تأسیس رشته‌های جدید پیراپزشکی در استان اردبیل/ برای گرفتن یک امضا در وزارت بهداشت چند ماه منتظر می‌مانیم

معاون علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی استان اردبیل گفت: دانشگاه آزاد اسلامی اردبیل چند رشته را درخواست داده که تقریبا در مرحله نهایی تایید هستند و منتظر امضای آخر وزیر هستیم. مهم ترین آن ها، رشته کارشناسی ارشد مهندسی پزشکی است؛ اما رشته ای مثل فیزیوتراپی در مرحله اولیه درخواست قرار دارد.

حمید دلداده مقدم معاون علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی استان اردبیل در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درخصوص اقدامات گروه های جهادی دانشگاهی در راستای مقابله با شیوع ویروس کرونا، گفت: واقعیت این است که برای پرهیز از موازی کاری هماهنگی‌ها با دانشگاه علوم پزشکی است. دانشجویان و فارغ التحصیلان ما به صورت مستقیم، با کنترل خود دانشگاه آزاد چندان وارد کار نمی شوند و هماهنگی های ما با دانشگاه علوم پزشکی انجام می شود. نیروهای ما در جایی که از طرف علوم پزشکی برنامه چیده می شود فعالیت می کنند؛ چون ما با دانشگاه علوم پزشکی اردبیل قرارداد درمانی و آموزشی داریم و بیمارستان ما به نوعی با یک قرارداد در اختیار دانشگاه علوم پزشکی استان است.

دلداده مقدم تعداد دانشجویان علوم پزشکی و پیراپزشکی که در استان فعال هستند را برشمرد و در زمینه رشته های آنان افزود: رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی استان اردبیل پزشکی، پرستاری، مامایی و علوم آزمایشگاهی است که به صورت میانگین و در هر ورودی متفاوت است. در رشته پزشکی در هر دوره حدود ۳۰۰ نفر دانشجو داریم. رشته پرستاری در اردبیل و خلخال حدود  ۲۵۰ نفر می‌شوند. در رشته مامایی ورودی های ما کمتر هستند که در یک دوره ۱۳۰ نفر دانشجو داریم. در رشته علوم آزمایشگاهی فقط در استان اردبیل هر ورودی حدود 120 نفر هستند.

معاون علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی استان اردبیل درخصوص برنامه ریزی‌ها و چالش‌ها برای ورود رشته‌های جدید پزشکی و پیراپزشکی به استان گفت: دانشگاه آزاد اسلامی اردبیل چند رشته را درخواست داده که تقریبا در مرحله نهایی تایید هستند و منتظر امضای آخر وزیر هستیم. مهم ترین آن ها، رشته کارشناسی ارشد مهندسی پزشکی است؛ اما رشته ای مثل فیزیوتراپی در مرحله اولیه درخواست قرار دارد. روی ارشد پرستاری هم در حال کار هستیم.

دلداده مقدم افزود: چالشی که در این راستا بیشتر با آن مواجه بوده ایم این است که متاسفانه سازمان ‌مرکزی همکاری که باید و ما انتظار داریم را ندارد.  برای نمونه رشته مهندسی پزشکی یک مدت طولانی پرونده ما در همین سازمان خودمان متوقف شده بود و بالاخره توانستیم به صورت شخصی پرونده را به جلو برده و به وزارتخانه برسانیم. در سطح وزارتخانه به ویژه در مدتی که بحث بیماری کرونا پیش آمده است، چندین ماه منتظر یک امضا هستیم و همچنان می گویند جلسه مورد نظر به خاطر کرونا تشکیل نمی شود.

وی چالش های موجود در زمینه امکانات سخت افزاری و نرم افزاری برای توسعه علوم پزشکی در استان اردبیل را اینگونه بیان کرد: دانشگاه آزاد اردبیل یک بیمارستان ملکی دارد که به مدت چندین سال با یک قرارداد در اختیار علوم پزشکی قرار گرفته است. زمانی که بازرس به صورت دوره‌ای برای تایید رشته ها از وزارتخانه می آیند یکی از چالش های ما فضای ساختمانی است که داریم. در حال حاضر به عنوان ساختمان دانشکده پزشکی یک قسمت عمده آن توسط قسمت‌های اداری اشغال شده است. ما به یک ساختمان مجزا برای قسمت اداری، نیاز مبرم داریم. در واقع اگر بودجه ای اختصاص داده شود که یک ساختمان اداری برای دانشگاه آزاد اردبیل ساخته شود و تمام قسمت ها از ریاست دانشگاه گرفته تا باقی قسمت ها در یک ساختمان اداری منسجم جمع شوند؛ شرایط ایده آلی خواهد شد.

معاون علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی استان اردبیل در ادامه و در ارتباط با نسبت تعداد اساتید و اعضای هیئت علمی به دانشجویان بیان کرد: همانطور که می دانید دارایی اصلی هر دانشگاه هیئت علمی آن است. باید در این زمینه خودمان را قوی کنیم اما این مشکل بزرگی است. محدودیت های بسیار زیادی در جذب هیئت علمی داریم. در رشته‌های بالینی نمی‌توانیم از اساتید استفاده کنیم. رشته های پزشکی به نحوی است که استاد در یک رشته ممکن است در یک ترم ۳ یا ۴ واحد بیشتر درس نداشته باشد.

وی ادامه داد: وقتی میخواهیم یک نفر را به عنوان هیئت علمی جذب کنیم وقتی او در یک ترم درگیر تدریس خواهد بود، برآورد هزینه پاسخگو نیست؛ همچنین چون دانشگاه آزاد یک سازمان مالی محور است و خودش باید پول خودش را دربیاورد؛ این مشکل بسیار بزرگی است. جایی که بیمارستان داشته باشیم همان واحد های عملی ما دانشجویان می آیند و پر می کنند اما بعضی واحدهای تئوری پر نمی شود. ما در خیلی از رشته ها مجبوریم که از اساتید مدعو استفاده کنیم. خوشبختانه با این مدیریتی که کردیم از نظر آموزش دچار مشکل نمی شویم اما هر لحظه این استرس وجود دارد که ممکن است به هر دلیلی این استاد را از دست بدهیم. 

دلداده مقدم در مورد فعالیت دانشجویان پزشکی در مقابله با ویروس کرونا و برنامه برای ساماندهی افرادی که دوست دارند در خط مقدم مبارزه با ویروس کرونا مشارکت داشته باشند، گفت: در مدت یک سال گذشته به جرئت می توان گفت دانشجویان پزشکی، به ویژه انترنها بسیار فعال بوده اند. دانشجویان و افرادی داشتیم که داوطلبانه در بخش ها و قسمت های کرونایی خدمت کرده اند. استادانی در رشته های پرستاری داریم که علی رغم اینکه هیئت علمی ما هستند و شیفت موظفی در بیمارستان ها ندارند، این مدت به صورت دوره‌ای داوطلبانه در بخش های کرونایی خدمت کرده‌اند. مرتب اعلام می شود و هر دانشجویی که بخواهد در این مسیر فعالیت داشته باشد آمارشان جمع می شود، با دانشگاه علوم پزشکی هماهنگ ایجاد می شود و این نیروها در بخش های مربوطه که نیاز است پخش می‌شوند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1093257

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =