کوتاهی دولت در آغاز غنی‌سازی 60 درصد/مذاکرات وین توجیه عقلانی ندارد

دبیر سیاسی سابق بسیج دانشجویی دانشگاه امیرکبیر گفت: در حال حاضر که رژیم صهیونیست با همکاری و هماهنگی آمریکا اقدامات تروریستی در ایران انجام داده و منافع ایران را به خطر می‌اندازد، مذاکره معنایی ندارد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، ایران بعد از حوادث تروریستی نطنز رسما اعلام کرد که غنی‌سازی 60 درصد را آغاز خواهد کرد. موضوعی که به عقیده برخی از کارشناسان پاسخ مناسبی به این حوادث بوده، البته برخی دیگر از صاحب‌نظران نیز افزایش غنی‌سازی را در شرایط کنونی مناسب منافع کشور یا مذاکرات هسته‌ای نمی‌دانند. در این بین نیز برخی دیگر تاکید دارند که غنی‌سازی 60 درصد باید زودتر آغاز می‌شد. آنها می‌گویند اگر ایران غنی‌سازی را سال‌های گذشته کاهش نمی‌داد، شاهد ترورهای دانشمندان هسته‌ای یا حمله به مراکز هسته‌ای نبودیم.

محسن اسفندیاری در گفت‌وگو با ایسکانیوز با اشاره به آغاز غنی‌سازی 60 درصد اورانیوم بیان کرد: ایران بعد از ترور شهید محسن فخری‌زاده باید غنی‌سازی در این سطح را آغاز می‌کرد. 

وی با بیان اینکه مجلس شورای اسلامی و دولت در آغاز غنی‌سازی کوتاهی کردند، گفت: حوادث نطنز دلیل محکمی برای آغاز غنی‌سازی 60 درصد بود هر چند که مسئولان دیر هنگام به این نتیجه رسیدند.

وی با تاکید بر اینکه غنی‌سازی برگ برنده ایران در مذاکرات هسته‌ای است، گفت: پذیرش کاهش غنی‌سازی از جانب ایران در راستای تعهدات برجامی، طرف‌های غربی و رژیم غاصب صهیونیست را برای ترور دانشمندان هسته‌ای یا اقدامات تروریستی ترغیب کرد.

وی با انتقاد از اینکه ادامه مذاکرات هسته‌ای وین هیچ توجیه عقلانی ندارد، گفت: در حال حاضر که رژیم صهیونیست با همکاری و هماهنگی آمریکا اقدامات تروریستی در ایران انجام داده و منافع ایران را به خطر می‌اندازد، مذاکره معنایی ندارد.

وی با بیان اینکه دولت با اهداف سیاسی و انتخاباتی حزب حامی خود تمایل به ادامه مذاکرات هسته‌ای با هر بهایی را دارد، گفت: متاسفانه در حال حاضر نهاد یا قانون جلودار عملکرد دولت در موضوع مذاکرات نیست. 

وی درباره تمایل کشورهای غربی برای ادامه مذاکره با ایران مطرح کرد: در سال‌های 89 و 90 ثابت شد هر زمان ایران درصد غنی‌سازی خود را افزایش داده، تمایل اروپایی‌ها برای ادامه مذاکره با ما بیشتر شده است. 

وی ادامه داد: همانگونه که ایران منتظر انتخابات آمریکا و بعد از آن آغاز به کار دولت جو بایدن ماند، اروپا و آمریکا نیز برای ادامه روند مذاکرات منتظر برگزاری انتخابات در ایران و دولت جدید هستند. غربی‌ها آگاه هستند که دولت روحانی محبوبیتی در کشور ندارد برای همین نیز منتظر انتخاب رئیس جمهور بعدی در ایران هستند.

غنی‌سازی 60 درصد سدی مقابل تحریم‌ها

وی در پاسخ به این پرسش که برخی کارشناسان اعتقاد دارند، غنی‌سازی 60 درصد تحریم‌ها علیه ایران را افزایش داده و فشارهای اقتصادی و معیشتی بیشتر خواهد شد، گفت: غنی‌سازی در افزایش یا کاهش یا لغو کامل تحریم‌ها عیله ایران تاثیر آنچنانی ندارد چرا که ریشه و علل تحریم‌ها سیاسی است.

وی اضافه کرد: ایران در یکسال گذشته تمامی تعهدات برجامی خود را انجام داد؛ اما تحریم‌ها کاهش که نیافت، در برخی از حوزه‌ها نیز شاهد تحریم‌های جدیدتری  علیه اشخاص و مسئولان بودیم.

وی درباره وجود دانش و توان غنی‌سازی 90 درصد در ایران عنوان کرد: سخت‌ترین بخش غنی‌سازی تا 20 درصد است که سال های پیش دانشمندان ایرانی به این علم دست یافتند. در حال حاضر تفاوت چندانی بین 60 و 90 درصد وجود ندارد و قطعا توانایی غنی‌سازی درصد بالاتر در کشور وجود دارد. 

انتهای پیام/

کد خبر: 1093413

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =