فضای دانشگاه‌ها نسبت به گذشته نورانی‌تر شده است!

معاون منابع انسانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها گفت: دانشگاه‌ منفک از جامعه نیست با این حال عقیده دارم فضای دانشگاه‌های کشور نسبت به گذشته نورانی‌تر شده است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه‌ها در یک سال گذشته و به دلیل شیوع کرونا، دستخوش تغییر و تحولات زیادی شده است. برخی از دانشگاه‌ها به کلی قید برنامه‌های فرهنگی را زده‌اند و بیشتر زمان خود را معطوف به حوزه آموزش کرده‌اند؛ در مقابل دانشگاه‌هایی با وجود همین شرایط، نقشه راه جامعی برای سیاستگذاری‌های فرهنگی خود تبیین کرده‌اند. در این میان دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها نیز در مسیر سیاستگذاری فرهنگی از اهمیت بسزایی برخوردار است.

در همین ارتباط، حجت الاسلام مهدی میراحمدی معاون منابع انسانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در گفت‌وگو با خبرنگار ایسکانیوز، درباره عملکرد این نهاد در حوزه دانشجویی اظهارکرد: دفاتر نهاد در دانشگاه‌ها دارای هویتی دینی و پرچمدار ترویج معارف دینی هستند؛ روحانیونی که در دفاتر نهاد مشغول به فعالیت هستند، وظیفه دعوت به راه الهی را بر عهده دارند.

وی افزود: یکی از ابزارهایی که در مسیر دعوت به راه الهی در اختیار داریم، سخن حکیمان، متقن و استوار است و عملکردی حکیمانه داشته باشیم. همچنین باید از این ابزار به صورت موعظه حسنه برای سوق دادن مخاطبان به سمت مسیر الهی استفاده کنیم. همچنین در این فرآیند باید با استفاده از زبان گفت‌وگو و مجادله احسن، مخاطبان برای کسب معارف دینی و الهی ترغیب کنیم.

میراحمدی در پاسخ به این سوال که دفاتر نهاد تا چه میزان از این ابزار برای ترویج معارف الهی استفاده کرده‌اند تا چه میزان موفق بوده‌اند گفت: روال دفاتر نهاد تا امروز به همین شکل بوده است البته نمی‌توانیم به صورت کمی آن را مورد بررسی قرار دهیم؛ اما باید بگویم که خوشبختانه همکاران ما در دانشگاه‌ها به وسیله سعه صدر، به دنبال حفظ ارتباط با بدنه دانشجویان هستند. به بیان دیگر جنس این فرآیند کیفی است و کمی نیست.

معاون منابع انسانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها ادامه داد: دفاتر نهاد تمام تلاش خود را کرده‌اند که کیفیت ارتباط با بدنه دانشجویی را ارتقا دهند؛ به همین دلیل نمی‌توانیم این فرآیند را به صورت کمی مورد بررسی قرار دهیم. انسان‌ها مانند آجر نیستند که ما به هرگونه که بخواهیم آن‌ها شکل دهیم بلکه انسان‌ها دارای قوه اختیار هستند و ما به عنوان مبلغان دین باید راه را نشان دهیم و انسان‌ها به وسیله قوه اختیار خود، بهترین مسیر را انتخاب کنند. درواقع ما بیش از نشان دادن راه درست، وظیفه بیشتری برعهده نداریم.

وی در پاسخ به سوالی درباره حرکت دانشگاه‌ها به سمت معارف دینی و معرفتی بیان کرد: دانشگاه‌ منفک از جامعه نیست با این حال اما به عقیده بنده فضای دانشگاه‌های کشور نسبت به گذشته نورانی‌تر شده است. فضای دانشجویی با این که دارای ویژگی‌های خاصی است، اما نمادهای دینی و مذهبی در آن بسیار برجسته است و به همین دلیل معتقدم که فضای دانشگاهی در مقایسه با جامعه، پایبندی بیشتری نسبت به معارف دینی دارند و دانشجویان نسبت به این مسائل علاقه‌مندتر هستند.

میراحمدی اضافه کرد: حضور پرشور دانشجویان در نمازهای جماعت، استقبال دانشجویان برای شرکت در اردوهای مذهبی مانند حج عمره و زیارت عتبات، حضورپرشور در راهپیمایی اربعین و مراسم‌های مذهبی مانند عرفه، مصادیقی از علاقه‌مندی دانشگاهیان نسبت به معارف دینی است. درواقع جمع بسیار زیادی از دانشگاهیان نسبت به مجموعه‌های دیگر، دارای گرایشات دینی هستند.

معاون منابع انسانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در پایان خاطرنشان کرد: دفاتر نهاد صرفا باید بستری برای سوق دادن دانشجویان به معارف دینی فراهم کنند اما پرچمداری از دین باید از سوی خود دانشجویان و استادان انجام شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1092973

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =