حوزه فرهنگی در بودجه دانشگاه‌ها نادیده گرفته می‌شود/ تامین حقوق کارکنان اولویت دانشگاه‌ها

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه خوارزمی گفت: در بودجه تخصیص یافته به دانشگاه‌های کشور، حوزه فرهنگی نادیده گرفته می‌شود و بیشتر بودجه دانشگاه‌ها صرف تامین حقوق و خدمات صنفی می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، شرایط کرونایی کشور و تعطیلی مراکز آموزشی، سبب شده تا فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه‌ها نیز دستخوش تغییرات زیادی شود. در این بین دانشگاه‌هایی هستند که با تغییر ریل سیاست‌گذاری فرهنگی دانشگاه، فعالیت‌هایی را در دستور کار قرار داده‌اند تا حوزه فرهنگ به عنوان یکی از تاکیدات مقام معظم رهبری مورد غفلت واقع نشود. در عین حال اما برخی دانشگاه‌ها، اعتقاد زیادی به تغییر سیاست‌های فرهنگی دانشگاهشان متناسب را شرایط روز و اقتضاعات جامعه ندارند و بر همان پاشنه سابق می‌چرخد.

مرتضی تهامی معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه خوارزمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسکانیوز، درباره سیاست‌گذاری‌های فرهنگی این دانشگاه در سال جدید اظهارکرد: آگاهی بخشی به دانشجویان در امور مختلف و تقویت باورها، سیاست اصلی معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه خوارزمی در سال جدید خواهد بود.

وی افزود: در زمینه باورها باتوجه به شبهات اعتقادی موجود، به دنبال این هستیم که از طریق روش‌هایی بتوانیم ابعاد عقیدتی و باورهای دانشجویان را تقویت کنیم و پاسخگوی شبهات آن‌ها باشیم. در حوزه اشتغال و کارآفرینی نیز به صورت جدی ورود پیدا خواهیم کرد و در این راستا کارگاه‌ها و جلسات متعددی را با همکاری بخش پژوهشی دانشگاه برگزار می‌کنیم. تقویت و اشتغال دانشجویان، اولویت اصلی دانشگاه خوارزمی در سال جدید خواهد بود.

تهامی ادامه داد: تقویت کانون‌های فرهنگی و انجمن‌ها به ویژه انجمن‌های علمی در قالب برگزاری سمینارهای مجازی، کارگاه‌های آموزشی، توسعه نشریات علمی و...، از دیگر برنامه‌های فرهنگی دانشگاه خوارزمی در سال جدید محسوب می‌شود. باتوجه به تنوع کانون‌های فرهنگی، به دنبال این هستیم که تمامی فعالیت‌های فرهنگی با محوریت کانون‌ها و دانشجویان و با پشیبانی و نظارت معاونت فرهنگی انجام شود.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه خوارزمی توجه به حوزه فرهنگ شهادت و راه و روش شهدا را از دیگر اولویت‌های فرهنگی این دانشگاه دانست و تصریح کرد: برنامه ریزی برای ترویج مکتب حاج قاسم سلیمانی و توجه به ایثارگری‌ها  و فداکاری‌های شهدای مدافع سلامت، از جمله برنامه‌های جدی دانشگاه خوارزمی برای سال جدید خواهد بود.

وی درباره چگونگی حمایت از کانون‌های فرهنگی گفت: برنامه‌های فرهنگی دانشگاه خوارزمی به صورت فصلی و یا در قالب دو برنامه ۶ ماهه تدوین می‌شود که پس از تایید شورای فرهنگی، قابل اجرا خواهد بود. در زمینه برنامه‌های کانون‌های دانشجویی نیز پس از تنظیم و تایید شورای فرهنگی دانشگاه‌، متناسب با کیفیت و تعداد برنامه‌ها بودجه خاصی در اختیارشان قرار می‌گیرد.

تهامی با اشاره مشکلات تامین بودجه فعالیت‌های فرهنگی بیان کرد: در زمینه بودجه همواره مشکلات فراوانی وجود دارد که تمامی دانشگاه‌ها با آن دست و پنجه نرم می‌کنند؛ به طور معمول بودجه فعالیت‌های فرهنگی به میزان قابل انتظار، تامین نمی‌شود و همیشه با این مشکل مواجه هستیم. یکی از دلایل این موضوع این است که در بودجه تخصیص یافته به دانشگاه‌های کشور، حوزه فرهنگی نادیده گرفته می‌شود و بیشتر بودجه دانشگاه‌ها صرف تامین حقوق و خدمات صنفی می‌شود.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه خوارزمی افزود: دانشجویان در آینده مسئولان کشور را تشکیل می‌دهند به همین دلیل نظام جمهوری اسلامی باید در حوزه تقویت فرهنگ و تربیت دانشجویان، تمهیدات ویژه‌ای داشته باشد. هربودجه‌ای که در اختیار دانشگاه‌ها قرار می‌گیرد، در وهله اول صرف تامین حقوق و در مراحل بعدی صرف خوابگاه و غذای دانشجویان می‌شود. به همین دلیل نمی‌توانیم فعالیت‌های فرهنگی را در اولویت قرار دهیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1092408

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =