کانون مهندسی جوشکاری و آزمایش‌های غیرمخرب مجوز فعالیت گرفت

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج اعلام کرد: مجوز راه‌اندازی نخستین کانون «دانشگاه، صنعت و جامعه» استان البرز با عنوان کانون مهندسی جوشکاری و آزمایش‌های غیرمخرب صادر شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی (ایسکانیوز)،  حامد ثابت اظهار کرد که در سه سال گذشته گام‌های اساسی در راستای حرکت به سمت دانشگاه کارآفرین و مسئله‌محور برداشته‌ایم و برای رسیدن به این هدف، دانشگاه از سازمان آموزشی به سازمان نوآور و حل مسئله در حال تغییر بوده و ساختار آن از دانشگاه زنجیره‌ای به دانشگاه شبکه‌ای نوآور اجتماعی در حال تبدیل شدن است.

وی اضافه کرد: اکنون برای رفع مشکلات جامعه و صنعت، برنامه‌های علمی و فناورانه در کنار برنامه‌های آموزشی در مسیر اجرا قرار دارد و اجرای طرح‌هایی مانند پویش کارآفرینی، راه‌اندازی مراکز رشد، سراهای نوآوری، مراکز تحقیقاتی کاربردی، انجام تحقیقات و پژوهش‌های مورد نیاز جامعه و صنعت (پایش آزاد)  و در مجموع ایجاد اکوسیستم نوآوری و فناوری در دانشگاه در حال انجام است.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج متذکر شد: مسلماً تقویت ارتباط با صنعت و جامعه یکی از مهم‌ترین اجزای موفقیت در این اکوسیستم بوده و از ستون‌های مهم دانشگاه‌های نسل سوم و کارآفرین محسوب می‌شود و یکی از راه‌های ارتباط مؤثر بین دانشگاه، صنعت و جامعه ایجاد کانون‌هایی متشکل از صنعتگران، نخبگان جامعه و دانشگاهیان است.

مهندسی اتصالات حلقه‌ مهم در حوزه فناوری‌های مواد است

ثابت مطرح کرد: کانون‌هایی که در یک حوزه تخصصی براساس نیاز کشور و بر مبنای آمایش سرزمینی و استانی با هدف تبادل اطلاعات علمی، فنی و تجربی بین اندیشمندان دانشگاهی و خبرگان صنعت و جامعه تشکیل شده و در آن رفع مشکلات با تشریک مساعی صورت می‌گیرد، نیازهای فناورانه رفع و مطالب نوآورانه ارائه می‌شود.

وی افزود: در این راستا پس از ابلاغ آیین‌نامه اجرایی راه‌اندازی و فعالیت کانون‌های دانشگاه، صنعت و جامعه در دی ۹۸، راه‌اندازی کانون‌های مرتبط در حوزه فناوری مواد به دلیل فعالیت مراکز تحقیقاتی، مرکز رشد و سرای نوآوری و برنامه علمی طرح پایش استان البرز در واحد کرج آغاز شد.  

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج تأکید کرد: یکی از حلقه‌های مهم در حوزه فناوری‌های مواد، مهندسی اتصالات است و هر ماده‌ای با هر سطح از فناوری که تولید می‌شود، برای کارآبودن باید به مواد دیگر متصل شود؛ بنابراین اتصالات مهم‌ترین فرآیند ساخت و تولید بوده و بدون استفاده از عملیات اتصال، دستیابی به مواد، محصولات و فناوری‌های جدید امکانپذیر نیست.

ثابت متذکر شد: بیش از ۵۰ درصد عملیات اتصال به روش جوشکاری و ۹۰ درصد فلزاتی که در دنیا تولید می‌شوند، تحت عملیات جوشکاری قرار می‌گیرند. از تکنولوژی‌هایی مانند گوشی‌های هوشمند تا سازه‌های غول پیکر دریایی، فضاپیماها و... همگی به جوشکاری نیاز دارند.

وی افزود: جوشکاری یکی از مهم‌ترین و کلیدی‌ترین فرایندهای مهندسی محسوب می‌شود و بعد از تولید هر نوع اتصال، اطمینان از عملکرد و کارآیی آن توسط آزمایش‌های غیرمخرب  صورت می‌گیرد،  در واقع آزمایش‌های غیرمخرب و عملیات جوشکاری دو جزء جدانشدنی از هم هستند.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج تشریح کرد: با توجه به وجود کارگاه‌ها، کارخانجات تولیدی (سوله‌سازی، محصولات فلزی، قطعات خودرو و ...) متعدد در استان البرز، وجود تفاهم‌نامه میان دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز و انجمن جوشکاری و آزمایش‌های غیرمخرب ایران، فعالیت مرکز تحقیقاتی مرتبط و سرای نوآوری در حوزه فناوری مواد در واحد کرج و استان البرز، موضوع راه‌اندازی کانون مرتبط با این فعالیت‌ها در دستور کار قرار گرفت که با پیگیری‌های صورت گرفته مجوز کانون مهندسی جوشکاری و آزمایش‌های غیرمخرب به نام دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج صادر شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1093301

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =