از سرگرفته شدن گفتگوهای غیرمستقیم ایران و آمریکا پیرامون برجام

سخنگوی کاخ سفید در نشست خبری خود اعلام کرد که گفتگوهای غیرمستقیم ایران و آمریکا برای بازگشت به تعهدات برجامی روز پنج شنبه در وین از سرگرفته می شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز) و به نقل از رویترز؛ «جن ساکی» سخنگوی کاخ سفید شامگاه چهارشنبه (به وقت واشنگتن) گفت که گفتگوهای غیرمستقیم بین تهران و واشنگتن برای احیای توافق هسته‌ای روز پنجشنبه در وین برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه گفت‌وگوها درباره بازگشت به تعهدات مندرج در برجام، فرآیندی طولانی خواهد بود، مدعی شد: «درک ما این است که آنها (ایران) قصد دارند فردا به جلسه بیایند. ما هم نسبت به اینکه این فرایند چقدر طولانی خواهد بود، آگاه هستیم».

سخنگوی کاخ سفید در ادامه با تأکید بر اینکه «این امر از طریق مذاکرات غیرمستقیم انجام می‌شود»، افزود: «ولی ما هنوز هم این احساس را داریم که این یک گام رو به جلو است».

سخنگوی کاخ سفید در حالی از آغاز مجدد فرایند گفتگوهای غیرمستقیم میان تهران- واشنگتن برای بازگشت به تعهدات برجامی می گوید که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شامگاه چهارشنبه (به وقت تهران) اعلام کرد که ایران «مقدمات» آغاز غنی سازی اورانیوم با خلوص ۶۰ درصد را در یک نیروگاه روزمینی در نظنز «تقریباً کامل کرده است» و قصد دارد تعداد ۱،۰۲۴ عدد سانتریفیوژ نسل اول «IR-1» را به تأسیسات زیرزمینی نظنز اضافه کند.

پیش از این نیز، «سید عباس عراقچی» معاون سیاسی وزارت امور خارجه که به وین سفر کرده است، روز سه شنبه از آغاز غنی‌سازی ۶۰ درصدی توسط ایران خبر داد. وی اعلام کرد: «هزار سانتریفیوژ دیگر با ۵۰ درصد ظرفیت بیشتر به ماشین‌های موجود در نطنز، علاوه بر جایگزینی ماشین‌های صدمه دیده، اضافه می‌شود».

اعلام این تصمیم تهران همچنین با واکنش تند «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه ایالات متحده روبرو شد. وی روز چهارشنبه در یک کنفرانس خبری که در مقر ناتو در شهر بروکسل برگزار شد، با اشاره به موضوع ایران تصمیم تهران برای آغاز غنی سازی ۶۰ درصدی اورانیوم را اقدامی «تحریک آمیز» خواند و مدعی شد که این اقدام جدیت تهران نسبت به گفتگوهای هسته ای در وین را مورد تردید قرار می دهد.

وی در ادامه افزود که واشنگتن این اعلان تحریک آمیز مبنی بر قصد تهران برای آغاز غنی سازی اورانیوم با درجه خلوص ۶۰ درصد را یک مسأله جدی تلقی می کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1093154

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =