نهاد رهبری حقِ وتو نسبت به تصمیم روسای دانشگاه‌ها ندارد/ بی انگیزگی برخی دانشگاه‌ها نسبت به اسناد بالادستی

معاون برنامه ریزی و مدیریت منابع نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها گفت: نهاد نسبت به تصمیم‌های اتخاذ شده از سوی روسای دانشگاه‌ها، حق وتو ندارد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه‌ها در یک سال گذشته و به دلیل شیوع کرونا، دستخوش تغییر و تحولات زیادی شده است. برخی از دانشگاه‌ها به کلی قید برنامه‌های فرهنگی را زده‌اند و بیشتر زمان خود را معطوف به حوزه آموزش کرده‌اند.در مقابل دانشگاه‌هایی با وجود همین شرایط، نقشه راه جامعی برای سیاستگذاری‌های فرهنگی خود تبیین کرده‌اند. در این میان دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها نیز در مسیر سیاستگذاری فرهنگی از اهمیت بسزایی برخوردار است.

حجت الاسلام مهدی فاطمی پور معاون برنامه ریزی و مدیریت منابع نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره عملکرد یکساله این نهاد اظهارکرد: طبیعی است که ارزیابی عملکرد یک مجموعه را باید نهادهای بیرونی انجام دهند. اما اگر بخواهیم از نگاه داخلی به این مسئله نگاه کنیم، برخی سیاست‌ها و رویکردهایی در دوره مدیریت جدید اتخاذ شده است که قابل توجه محسوب می‌شود.

وی افزود: مجموعه جلسات نهاد با حضور صاحب نظران و همکاران جدید و قدیم تشکیل شده است تا شاهد اتخاذ برنامه ریزی راهبردی در نهاد باشیم؛ همچنین کمیته‌های فرهنگی و سیاسی، آموزشی و پژوهشی، منابع انسانی، فضای مجازی و مطالبات رهبری، از جمله کمیته‌هایی است که به تازگی در نهاد تشکیل شده است تا در راستای به روزسانی و شناخت موقعیت و وضعیت روز، عملکرد متناسبی داشته باشد. این کمیته‌ها با حضور حدود ۵۰ نفر از صاحب نظران تشکیل شده است که در طول یکساله گذشته، موضوعات مختلفی را دنبال می‌کنند.

فاطمی پور ادامه داد: برآیند فعالیت این کمیته‌ها، تدوین حدود ۱۰ سند بالادستی بوده است که می‌توانیم آن را جزء عملکرد موفقیت آمیز نهاد در طول یک الی دوساله گذشته قلمداد کنیم. تمامی بخش‌های نهاد براساس این اسناد برنامه‌های خود را عملیاتی می‌کنند.

معاون برنامه ریزی و مدیریت منابع نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در پاسخ به این سوال که تدوین این اسناد بالادستی تا چه میزان در تحولات فرهنگی در دانشگاه‌ها اثرگذار بوده است، تصریح کرد: ما متولی دانشگاه‌ها نیستیم بلکه مجموعه‌ای هستیم که در داخل دانشگاه مشغول به کار هستیم؛ به بیان دیگر دانشگاه‌ در اختیار نهاد نیست بلکه دانشگاه‌ها دارای رئیس و وزارتخانه‌های مرتبط است و نهاد رهبری نیز یکی از دستگاه‌های مرتبط با دانشگاه است.

وی اضافه کرد: رسالت اصلی نهاد، سیاست گذاری و حمایت از برنامه‌هایی است که دانشگاه را به سمت اسناد بالادستی مانند سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها سوق بدهد. با این حال اما نمی‌توانیم به طور دقیق بگوییم که این رسالت تا چه میزان موفقیت آمیز بوده است. درحال حاضر نزدیک به هزار و ۸۰۰ دانشگاه وجود دارد که هرکدام از آن‌ها با یک دیگر متفاوت هستند.

فاطمی پور افزود: امکان دارد در دانشگاهی تصمیم گرفته شود که به سمت اسناد بالادستی حرکت کنند؛ در مقابل اما دانشگاه‌هایی هم هستند که روسای آن‌ها، انگیزه لازم برای حرکت به سمت این اسناد را ندارند و در نهایت به نتایج متفاوتی خواهند رسید. دانشگاه بر خلاف بسیاری از دستگاه‌ها، با مجموعه‌ای از شوراها مانند شورای فرهنگی، هیئت رئیسه، شورای دانشگاه، هیئت جذب و... اداره می‌شود. نهاد رهبری نیز در میان این حجم از شوراها، تنها یک رای دارد.

معاون برنامه ریزی و مدیریت منابع نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها گفت: نهاد رهبری وظیفه دارد که رسالت خود را به خوبی انجام دهد؛ اما لزوما هر اتفاقی مد نظر ما باشد، اتفاق نخواهد افتاد زیرا همه باید سیاست‌های دانشگاه‌ها را بپذیرند و نهاد نسبت به تصمیم‌های اتخاذ شده از سوی روسای دانشگاه‌ها، حق وتو ندارد. درواقع روسای دانشگاه‌ها مهم‌ترین مولفه در سیاست گذاری‌های دانشگاه هستند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1093224

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =