دانشگاه باید انگیزه و نشاط را به دانشجو تزریق کند/ دانشجویان از ابراز عقیده در برخی موضوعات کرسی‌های آزاداندیشی می‌ترسند

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمانشاه گفت: دانشجوها به خاطر شرایط اقتصادی کمی بی‌انگیزه شدند به این علت که احساس کردند انتخابشان خوب نبوده و شاید اشتباه بوده است. ما باید برای دانشجوها ایجاد انگیزه کنیم و امید را به جامعه برگردانیم.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز؛ نقش دانشجو در ابتدا به عنوان یک جوان و در مرتبه بعدی به عنوان کسی که بیشترین تاثیر را در آینده و جامعه هر کشوری دارد بسیار حیاتی بوده و پرداختن به این موضوع می تواند گره گشا باشد. ایسکانیوز در این مصاحبه به این مهم پرداخته است.

فرهاد گل‌محمدی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمانشاه در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز رسالت اصلی دانشجوی امروزی را اینگونه بیان کرد: در جامعه کنونی وظیفه اصلی دانشجو تحصیل است؛ همچنین نباید نسبت به اتفاقاتی که در جامعه رخ می‌دهد بی‌تفاوت باشد. اگر دانشجوها در حال حاضر دغدغه‌مندی کم‌تری نسبت به شرایط حساس جامعه دارند شاید به این دلیل است که ما خیلی از دانشجوها مشورت نگرفتیم. البته در واحد کرمانشاه سعی کردیم در جلسات مختلف نمایندگان دانشجوها حضور داشته باشند که برای آینده آماده شوند. با شرکت دادن دانشجوها در جلسات برای آن‌ها انگیزه ایجاد می شود. با ارزش دادن به دانشجوها از سمت ما، ‌می‌توانیم رخوت و سستی را در آنها کم کنیم. 

 گلمحمدی از تبعات بی‌رمقی و سکون در دانشجوها و علت آن می‌گوید: البته می‌بینیم که دانشجوها به خاطر شرایط اقتصادی کمی بی‌انگیزه شدند به این علت که احساس کردند انتخابشان خوب نبوده و شاید اشتباه بوده است. ما باید برای دانشجوها ایجاد انگیزه کنیم و امید را به جامعه برگردانیم. وظیفه دانشجوها طبق فرمایش رهبری پشتیبانی فکری است. دانشجوها چون جوان هستند تاثیرگذاری بیشتری دارند و امیدواریم دانشجوها در برهه حساس کنونی بتوانند در جامعه اثرگذاری داشته باشند. اگر خودمان در سرنوشتمان موثر باشیم، قطعا اثرات بهتری خواهد داشت.

وی حضور دانشجویان در گروه‌های دانشجویی مانند تشکل‌ها را بسیار مفیدفایده خواند و افزود: هر چقدر در جوامع و دانشگاه‌ها یکصدایی نباشد و دانشجوها فعال باشند، بهتر است. هر کدام از افراد سلیقه و نظری متفاوت دارند.این تشکل‌ها زمانی که تعدادشان بیشتر شود در نتیجه جمعیت بیشتری از دانشجوها درگیر می‌شود و به‌یقین اثرگذاری مثبتی خواهد داشت. برای نمونه مسئله‌ای که به نظر یک مسئولی نیامده است را آن‌ها گوشزد ‌می‌کنند و اگر انجام شود اتفاقات مثبتی خواهد افتاد. حضور تشکل‌ها به نفع جامعه است؛ اما به شرطی که به نظر و اصول یکدیگر احترام بگذاریم اما حضور همه این تشکل‌ها الزامی است. فضای دانشگاه‌ها در واقع محیطی برای آزمون‌وخطای دانشجوها است تا زمانی که مسئولیت گرفتند خطاها کمتر می‌شوند. 

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمانشاه، در مورد این سوال که برخوردهای سلبی و تند چقدر در محافظه‌کاری دانشجوها موثر بوده است، بیان کرد: دانشگاه‌ برای همه است نه قشری خاص. ما حق نداریم کسی را محروم کنیم و همه ما نسبت به کشورمان عِرق داریم. برای نمونه در یکسری از موضوعات کرسی‌های آزاد اندیشی بچه‌ها ورود نمی کنند و جرئت حمایت ندارند؛ چراکه می ترسند در آینده برایشان مشکل ساز شود. در واقع خیلی از بچه‌ها از ابراز عقیده در برخی موضوعات کرسی‌های آزاداندیشی می‌ترسند یا شاید القای دیگران است؛ اما باید با رعایت اصول به اظهارنظر بپردازند. بیش از 90‌درصد ما اصول را قبول داریم اما فضای ترسی ایجاد شده است که دانشجو به‌راحتی ابراز ‌نظر نمی‌کند. آدم‌های ضعیف‌النفس چون قدرت ندارند می‌خواهند به نحوی آنها را کنترل کنند. ما بیاییم فضای امنی را برای دانشجوها درست کنیم و در واقع در دانشگاه با کرسی های ازاد اندیشی ایجاد شده اوضاع بهتر شده است.

گلمحمدی نقش دانشجو در جامعه امروزی را بسیار مهم خواند و گفت: دانشجو برای جامعه و خانواده الگو است وقتی خود دانشجو الگو است استادان هم الگوی دانشجوها هستند. نگاه جامعه هم به دانشگاه است. اکر ما دانشگاهیان بتوانیم وظیفه خود را به درستی انجام بدهیم دانشجوها خوب می شوند. دانشگاه اثر مثبت در جامعه دارد و اگر بتوانیم به دانشجو امید بدهیم به کل جامعه امید تزریق می شود و آنها از ما بزرگترها و اساتید الگو می گیرند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1092816

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =