ساخت اولین واکسن آبزیان/ در تولید قطار مترو خودکفا شدیم

معاون علمی رئیس جمهور با بیان اینکه محققان کشور علاوه بر تولید واکسن آبزیان، واکسن آنفلوآنزای فصلی انسانی را تولید کردند، گفت: در تولید قطار مترو و موتورهای سه سیلندر به خودکفایی رسیدیم.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ سورنا ستاری امروز در «آئین بهره‌برداری از طرح‌های ملی معاونت علمی» که با حضور رئیس‌جمهور در قالب «شصت و یکمین برنامه افتتاح پروژه‌های کلان ملی» که به صورت ویدئو کنفرانسی از رسانه ملی پخش شد، گفت: ما در حوزه بیوتکنولوژی، اکوسیستم فعالی داریم به طوری که یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه زیست‌فناوری توانست در سال گذشته ۴۰۰ میلیارد تومان هزینه تحقیق و توسعه داشته باشد.

رونمایی از ۵ طرح فناورانه

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به یکی از طرح‌های فناورانه که امروز به مرحله رونمایی رسید، گفت: واکسن آنفلوآنزا یکی از این طرح‌ها است که توسط محققان جوان کشور تولیده شده و به زودی به بازار عرضه خواهد شد.

وی افزود: این شرکت دانش‌بنیان سه واکسن دیگر را علاوه بر واکسن آنفلوآنزا در برنامه تولید خود دارد.

ستاری با بیان اینکه همچنین قرار است این شرکت دانش‌بنیان از شهریور امسال تزریق واکسن آنفلوآنزای فصلی انسانی را آغاز کند، گفت: این شرکت دانش‌بنیان از ابتدا تا انتهای حوزه واکسن را بر پایه دانشی که دارد، طراحی کرده و اکنون توانسته دانش فنی تولید واکسن را به دست آورد؛ دولت برای این شرکت فقط زمینه‌سازی می‌کند و در نهایت شاید وامی ارائه کند تا محصول شرکت توسعه پیدا کند.

رونمایی از یک رام قطار مترویی

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به یک رام قطار مترویی هفت‌واگنه ایران‌ساخت گفت: پیش از شروع کار شرکت‌های دانش‌بنیان و همکاری سه مجموعه جهاد دانشگاهی، شرکت متروی تهران و یک شرکت دیگر، ساخت قطارهای مترویی تنها ۲۶ درصد بومی‌سازی شده بود اما اکنون با تلاش این مجموعه‌ها و ۱۸ شرکت دانش‌بنیان طی ۱۸ ماه به مرحله‌ای رسیدیم که بیش از ۸۵ درصد یک قطار، بومی‌سازی شده است.

وی با بیان اینکه میزان داخلی‌سازی این قطار مترویی ۷۰ درصد شده است، گفت: درواقع ۷۰ درصد این قطار داخلی‌سازی شده و امکان تولید انبوه آن وجود دارد.

ستاری با تأکید بر اینکه اکنون دانش فنی طراحی مترو را به دست آورده‌ایم، افزود: شهرداری قرارداد ۱۰۵ واگن (۱۵ رام) را بسته که قرار است بخشی از نیاز کشور را به مرور تأمین کند.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری خطاب به رئیس‌جمهور گفت که لازم است که شما تأکید فرمائید قراردادهای داخلی با شرکت واگن‌سازی منعقد شود.

افتتاح خط تولید موتور سه سیلندر و آزمایشگاه قوای محرکه

وی با اشاره به رونمایی سوم که در خصوص افتتاح خط تولید موتور سه سیلندر است، گفت: این اولین قراردادی بود که در ابتدای برجام با یک شرکت اتریشی منعقد کردیم؛ طی ۱۵ سال اخیر، این بزرگترین سرمایه‌گذاری در بحث خودرو بوده که قرار است در آن ۱۰ نوع موتور به صورت همزمان تولید شود.

ستاری با بیان اینکه امروز فاز اول این خط تولید موتور سه سیلندر رونمایی می‌شود، اظهار داشت: ۱۵۰ هزار موتور در سال می‌تواند از ظرفیت تولید این خط تولید باشد که به مرور تا ۵۰۰ هزار موتور قابل افزایش است و می‌تواند به صورت همزمان ۱۰ موتور را به تولید برساند.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه مشتری این خط تولید کاملاً مشخص است، افزود: همچنین در کنار رونمایی از این خط تولید، یک مرکز تست موتور خودرو را با همکاری دانشگاه تهران داریم که این می‌تواند یکی از بزرگترین مراکز تست موتور خودرو به شمار رود.

وی ادامه داد: این مرکز تست موتور با سرمایه‌گذاری ۲۰۰ هزار میلیارد تومانی دانشگاه تهران و معاونت علمی، قابلیت تست موتورهای خودروی دیزلی، بنزینی و الکتریکی را دارد.

ستاری در خصوص این ناحیه نوآوری گفت: در حال حاضر بیش از ۵۰۰ شرکت دانش‌بنیان در ناحیه نوآوری شریف فعالیت می‌کنند که تاکنون فروشی برابر با ۲,۰۰۰ میلیارد تومان داشته‌اند.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه این شرکت‌ها می‌تواند درآمد خوبی برای دانشگاه باشد، گفت: همچنین این می‌تواند مدل موفقی از نوآوری و توسعه شهری با همکاری شهرداری باشد و نشانه‌ای برای حرکت به سمت شهر تهران شهر هوشمند نیز به شمار رود.

رونمایی از اولین واکسن آبزیان

وی در خصوص آخرین رونمایی امروز گفت: این محصول اولین واکسن آبزیان است. مشخصه اصلی یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان این است که مدیرعامل این شرکت، یک خانم است.

ستاری با بیان اینکه این شرکت اقدام به شتابدهی پنج تیم برای تولید پنج محصول کرده که امروز رونمایی می‌شود، گفت: در حال حاضر تعداد زنانی که در سطح مدیریت شرکت‌های دانش‌بنیان فعالیت می‌کنند به بیش از ۱۵ درصد رسیده است. بر اساس آخرین آمار، بیش از ۳۵ درصد شاغلان شرکت‌ها، خانم هستند که این اکوسیستم جدیدی در حوزه کارآفرینی محسوب می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1092608

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =