وقتی بغض پرسپولیس در آسیا ترکید

بدون شک دومین برد پرسپولیس در این فصل لیگ قهرمانان آسیا را باید به حساب کادر فنی این تیم نوشت که موفق شدند در نیمه مربیان ورق را برگردانند.

به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، امیر کریمی( کارشناس فوتبال)؛ برای موفقیت در یک تورنمنت سخت باید حتما نقشه راه داشت. برای تیم‌هایی که می‌خواهند واقع‌گرایانه موفق شوند. برای پرسپولیس اما شرایط ظاهرا فرق می کند به این معنا که این تیم نشان داده دارای پختگی لازم در بازی های آسیایی شده، شاید حضور در مراتب بالای سال‌های اخیر در آسیا گواه این موضوع باشد.

پرسپولیس مقابل الریان را باید فنی‌تر از بازی اول بررسی کرد چرا که در مقابل تیم ریشه‌دار و با کیفیت که آنالیز کاملی از بازی پرسپولیس داشته حضور پیدا کرد. به همین سبب برد پرسپولیس اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. چرا که نه تنها بازی را برد بلکه در ابتدا کامبک زد بعد بازی را پرگل تمام کرد. مهاجمانش گل زدند و در نهایت این پرسپولیس بود که خط و نشان دوباره‌ای هم برای تمام همگروهی‌های خود کشید.

فلسفه مربیگری

تقابل پرسپولیس با الریان مقابله دو سرمربی با یک فلسفه فوتبالی در این میدان بود. در مورد فلسفه فوتبالی یک مربی باید گفت که شکل گیری آن با معیارهای شخصیتی، سبک بازی دوران بازیگری، حتی تاثیرات و اتفاقات  زندگی و شکل گیری شخصیت در دوران جوانی ونوجوانی  و همچنین خلق و خوی ذاتی انسان  ربط دارد  و در شکل گیری آن موثر باشد. برگردیم به دو سرمربی در این بازی، هردو در زمان بازیگری با آرامش، باهوش، سرزن و یک بلاکر قهار بودند و همچنین  هر دو جام جهانی دیده و تعداد بالای بازی ملی  را در کارنامه خود داشتند و دارند. بنابراین این دقیقا شباهت های شخصیتی و بازیگری دو مربی در بازی بود، به جرات می توان گفت هر کدام لوران بلان و یحیی گل محمدی برای تیم های خود به فراخور تیم های خود در زمان بازیگری بودند. حالا اگر به بازی برگردیم و نگاه فنی تر به داخل زمین داشته باشیم، کاملا شرنج دو طرف را در زمین متوجه می شویم،  با این تفسیر که الریان به برد بیشتر احتیاج داشت، پس الریان با تسلط بر فضاها وتسلط بر نکات دفاعی اجازه مالکیت سالم وموثر را از پرسپولیس در نیمه اول گرفته بود و تله بلان در نیمه اول موثر افتاده بود ، پاسهایی که در پرسپولیس به عدد پنج نمی رسید حاصل حربه کادر فنی الریان بودکه موثر افتاد و در نهایت به گل هم رسیدند.

نیمه دوم

نیمه دوم اما متفاوت از فضای نیمه اول بود. یک نکته قابل بحث در بازی هایی این چنین نزدیک و شطرنج وار و تاکتیکی این است که این قبیل بازی‌ها، بازی اشتباهات می‌شود و دقیقا اشتباه مهره‌ها می‌تواند برای تیم حریف کارساز باشد. البته تاثیر بازی تیم حریف هم می تواند یکی از عوامل اینگونه اشتباهات باشد.

نیمه اول اشتباه دفاع چپ پرسپولیس در دادن دو ضربه ایستگاهی در حدود سه دقیقه به الریان و عدم یارگیری مناسب مهاجمین این تیم توسط مدافعین پرسپولیس در یکی از این ضربات گل الریان را رقم زد. اتفاقی که برای پرسپولیس اما در ابتدای نیمه دوم رخ داد و کمال از آن استفاده کرد. حالا توجه کنید تا لحظه به ثمر رسیدن گل پرسپولیس چند موقعیت صد در صد گل روی دو دروازه شکل گرفته بود؟ این دقیقا همان نکته استفاده از اشتباهات مهره های دیگر در بازی‌هایی که پیچیدگی تاکتیکی آن زیاد است. البته میتوان عامل بدنی و افت الریان را دلیلی بر باخت این تیم هم دانست اما قطعا تمام سبب این باخت این موضوع نیست. گل دقیقه پنجاه کامیابی‌نیا ربطی به افول سیستم فیزیولوژی الریان نداشت.

بغضی که ترکید

پرسپولیس را در این روزها با بردهای اقتصادی می‌شناسند و با گل‌نزن‌ترین مهاجمان دنیا. اما دیروز تمام این دو گزینه برعکس شد، زدن سه گل در حدود دوازده دقیقه و دبل مغانلو کل محاسبات را حالا تغییر داده است. دقیقا آخرین باری که مهاجمان پرسپولیس گل زده‌اند دربی پایتخت بود با گل مهدی عبدی. بعد از آن رخوت عجیبی در این خط از تیم شکل گرفت و حتی گل آل کثیر در بازی با نساجی که در شرایط مشکوک به ثمر رسید نتوانست این باگ بزرگ را بپوشاند و افکار عمومی هواداران تیم را اقناع نماید. اما ظاهرا قرار بود این بغض در آسیا و در شرایط سخت‌تر بترکد تا برای پرسپولیسی‌ها لذت بخش‌تر و شیرین‌تر جلوه کند.

رختکن پرسپولیس

بدون تعارف این برد را باید به کادر فنی پرسپولیس ربط داد. هرچه بوده چه فنی و چه روانی در بین دو نیمه شکل گرفت و نیمه مربیان را گل محمدی برای خود کرد. تنها تفاوتی که در بعد فنی در نیمه دوم به چشم می‌آمد اضافه شدن عالیشاه به جریان هجومی از عقب‌تر بود چرا که در نیمه اول داخل قفس خط دفاعی الریان محصور شده بود. از عقب اضافه شدن او که شگرد بازی او هم هست و همچنین آزادتر بازی کردن کامیابی نیا در نیمه دوم، میل هجومی پرسپولیس را هم بیشتر کرد و هم برتری عددی را برای این تیم در نقاط مختلف زمین ارمغان آورد. از تهییج تیم برای نیمه دوم در بین دونیمه نباید راحت گذر کرد. حالا با تمام تفاصیل پرسپولیس صدر جدول را با اختلاف مال خود کرد تا با خیال راحت‌تر از همین ابتدا به ادامه بازی‌ها نگاه کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1093447

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =