضوعات جدی دوجانبه داریم. در چارچوب ۱+۵ یا ۲+۵ هم آمادگی همکاری داریم. اگر کرونا نبود شاید این سفر باید زودتر انجام شود.

سخنگوی وزارت خارجه در افزایش فروش نفت از سوی ایران گفت: نفت یکی از مهمترین حوزه‌های راستی آزمایی ما در خصوص رفع تحریم‌هاست. برای بازپس گیری سهم خود از بازار نفت البته منتظر رفع تحریم‌ها نبودیم. آمارهای رسمی و غیررسمی حاکی از آن است تلاشگران صنعت نفت بتوانند صادرات را انجام دهند.

خطیب‌زاده خاطرنشان کرد: راستی آزمایی حوزه نفت یکی از ساده‌ترین حوزه‌هاست چون ما مشتری‌های دائمی در این حوزه داریم.

وی درباره تحولات موزامبیک، گفت: ریشه تروریسم و افراطی گری در همه جای دنیا مشترک است و پاسخ مشترک می‌طلبد. آمادگی داریم تجربیات خود را برای چگونگی مبارزه با این پدیده شوم در اختیار دولت موزامبیک قرار دهیم.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: در دوران اوباما برخی تحریم‌ها برداشته نشده بود ولی بر روی کاغذ برخی تحریم‌ها را دولت اوباما اجرایی نمی‌کرد. امروز آنچه می‌گوییم این است که باید برگردیم به ژانویه ۲۰۱۵ و تحریم‌هایی که آمریکا اضافه کرده است و برچسب‌های آنها را عوض کرده و همه این تحریم‌ها باید برداشته شوند.

وی گفت: گفتگوهای اخیر فنی است. ما به ۱+۴ گفتیم باید همه تحریم‌ها برداشته شود و آنها جزییات خواستند و ما جزییات را در اختیار آنها قرار دادیم.

خطیب‌زاده گفت: ما به سیاست داخلی آمریکا کاری نداریم زیرا ما فقط یک ایالات متحده بیشتر نمی‌شناسیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پایان درباره اخبار منتشر شده مبنی بر آزادسازی برخی منابع مالی ایران در خارج در آستانه نشست وین گفت: این اخبار در راستای انحراف از دستورکار جلسه است. ما اقدامات جزیی را نمی‌پذیریم. دستور کار مذاکرات فردا، رفع جامع تحریم‌های آمریکاست. اگر بتوانیم با این توافق با ۱+۴ برسیم و آنها بتوانند تعهد آمریکا را تضمین کنند، مسیر باز می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1092351

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =