نهادهای فرهنگی در زمینه فضای مجازی ظهور و بروز خوبی نداشته‌اند/ فعالیت ۴۰۰ مبلغ دینی در ۲هزار کانال مجازی

معاون فرهنگی و سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها گفت: نهادهای فرهنگی در زمینه فضای مجازی، ظهور و بروز خوبی نداشته‌اند؛ با توجه به این موضوع، یکی از محاسن بیماری کرونا سوق دادن نهادهای فرهنگی به سمت استفاده از فضای مجازی بود.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه‌ها در یک سال گذشته و به دلیل شیوع کرونا، دستخوش تغییر و تحولات زیادی شده است. برخی از دانشگاه‌ها به کلی قید برنامه‌های فرهنگی را زده‌اند و بیشتر زمان خود را معطوف به حوزه آموزش کرده‌اند؛ در مقابل دانشگاه‌هایی با وجود همین شرایط، نقشه راه جامعی برای سیاستگذاری‌های فرهنگی خود تبیین کرده‌اند. در این میان دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها نیز در مسیر سیاستگذاری فرهنگی از اهمیت بسزایی برخوردار است.

حجت الاسلام علی تقوی معاون فرهنگی و سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در گفت‌وگو با خبرنگار  ایسکانیوز، با اشاره به عملکرد یکساله دفاتر نهاد در حوزه فرهنگی و اجتماعی اظهارکرد: هرمجموعه‌ای دارای نقاط قوت و ضعف است اما خب شرایط کشور در یک سال گذشته بسیار سخت بوده است و به همین سبب فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی نیز با چالش مواجه شده است.

وی افزود: نهادهای فرهنگی در زمینه فضای مجازی، ظهور و بروز خوبی نداشته‌اند؛ با توجه به این موضوع، یکی از محاسن بیماری کرونا سوق دادن نهادهای فرهنگی به سمت استفاده از فضای مجازی بود. همچنین شرایط کرونایی کشور سبب شدکه نه تنها نهاد رهبری، بلکه مجموعه‌‎های فرهنگی دیگر نیز دچار چالش‌های شدیدی شوند اما خب توانستیم به تدریج با شرایط فعلی وفق پیدا کنیم و امروز مدعی برگزاری جشنواره‌ها و برنامه‌های فرهنگی به صورت مجازی در بعد ملی هستیم.

تقوی در پاسخ به سوالی درباره خروجی فعالیت‌های نهاد رهبری در یکساله گذشته ادامه داد: دانشگاه‌ها و مراکز علمی در طول یکساله گذشته تعطیل بوده‌اند به همین دلیل دفاتر نهاد رهبری به تدریج بر سختی کار تبلیغی و معرفت افزایی در فضای مجازی غالب شدند و توانستند عملکرد قابل قبولی داشته باشند. به طوری که درحال حاضر حدود ۴۰۰ مبلغ در ۲ هزار گروه و کانال مجازی مشغول فعالیت تبلیغی و معرفتی هستند.

معاون فرهنگی و سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها تصریح کرد: نهاد رهبری در شرایط فعلی این توانایی را دارد که جشنواره‌ها و پویش‌های فرهنگی مجازی را در سطح ملی برگزار کند زیرا که دفاتر نهاد خود را با شرایط فعلی منطبق کرده‌اند.

وی در پاسخ به این سوال که چرا فعالیت‌ها و برنامه‌های مجموعه‌های فرهنگی مانند نهاد، دارای خروجی چندان مثبتی در فضای دانشگاهی نبوده است، بیان کرد: خروجی برنامه‌های فرهنگی را نمی‌توانیم به یک مولفه نسبت دهیم؛ نهاد رهبری نیز تنها یکی از مجموعه‌های فرهنگی محسوب می‌شود که در دانشگاه‌ها مشغول به کار مذهبی و تبلیغی است. به همین دلیل سازمان‌ها و نهادهای متعدد بر خروجی فعالیت‌های فرهنگی تاثیرگذار هستند و نباید صرفا عملکرد نهاد را مساوی با این خروجی در نظر بگیریم.

تقوی با اشاره به حرکت نهاد رهبری به سمت فعالیت‌های مجازی افزود: کانال آموزش مجازی نهاد رهبری با نزدیک به ۲ میلیون بازدید کننده، جزء بزرگترین کانال‌های مجازی کشور محسوب می‌شود که می‌توانیم آن را دستاورد بزرگی بدانیم. البته به تمامی مجموعه‌ها این اجازه را می‌دهیم که عملکرد نهاد را مورد نقد و بررسی قرار دهند و به هیچ عنوان از نقد ناراحت نمی‌شویم.

معاون فرهنگی و سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها درباره کم کاری برخی مسئولان دفاتر نهاد در زمینه انجام فعالیت‌های فرهنگی و معرفتی گفت: بنده به دنبال دفاع صد درصدی از مسئولان دفاتر نهاد نیستم اما این را از قول مسئولان بلند پایه نظام می‌گویم که مجموعه نهاد رهبری، جزء موفق‌ترین مجموعه‌های طلبی کشور محسوب می‌شود. باید گفت که سطح تحصیلات مسئولان نهاد و همچنین رویکرد جوان گرایی در دوره مدیریت جدید در این امر اثر گذار بوده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1093062

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =