نقش سیگنال‌های منفی آمریکایی-سعودی در عدم تشکیل کابینه لبنان

۶ ماه از زمانی که سعد حریری مامور تشکیل کابینه شده است می گذرد و از تشکیل دولت لبنان خبری نیست. موانع تشکیل برخی از آنها داخلی هستند و برخی دیگر خارجی هستند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ المیادین در گزارشی درباره تشکیل کابینه لبنان آورده است: محافل سیاسی دنبال کننده روند تشکیل دولت لبنان از انسداد و بن بست موجود در زمینه روند تشکیل کابینه ابزار بدبینی کرده اند.

قریب به ۶ ماه از زمانی که سعد حریری مأمور تشکیل کابینه شده است می‌گذرد و از تشکیل دولت خبری نیست. موانع تشکیل برخی از آنها داخلی هستند و به توازن قوای سیاسی مربوط می‌شود و برخی دیگر خارجی هستند که سبب می‌شود که مأموریت تشکیل کابینه دشوار و شکل گیری دولت به تعویق بیافتد قریب به ۶ ماه از زمانی که سعد حریری مأمور تشکیل کابینه شده است می‌گذرد و از تشکیل دولت خبری نیست. موانع تشکیل برخی از آنها داخلی هستند و به توازن قوای سیاسی مربوط می‌شود و برخی دیگر خارجی هستند که سبب می‌شود که مأموریت تشکیل کابینه دشوار و شکل گیری دولت به تعویق بیافتد.

شکاف میان میشل عون رئیس جمهور لبنان و سعد حریری نخست وزیر مأمور تشکیل کابینه روز به روز بیشتر می‌شود و این به سبب بی اعتمادی میان آنهاست.

نخست وزیر مأمور تشکیل کابینه بر این باور است که رئیس جمهوری لبنان تمایلی برای کار کردن با او ندارد و سقف خواسته‌های را بالا می‌برد تا وی را در تنگنا قرار دهد. در مقابل میشل عون به این باور رسیده است که حریری توان رهبری کشور در سخت‌ترین و پیچیده‌ترین شرایط لبنان در تاریخ آن را ندارد.

با پایان هر دوره از تلاش‌های میانجی گرانه و گفتگو، برای دست اندرکاران امور روشن می‌شود که شروطی که گذاشته می‌شود نمایانگر بی اعتمادی و تلاش دو طرف برای حفظ برگه‌های خود برای به کارگیری آن در مرحله‌ای است که بسیار حساس است و آن به سبب فاصله یکسال و نیم مانده به انتخابات پارلمانی لبنان در ماه مه ۲۰۲۲ و انتخابات ریاست جمهوری در ۳۱ اکتبر همان سال است.

المیادین در ادامه آورده است: هر طرفی می کوشد که برگه‌هایی که در اختیار دارد در این مرحله حفظ کند. نخست وزیر مأمور تشکیل کابینه به دنبال بهره برداری از بحران اقتصادی و اجتماعی برای فشار بر رئیس جمهور و وادار کردن آن به امتیاز دادن است.

آمریکاییها و سعودی‌ها و مانع تراشی در مسیر تشکیل کابینه لبنان

این رسانه می‌نویسد: برخی منابع از کارشکنی آمریکاییها در زمینه برگزاری دیدار میان حریری و باسیل تحت نظارت فرانسه خبر داده اند و اعلام کردند که یک شخصیت لبنانی که اخیراً به پاریس رفته است فرانسوی‌ها را برای دخالت در این زمینه قانع کرده است اما آمریکاییها مخالفت خود را با این نشست اعلام کرده اند و حریری هم این سیگنال آمریکا را گرفته و از دیدار با جبران باسیل رویگردان شده است.

المیادین در پایان آورده است: همه طرح‌ها و تلاش‌های داخلی با شکست روبرو شده است زیرا حریری به دستور سعودی و آمریکا در راستای کودتا علیه نتایج انتخابات و عزل حزب الله و متحدانش یا تضعیف آنها حرکت می‌کند تا اینکه دولتی تشکیل شود که ریاض واشنگتن از آن راضی باشند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1093023

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =