انواع بیماری ام اس با هوش مصنوعی ابداعی محقق ایرانی شناسایی شد

یک محقق ایرانی با بررسی اسکن‌های ام آر آی مغز و استفاده از هوش مصنوعی موفق به شناسایی نشانه‌های چند نوع مختلف از بیماری ام اس در مغز شده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز) و به نقل از نیواطلس؛ استفاده از الگوریتم‌های هوش مصنوعی برای بررسی مجموعه بزرگی از داده‌های ام آر آی مغز در بیماران مبتلا به ام اس موجب شده تا شناسایی سریع سه نوع از این بیماری با کسب اطلاع از تغییر شرایط چند ناحیه خاص از مغز که ابتدا درگیر می‌شوند، ممکن شود.

با تمرکز بر درمان بخش‌هایی از مغز که در ابتدا درگیر بیماری یادشده می‌شوند، امیدواری‌ها به ریشه کنی بیماری ام اس افزایش می‌یابد. بیماری ام اس زمانی شکل می‌گیرد که سیستم ایمنی بدن به اشتباه به بافت چربی موجود در اعصاب مغز حمله می‌کند. این بافت مانند عایق سیم کشی برق عمل می‌کند و آسیب دیدن آن انتقال پیام‌های عصبی را دشوار کرده و باعث مشکلاتی مانند ضعف عضلانی، اسپاسم، بی حسی و مشکلات در تعادل یا هماهنگی می‌شود.

به گفته دکتر آرمان اسحاقی متخصص علوم اعصاب در دانشگاه کالج لندن و فارغ‌التحصیل دانشکده پزشکی دانشگاه تهران، تا به حال چهار نوع از بیماری ام اس بر مبنای نحوه تخریب فعالیت‌های مغز و شدت پیشرفت این بیماری شناسایی شده که سیستم هوش مصنوعی جدید می‌تواند سه تای آنها را شناسایی کند. به گفته وی تا به حال دسته بندی انواع بیماری ام اس بیشتر بر مبنای شدت پیشرفت بیماری و تأثیرات مخرب آن صورت می‌گرفت که ناشی از بررسی وضعیت ظاهری بیماران بود. اما با استفاده از هوش مصنوعی می‌توان اطلاعات بیولوژیک تازه‌ای در مورد بیماری ام اس جمع‌آوری کرد که تا به حال در دسترس پزشکان نبود.

وی می‌افزاید: با دسترسی به این اطلاعات می‌توان الگوهای بهتر و دقیق‌تری را برای درمان مبتلایان به ام اس شناسایی و روش‌های درمانی بهتری را ارائه کرد. از این طریق دسته بندی‌های دقیق‌تری برای انواع بیماری ام اس در دسترس قرار می‌گیرد و درمان‌های پیشنهادشده مناسب‌تر خواهند بود.

به گفته اسحاقی این روش با موفقیت بر روی ۳۰۶۸ بیمار ام اس آزمایش شده و با افزایش داده‌های جمع‌آوری شده دقت آن باز هم بیشتر خواهد شد و کاربرد آن در آینده حتی پیش بینی واکنش بیماران به درمان‌های مورد استفاده را نیز ممکن می‌کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1092887

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =