مطالعه بالینی یکی از جدیدترین داروهای درمان اعتیاد

برای اولین بار در کشور مطالعه بالینی یکی از جدیدترین داروهای درمان اعتیاد در دانشگاه علوم پزشکی تهران اجرا می شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز) و به نقل از دانشگاه علوم پزشکی تهران؛ مطالعه بالینی مقایسه کارآیی نالترکسون تزریقی پیوسته رهش (XR-NTX) (اِگزوپیو) با نالترکسون خوراکی در درمان افراد مبتلا به اختلال مصرف مواد افیونی (تریاک، شیره و هروئین) برای اولین بار در کشور در سال جاری آغاز خواهد شد.

این مطالعه یک کارآزمایی کنترل شده تصادفی است که زیر نظر درمان‌گران در درمانگاه مرکز ملی مطالعات اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام می‌شود.

نالترکسون تزریقی پیوسته رهش فرم طولانی اثر این دارو است که یک تزریق دارو سطح خونی مناسب برای چهار هفته ایجاد می‌کند.

نالترکسون یک داروی آنتاگونیست اُپیوییدی است که به گیرنده‌های مواد مخدر در بدن متصل شده و باعث می‌شود مواد مخدر نتوانند به این گیرنده‌ها متصل شوند و آنها را بی اثر می‌کند.

با مصرف این دارو، در صورتی که فرد مواد مخدر مصرف کند، مانند قبل حالات خوشایند مثل نشئه شدن را تجربه نخواهد کرد و به تدریج وسوسه و کشش فرد به این مواد کاهش یافته و از بین می‌رود.

هدف از این مطالعه مقایسه میزان تأثیر کپسول خوراکی و تزریق عضلانی نالترکسون با هم و با دارونما است.

افراد واجد شرایط برای شرکت در این مطالعه افرادی هستند با وابستگی به مواد افیونی (تریاک، شیره یا هروئین) ۱۸ تا ۶۵ ساله که مایل به سم‌زدایی بوده یا دوره سم‌زدایی را با موفقیت تکمیل کرده‌اند و هم زمان دچار وابستگی به مصرف مواد محرک، حشیش، الکل و داروهای آرام‌بخش و خواب‌آور نیستند.

داوطلبان به صورت تصادفی در یکی از سه گروه مطالعه «گروه اول آمپول نالترکسون پیوسته رهش (تولید شرکت دانش بنیان نانو دارو پژوهان) و کپسول پلاسبو»، «گروه دوم آمپول پلاسبو و کپسول نالترکسون خوراکی» و «گروه سوم آمپول پلاسبو و کپسول پلاسبو» قرار می‌گیرند.

هر سه گروه مطالعه، مداخلات روان‌شناختی پیشگیری از عود و ارزیابی‌های مستمر از نظر پیش رفت در درمان، دریافت می‌کنند.

طول دوره درمان ۲۴ هفته (۶ ماه) بوده و معاینه هفتگی توسط پزشک، جلسات مداخلات روان‌شناختی توسط روان‌شناس، داروهای مطالعه (داروی تزریقی هر ۴ هفته یک بار و کپسول خوراکی به صورت روزانه)، آزمایش خون و ارزیابی‌های انجام شده در طول طرح کاملاً رایگان است.

این طرح در درمانگاه مرکز ملی مطالعات اعتیاد اجرا می‌شود و داوطلبان می‌توانند به این درمانگاه مراجعه کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1093110

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =