پافشاری تهران بر لغو تمام تحریم‌ها نشست وین را به بن بست می‌کشاند

یک مقام بلندپایه ایالات متحده در اظهاراتی تازه مدعی شد که «پافشاری ایران بر لغو تمام تحریم‌های وضع شده از سال ۲۰۱۷ نشست کمیسیون مشترک برجام را به بن بست می کشاند».

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز) و به نقل از روزنامه جروزالم پست؛ یک مقام بلندپایه دولت ایالات متحده روز جمعه اعلام کرد که واشنگتن در خلال گفتگوهای غیرمستقیم در وین پیرامون توافق هسته‌ای ایران، «نشانه‌هایی دال بر جدیت مقامات تهران مشاهده کرده است، اما این کافی نیست و مسئله اصلی تقاضای مکرر تهران برای لغو تمام تحریم‌های وضع شده از سال ۲۰۱۷ به بعد است!»

این مقام بلندپایه وزارت خارجه ایالات متحده در یک نشست خبری تلفنی به خبرنگاران گفت: «اگر ایران بر این موضع پافشاری کند که تمام تحریم‌های وضع شده از سال ۲۰۱۷ به بعد باید لغو شوند وگرنه توافقی حاصل نخواهد شد، بنابراین ما در حال حرکت به سمت یک بن بست هستیم».

این در حالی است که «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه کشورمان روز جمعه در صفحه شخصی خود در توئیتر با اشاره به نشست کمیسیون مشترک برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در وین نوشت: «ایران مسیر منطقی را برای انطباق کامل (عمل به تعهدات برجامی) پیشنهاد می‌کند».

ظریف در ادامه گفت: «ایالات متحده آمریکا، که باعث این بحران شده است، باید ابتدا به طور کامل به تعهدات خود بازگردد».

وی با بیان اینکه ایران پس از راستی‌آزمایی سریع [تعهدات برجامی آمریکا]، اقدامات متقابل را انجام می‌دهد، گفت: «تمامی تحریم‌های ترامپ، ضدبرجام بودند و بدون توجه به تمایزات و نام گذاری‌های بی‌منطق و خوسرانه تحریم‌ها، باید رفع شوند».

افزون بر آن، «هوآ چونیینگ» سخنگوی وزارت خارجه چین نیز روز جمعه در دو رشته توئیت مرتبط با پرونده هسته‌ای ایران، تنش‌ها میان واشنگتن و تهران را محصول سیاست خارجی دولت قبلی آمریکا و خروج یکجانبه ترامپ از برجام و به کارگیری سیاست فشار حداکثری علیه ایران دانست.

وی همچنین در توئیت دوم خود، خواستار بازگشت بدون پیش شرط ایالات متحده به برجام شده و نوشت: «آمریکا باید بدون قید و شرط به این توافق بازگشته و تمام تحریم‌های مربوطه از جمله دست اندازی‌های قضائی علیه طرف‌های ثالث را در اسرع وقت لغو کند. بر همین اساس، ایران باید پایبندی متقابل را از سر گیرد».

انتهای پیام/

کد خبر: 1092666

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =