چرا نرخ بیکاری دانش‌آموختگان هنر بالاست؟

رئیس دانشگاه هنر شیراز گفت: مشاغل فردی هنری در طرح وزارت علوم برای پایش وضعیت اشتغال دانش‌آموختگان دیده نشده است و باید راهی برای دیده شدن این مشاغل پیدا کرد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، طرح «پایش وضعیت اشتغال دانش‌آموختگان» چند سالی است که در وزارت علوم انجام می‌شود. نتایج بررسی‌های این طرح در سال ۹۹ نشان می‌دهد دانش‌آموختگان رشته‌های هنر بالاترین نرخ بیکاری را در میان سایر فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دارند.

محمدرضا مغاره در گفت‌وگو با ایسکانیوز با بیان این که رشته‌های هنری در همه کشورها با این مشکل مواجه هستند، اظهار کرد: فارغ‌التحصیلان رشته‌های فنی و مهندسی معمولا جذب صنایع می‌شوند و برای آن‌ها حق بیمه پرداخت می‌شود و یکی از معیارهای سنجش میزان اشتغال، بیمه است.

رئیس دانشگاه هنر شیراز با اشاره به این که اغلب فارغ‌التحصیلان رشته‌های هنری برای خودشان کار کنند و محصولاتشان را در گالری‌ها می‌فروشند، افزود: مشکل این است که این گونه فعالیت‌ها معمولا در پایش وضعیت اشتغال دیده نمی‌شوند و برای رفع مشکل، باید مشاغل خصوصی و فردی هم در طرح پایش دیده شوند.

وی گسترش مراکز رشد هنر در کشور را راهگشا دانست و گفت: این مراکز به تدریج در کشور در حال گسترش هستند و تا حدودی می‌توانند به این گونه مشاغل کمک کنند.

مغاره در ادامه خاطرنشان کرد: خیلی از هنرمندان در سطح جهان هم به همین شیوه کار می‌کنند مثلا نمایشگاهی برگزار می‌شود و هنرمندان آثار خود را در معرض فروش قرار می‌دهند و این گونه درآمدزایی می‌کنند.

وی با تصریح بر این که اشتغال در رشته‌های هنری با سایر رشته‌ها متفاوت است، افزود: برای مثال در رشته‌های پزشکی چارچوب کار کاملا مشخص است. افراد پس از فارغ‌التحصیلی در بیمارستان‌های خصوصی یا دولتی ‌مشغول به کار می‌شوند و همه این‌ها به ثبت می‌رسند. البته برخی فارغ‌التحصیلان هنر خودشان گالری‌دار می‌شوند و کسب‌وکارشان ثبت می‌شود اما برخی مشاغل کوچک‌تر هستند و به ثبت نمی‌رسند.

رئیس دانشگاه هنر شیراز در پایان با بیان اینکه باید راهی برای دیده شدن همه مشاغل هنری پیدا شود تا پایش دقیق‌تر باشد، اظهار کرد: برخی از مشاغل هنری در نهادهای رسمی به ثبت می‌رسند مثلا یک فارغ‌التحصیل رشته صنایع دستی کارگاهی را تاسیس می‌کند، آموزش می‌دهد یا نیرو جذب می‌کند؛ اما برخی دیگر شروع به تولید فردی می‌کنند و تولیداتشان را در نمایشگاه‌ها به فروش می‌رسانند که این بخش معمولا کمتر دیده می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1092489

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =