حضور آمریکا در نشست کمیسیون برجام عدول از سیاست قطعی ایران است

انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه علامه در نامه‌ای خطاب به رئیس جمهور نوشت: تیم مذاکره کننده به‌دلیل در پیش بودن انتخابات ریاست جمهوری، از منافع ملی و موضع‌گیری به حق ایران دست نکشند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران(ایسکانیوز)، انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه علامه طباطبائی در نامه‌ای خطاب به رئیس جمهور نوشت: تیم مذاکره کننده به‌دلیل در پیش بودن انتخابات ریاست جمهوری و برتری بخشیدن به جناح خود، از منافع ملی و موضع‌گیری به حق ایران دست نکشند.

در بخش ابتدایی این نامه آمده است: در نشست مجازی کمیسیون مشترک برجام که در ١٣ فروردین ماه برگزار شد، علی‌رغم دیدگاه مثبتی که وجود داشت، نشست در حالی پایان یافته که گویا طرح مدالیته برای احیای برجام مطرح شده است. طرح مدالیته همان بازگشت گام به گام به تعهدات است، با این تفاوت که دو طرف اقدامات خود را به صورت جداگانه و در یک چارچوب مشخص کرده و به صورت موازی آن را پیش خواهند برد. در روز سه‌شنبه، ١٧ فروردین ماه نیز نشست کمیسیون برجام با حضور ایران، اتحادیه اروپا و آمریکا که حضوری غیررسمی دارد، برگزار خواهد شد.

در نامه خطاب به رئیس جمهوری بیان شده است: این همان عدول از سیاست قطعی ایران در رابطه با برجام است؛ چرا که طبق صحبت‌های رابرت مالی، نماینده آمریکا در امور ایران، آمریکا تنها تحریم‌هایی که مغایرت با توافق هسته‌ای دارد را رفع خواهد کرد، نه تمام تحریم‌هایی که بعد از اجرای برجام در سال ٢٠١۶ وضع شده است. البته معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، جلینا پورتر، لغو همین تحریم‌ها را هم قطعی و پیش‌بینی‌پذیر نمی‌داند.

در این نامه مطرح شده است: آن‌ها در حالی ادعا می‌کنند اگر ایران برای بازگشت به توافق جدی باشد، ما هم جدی هستیم که نه تنها به تعهدات خود در برجام عمل نکرده‌اند، بلکه تحریم‌ها را تشدید کرده و در روابط تجاری سایر کشورها با ایران دخالت می‌کنند.پذیرش ایران برای حضور در جلسات این‌چنینی که آمریکا با وجود خروج کامل از توافق و عهدشکنی تمام در آن شرکت می‌کند، یعنی رسمیت بخشیدن تدریجی به حضور آمریکا؛ حتی اگر حضورش غیررسمی باشد. آمریکا تنها می‌خواهد با دادن امتیازاتی کوچک و جزئی، دوباره اقدام به محدودسازی برنامه هسته‌ای ایران کند و ساختار کلی تحریمی خود را حفظ کنید.

در بخش دیگری از این نامه آمده است: از تیم مذاکره کننده انتظار می‌رود که برخلاف سخنان صریح رهبری عمل نکنند و مذاکره با آمریکا را چه مستقیم و چه غیرمستقیم منوط به لغو تمامی تحریم‌ها کنند. پرونده سیاه آمریکایی‌ها می‌تواند گواهی باشد بر این‌که آن‌ها هیچ‌گاه تمامی تحریم‌ها را لغو نمی‌کنند. در روزهای پایانی دولت نیز که معیشت مردم سخت دچار مشکل شده است، دور شدن از مطالبات معیشتی دردی از مردم دوا نمی‌کند و دولت باید به دنبال بی‌اثر کردن تحریم‌ها باشد.

در بخش پایانی این نامه خاطرنشان شده است: با توجه به نکات مطرح شده از تیم مذاکره‌کننده انتظار می‌رود که به سیاست قطعی و رسمی نظام توجه کافی داشته باشند. همچنین به‌دلیل در پیش بودن انتخابات ریاست جمهوری و برتری بخشیدن به جناح خود، از منافع ملی و موضع‌گیری به حق ایران دست نکشند. زیرا ملاک اصلی برای احیای برجام باید منافع بلند مدت جمهوری اسلامی باشد و مقولات کوتاه مدت از جمله انتخابات، نباید باعث تعجیل در فرایند مذاکرات شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1092424

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =