احزاب کشور رای مردم را از پدرخوانده‌های سیاسی طلب می‌کنند

دفتر تحکیم وحدت در اولین نامه انتخاباتی خود نوشت: متاسفانه احزاب ما رای مردم را به جای طلب کردن از خود مردم، از پدرخوانده‌های سیاسی و آن هم پشت درهای بسته طلب می‌کنند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، اولین نامه از سری نامه‌های انتخاباتی دفتر تحکیم وحدت با عنوان «مسئولیت سیاسی احزاب در قبال مشارکت سیاسی مردم» خطاب به غلامعلی حداد عادل دبیر شورای ائتلاف نیروهای انقلاب و بهزاد نبوی رئیس نهاد اجماع ساز اصلاح طلبان منتشر شد.

در این نامه آمده است: انتخابات فرآیندی برای حل معضلات و مشکلات کشور با رجوع به رای و نظر مردم و به وسیله‌ی دست توانمند خواست و اراده‌ی ملت است. لکن این رجوع به رای و نظر مردم زمانی می‌تواند منجر به حل معضلات و کارآمدی ساختار شود که متکی به اراده‌ی محکم آحاد مردم باشد. از همین روی درصد مشارکت بالا در انتخابات‌ها خود عاملی برای تامین امنیت کشور، افزایش قدرت در سطح سیاست خارجه و ایجاد همدلی برای حل مسائل در سطح سیاست داخلی است. در همین راستا چند توصیه در مورد نقش احزاب در افزایش مشارکت سیاسی مردم و ایجاد فضا برای تشکیل دولتی کارآمد ارائه می‌شود:

- بی‌تردید دولت یازدهم و دوازدهم به لحاظ آماری بدترین عملکرد را در بین تمام دولت‌ها در تاریخ جمهوری اسلامی ایران داشته است. تدبیر و امید آقایان کاری با مردم کرده است که ملت امروز از خود به درستی سوال می‌کند؛ اگر بر فرض مثال در این هشت سال به جای روی کار آمدن دولت روحانی، جنگ نظامی بین ایران و کشوری متخاصم به وقوع می پیوست آیا حجم خسارات وارده بدین اندازه بود یا خیر؟ در چنین شرایطی و خصوصا با این حجم از ناکارآمدی، لاجرم افکار عمومی به دنبال مقصر می‌گردد. حال اگر بازیگران واقعی خود را نشان دهند، افکار عمومی آگاه می‌شود؛ اما متاسفانه در کشور عزیزمان ایران، کسانی که سال ها تمام منابع کشور را در اختیار داشته‌اند، پس از دوران مسئولیت برای فرار از حجم ناکارآمدی‌ها ناگاه لباس اپوزوسیون‌های نظام بر تن می کنند و اساسا مسئولیت سیاسی خود را در به عهده‌گیری شرایط پس می‌زنند. در چنین فضایی دلیل تمام ناکارآمدی‌ها اصل حاکمیت نشان داده می‌شود و این برای مردم یعنی ناامیدی از تغییر؛ که در نهایت این ناامیدی از تغییر منجر به کاهش اساسی مشارکت خواهد شد. هر کس کم و بیش نقشی در این مورد داشته است، بنابراین مسئولیت خود به اندازه‌ی علیتتان در به وجود آوردن شرایط فعلی را بپذیرید و از مردم عذرخواهی کنید.

- در نظام‌های سیاسی مطرح دنیا، نهاد احزاب خود عاملی برای گرم کردن تنور انتخابات و ایجاد فضای مشارکت سیاسی برای عموم مردم است. کاندیداهای هر جریان از چندین ماه قبل در انتخابات درون حزبی انتخاب و به عامه مردم معرفی می‌شوند. حال آنکه در کشور عزیزمان ایران یک ماه مانده به انتخابات ریاست جمهوری حتی بدنه‌ی احزاب سیاسی هم از نماینده خود در انتخابات خبر ندارند! در چنین فضایی چطور می‌توان از مردم انتظار داشت با کاندیداهای ناگهانی همراه شوند و یک مشارکت آگاهانه را رقم بزنند؟ متاسفانه احزاب حتی تا این حد برای مردم ارزش قائل نیستند که با تمام قوا و با عناصر اصلی وارد عرصه شوند و متاسفانه پربسامدترین واژه‌ی انتخاباتی یک ماه مانده به ثبت نام کاندیداها، واژه‌ی «کاندیدای اجاره‌ای» است!

- در ماه‌های منتهی به انتخابات بارها از شما دیده‌ایم که نهادها و شوراهای گوناگونی در راستای انتخاب نفرات انتخاباتی تشکیل داده‌اید؛ لکن حتی خروجی این جلسات در پشت درهای بسته، به گوش مردم نمی‌رسد. راهکار رای‌گیری شفاف در جهت ایجاد اعتماد و مشارکت درون حزبی پیشکش، لااقل خروجی جلسات خود را قبل از شورای نگهبان به مردم اعلام کنید! متاسفانه احزاب ما رای مردم را به جای طلب کردن از خود مردم، از پدرخوانده‌های سیاسی و آن هم پشت درهای بسته طلب می‌کنند.

-رهبر معظم انقلاب امنیت کشور را وابسته به مارکت سیاسی مردم می‌دانند، در این انتخابات چه آن‌هایی که داعیه ولایت مداری دارند باید برای مشارکت بجنگند، چه آن‌هایی که ادعای حفظ منافع ملی می‌کنند باید برای امنیت کشور تلاش کنند. می‌دانید که فضای رخوت سیاسی حاکم در جامعه در رابطه با انتخابات ریاست جمهوری به نسبت انتخابات‌های گذشته، بی‌سابقه است. میتینگ‌های سیاسی به دلیل شرایط کرونایی کم رونق خواهد بود و طبیعتا به دلیل مسئله‌ی کرونا، ترس از حضور پای صندوق رای مزید بر علت کاهش مشارکت می‌شود. در چنین شرایطی آزمون بزرگ احزاب در ایجاد بستری مناسب برای مشارکت حداکثری خواهد بود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1092956

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =