زهره هراتیان: بحران فعلی کرونا، شبیه جنگ‌جهانی است

دکتر زهره هراتیان رئیس ایفمارک و نماینده پزشکی فیفا و ای‌اف‌سی، درخصوص ویروس کرونا توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران دانشجویی (ایسکانیوز)، محمدرضا ولی‌زاده؛ زهره هراتیان متخصص پزشکی ورزشی، رئیس ایفمارک و نماینده پزشکی فیفا و ای‌اف‌سی، در گفت و گویی اختصاصی با ایسکانیوز اعلام کرد: درحال حاضر، زمان مناسبی برای اعلام مقصر برای وضعیت موجود نیست، در هر شرایطی باید با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی، مراقب خود و اطرافیانمان باشیم.

هرعلامتی کرونا است، مگر خلاف آن ثابت شود

هراتیان افزود: هر علامتی از بیماری، چون، تب، سرفه، لرزه، بدن‌درد، اسهال، سردرد و... می‌تواند کرونا باشد، مگر اینکه خلاف این موضوع در تست‌های تشخیص ثابت شود، درصورت داشتن علائم کرونا باید در اسرع وقت به مراکز درمانی مورد تائید مراجعه کرد تا در کمترین زمان ممکن دوران درمان بیمار آغاز شود، اما درصورت تعلل در مراجعه، به این ویروس فرصت تکثیر داده می‌شود تا به ارگان‌های حیاتی بدن حمله کند.

این متخصص پزشکی ورزشی تصریح کرد: تجربه‌ ثابت کرده است، اگر بیمار مبتلا به کرونا در روزهای اول درگیری با ویروس، درمان را آغاز کند و داروهای مناسب به بدن بیمار برسد، احتمال اینکه در روزهای آینده طول درمان، بیمار مبتلا در حالت وخیم و بحرانی قرار بگیرد بسیار کم است.

بحران فعلی کرونا، شبیه جنگ‌جهانی است

نماینده پزشکی فیفا و ای‌اف‌سی گفت: در این شرایط کرونایی اگر افراد مجبور به فعالیت در محیط بیرون هستند، حتما از دو ماسک استفاده کنند و رعایت فاصله‌گزاری اجتماعی را در اولویت قرار دهند، از شرکت در هرگونه مراسم جمعی، اعم از عزا، عروسی و حتی مهمانی‌های خانوادگی هم پرهیز کنند، زیرا مهم‌ترین عامل انتقال ویروس همین مجامع است.

دکتر هرتیان خاطرنشان کرد: شرایط بحران کرونا، شبیه به جنگ جهانی است، هیچکس به اندازه خودمان نمی‌تواند این شرایط وخیم کرونایی را مدیریت کند، پس بهتر است با جدی گرفتن این ویروس، در جهت حفظ سلامتی خود و خانواده‌مان کوشا باشیم.

وی گفت: کودکان ناقل بدون علامت هستند و باید در بالاترین حد از آنها مراقبت و نگهداری شود.

با وضعیت فعلی تزریق هر واکسنی، بهتر از نزدن آن است

این متخصص پزشکی ورزشی اعلام کرد: درخصوص تزریق واکسن کرونا بحث زیاد است، اما جای نگرانی برای مردم وجود ندارد، اما از همکاران در کادر درمان خواهشمندم از هرگونه اظهارنظر صریح درخصوص واکسن کرونا پرهیز کنند، زیرا با یک ویروس جدید روبه‌رو هستیم که ممکن است شناخت بسیاری از مسائل مربوط به آن، بیش از دوسال به طول بیانجامد.

وی افزود: درحال حاضر تزریق واکسن بهتر از نزدن آن است، زیرا هر واکسنی با هر عوراضی که داشته باشد، در مقابل مرگ و میر ۱۰ درصدی این ویروس قابل اغماض است، فقط در هنگام تزریق واکسن، هیچ علامتی از این ویروس نباید داشته باشید و همچنین مبتلا به کرونا هم نباشید در غیر این موارد جای نگرانی وجود ندارد.

هراتیان تصریح کرد: بهرحال باید بپذیریم که شرایط فعلی بحرانی است، واکسیناسیون جامعه در دراز مدت میزان مرگ و میر این ویروس را کاهش می‌دهد، تا با کنترل شرایط، کادر درمان کمی نفس بکشند و زیرساخت‌های ما احیا شود.

وی در پایان گفت: همه ما باید باتقویت بعد روانی جامعه و مخابره اخبار مثبت، به بهبودی شرایط جامعه کمک کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1093450

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =