دانشگاه‌ها از نبود ارتباط موثر با وزارت علوم رنج می‌برند/ سیاست‌گذاری فرهنگی پشت درهای بسته!

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه کاشان گفت:در هیچ دوره‌ای ارتباط موثری بین وزارت علوم و حوزه فرهنگی و دانشجویی وجود نداشته است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه‌ها در یک سال گذشته و به دلیل شیوع کرونا، دستخوش تغییر و تحولات زیادی شده است. برخی از دانشگاه‌ها به کلی قید برنامه‌های فرهنگی را زده‌اند و بیشتر زمان خود را معطوف به حوزه آموزش کرده‌اند؛ در مقابل دانشگاه‌هایی با وجود همین شرایط، نقشه راه جامعی برای سیاستگذاری‌های فرهنگی خود تبیین کرده‌اند.

در همین ارتباط، حسین ستار معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه کاشان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسکانیوز، با اشاره به عملکرد معاونت فرهنگی وزارت علوم در یکساله گذشته اظهار کرد: شیوع ویروس کرونا اتفاقی غافلگیر کننده بود و موضوعی نبود که بخواهیم تدابیری را از قبل برای آن در نظر بگیریم. باتوجه به این مسئله، معاونت فرهنگی وزارت علوم چندین کارگاه آموزشی را با محوریت فعالیت فرهنگی در فضای مجازی برگزار کرد تا معاونان فرهنگی با این فرآیند آشنا شوند.

وی افزود: دانشگاه کاشان نیز جزء دانشگاه‌های پیش قدم در عرصه فعالیت فرهنگی در فضای مجازی بود به طوری که تشکل‌ها و کانون‌های دانشجویی در فضای مجازی فعال شدند و ارتباط خوبی را با بدنه دانشجویان برقرار کردند. با این حال اما نه تنها در این دوره، بلکه در هیچ دوره‌ای ارتباط موثری بین وزارت علوم و حوزه فرهنگی و دانشجویی وجود نداشته است. در واقع ارتباطی که بتواند به دانشگاه‌ها در زمینه سیاست‌گذاری فرهنگی جهت‌دهی کند، وجود نداشته و صرفا به سیاستگذاری‌های کلی اکتفا شده است.

ستار ادامه داد: ناگفته نماند که وزارت علوم از برگزار نشدن جشنواره‌های فرهنگی مانند جشنواره حرکت جلوگیری کرد؛ اما هنوز ارتباط و جهت دهی دو طرفه بین وزارت علوم و دانشگاه‌ها وجود ندارد و معمولات ارتباط‌ها به صورت یک طرفه است به گونه‌ای که وزارتخانه، سیاست‌های کلی را از طریق نامه به دانشگاه‌ها ابلاغ می‌کند.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه کاشان با بیان این که دانشگاه‌ها از نبود ارتباط موثر با وزارت علوم رنج می‌برند، تصریح کرد: بنده به عنوان معاون فرهنگی این نقد را به مجموعه وزارت علوم وارد می‌دانم زیرا در راستای ارتباط گیری موثر با دانشگاه‌ها تلاش زیادی نکرده است.

عقب ماندگی سیاست گذاران فرهنگی از نیازهای جامعه

وی گفت: تمامی مجموعه‌ها و سیاست گذاران فرهنگی کشور، دارای نوعی سکته و عقب افتادگی از موج فرهنگی جامعه هستند. در واقع جامعه در فضایی سیر می‌کند که متاسفانه سیاست‌گذاران فرهنگی در این فضا قرار ندارند. به عنوان مثال نسبت شورای انقلاب فرهنگی با وضعیت فرهنگی جامعه تفاوت زیادی وجود دارد. سیاست‌گذاری در پشت درهای بسته بدون این که فضای فکری جامعه خبر داشته باشیم و مطابق با نیازهای جامعه نباشد، قطعا موفق نخواهد بود.

ستار با بیان این که دانشگاه‌ها در حرکت به سمت اجتماع موفق‌تر از گذشته عمل کرده‌اند، اضافه کرد: دانشجویان امروز نسبت به گذشته در زمینه مسائل اجتماعی دغدغه بیشتری دارند اما در زمینه مسائل سیاسی در مقایسه با گذشته، شاهد کنشگری زیادی از سوی دانشگاه‌ها نیسیتیم. این مسئله درحالی است که دانشگاه‌ها در برهه‌های زمانی مختلف، نبض تپنده فعالیت‌های سیاسی بود.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه کاشان با اشاره به اهمیت تخصص گرایی در زمینه فعالیت‌های فرهنگی بیان کرد: وزارت علوم در چندسال اخیر سعی کرده است تخصص محوری را مورد توجه بیشتری قرار دهد اما باید به این نکته توجه داشته باشیم که نسبت معاونان فرهنگی دانشگاه‌ها با علم مدیریت فرهنگی چگونه است. درواقع تخصص گرایی در فرآیند سیاست گذاری فرهنگی برای دانشگاه‌ها ار اهمیت زیادی برخوردار است و معاونان فرهنگی دانشگاه‌ها باید درک صحیحی از مسئله فرهنگ داشته باشند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1093080

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =