یک محقق ایرانی جایزه گزارش علمی برتر مجله نیچر را بُرد

گروه انتشارات نیچر اعلام کرد که مقاله محققان دانشگاه برونشویگ یعنی گشتاسب چراغیان در زمینه ساخت آسفالت ضدآفتاب به عنوان یکی از مقالات برتر سال ۲۰۲۰ انتخاب شده است.

به گزارش گروه علم و فناوری باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، گشتاسب چراغیان در پژوهشی که دو سال و نیم طول کشیده و سرپرستی‌اش را به عهده داشته، موفق به ابداع آسفالت ضدآفتاب شده است. این دستاورد در سطح جهانی مورد استقبال زیادی قرار گرفته و بازخورد وسیعی به همراه داشته است.

چراغیان در مصاحبه با خبرنگار ایسکانیوز در مورد دستاوردش گفت:‌ در این پژوهش، از دو نانومواد رس و سیلیکا استفاده کردیم تا تخریب‌های فرابنفش خورشید را روی سطح آسفالت مهار کنیم. چون ماده موثر آسفالت قیر است و قیر در مقابل برخی موارد -که مهم‌ترین آنها حرارت و اکسید شدن و پرتوهای فرابنفش است- دچار تخریب می‌شود. در مورد اول چندین دهه است که محققان در حال تحقیق هستند و تاکنون استانداردهای خوبی نیز توسعه داده‌اند، اما در مورد آخر هنوز کار زیادی انجام نشده است. ما از این نانومواد به عنوان سپری برای آسفالت استفاده کردیم. البته در کنار پرتوهای فرابنفش باید تخریب‌های مکانیکی و رئولوژیکی (برهمکنش نیروها) را نیز مدنظر قرار می‌دادیم، زیرا باید کار به صورت عملی پیاده‌سازی شود و وارد صنعت شود.

همانطور که می‌دانید، مجله نیچر یکی از معتبرترین انتشارات علمی دنیاست و سالانه بین ۲۰ تا ۳۰ هزار مقاله علمی را به چاپ می‌رساند. البته چاپ کردن مقاله در این مجله کاری بسیار سخت و فقط با استانداردهای بالا قابل قبول است و نتایج پژوهش باید خیلی برجسته باشد تا قابلیت چاپ در این مجله پیدا کند.

چراغیان در مورد این جایزه توضیح داد: سالانه انتهای ماه مارس برترین تحقیقات توسط نیچر انتخاب می‌شود. پارسال و امسال به دلیل پاندمی کرونا این مراسم به صورت آنلاین برگزار شد و به برنده‌ها مدال تعلق گرفت و از آنها تقدیر شد. نیچر یکی از معتبرترین مجله علمی دنیاست و به تبع این جایزه با پرستیژترین و معتبرترین جایزه برای مقاله علمی سال شمرده می‌شود. با این حال برای نخستین بار است که دانشگاه برونشویگ در آلمان این جایزه را می‌برد.

ریچارد وایت، سردبیر نیچر،‌ با تبریک به نویسندگان مقالات برتر سال ۲۰۲۰ اعلام کرد: شما تحقیقات ارزشمندی را در سطح بین‌المللی ارائه کرده‌اید و به دستاورد خارق‌العاده‌ای دست یافته‌اید. 

وی افزود: انتخاب شما به عنوان نویسنده مقالات برتر نیچر یک موفقیت خارق‌العاده است و علم شما برای جامعه تحقیقاتی ارزش بالایی دارد. 

گفتنی است که گشتاسب چراغیان در حال حاضر محقق ارشد موسه آسفالت آلمان است و در BASF، بزرگ‌ترین شرکت شیمی دنیا، همکاری می‌کند. 

کد خبر: 1093004

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =