تجهیز و به‌روزرسانی آزمایشگاه‌های کشور با استفاده از روش‌های نوین ضروری است

مدیرکل دفتر حمایت و پشتیبانی امور پژوهشی و فناوری وزارت علوم بر لزوم تجهیز و به‌روزرسانی آزمایشگاه‌های کشور با استفاده از روش‌های نوین‌، استانداردسازی و ایجاد آزمایشگاه‌های همکار سازمان ملی استاندارد تاکید کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران (ایسکانیوز)، عبدالساده نیسی مدیرکل دفتر حمایت و پشتیبانی امور پژوهشی و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مراسم بزرگداشت روز ملی آزمایشگاه و زادروز حکیم اسماعیل جرجانی که یکشنبه ۲۹ فروردین ماه ۱۴۰۰ به میزبانی دانشگاه شیراز برگزار شد، بر لزوم تجهیز و به‌روزرسانی آزمایشگاه‌های کشور با استفاده از روش‌های نوین‌، استانداردسازی و ایجاد آزمایشگاه‌های همکار سازمان ملی استاندارد تاکید کرد.

دراین آیین که به دلیل شیوع بیماری کرونا به‌صورت مجازی برگزار شد، نیسی، ابتکار برگزاری بزرگداشت روز ملی آزمایشگاه و زادروز حکیم اسماعیل جرجانی را از سوی دانشگاه شیراز و انجمن تحقیقاتی آزمایشگاه‌های ایران حرکتی هوشمندانه ارزیابی کرد و اظهار کرد: این اقدام وظایف دانشگاهیان را در مقابله با بیماری کرونا دوچندان می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه وجود تجهیزات آزمایشگاهی وجه تمایز دانشگاه‌هاست، به بیان پیشنهاداتی در این زمینه ازجمله: تدوین برنامه‌ای برای ثبت آرای مؤسسات درخصوص شرکت‌های تامین تجهیزات در سامانه شاعا، ایجاد شبکه‌های خدمات آزمایشگاهی منطقه‌ای، ارائه مدلی برای خدمات‌رسانی در دوران شیوع بیماری کرونا پرداخت و گفت: دانشگاه شیراز باتوجه به امکانات و ظرفیت‌هایی که دارد، می‌تواند دبیرخانه خوبی برای انجام این فعالیت‌ها باشد.

نیسی با انتقاد از روش سنتی استخدام کارشناسان آزمایشگاهی، افزود: باتوجه به اهمیت حوزه آزمایشگاه‌ها و لزوم جذب کارشناسان مجرب و زبده در این زمینه، این روش جذب برای کارشناسان آزمایشگاهی صحیح نمی‌باشد و دراین خصوص با مقامات ذیربط درحال مذاکره هستیم.

هزینه‌کردن برای تاسیس آزمایشگاه‌های مرکزی در دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی؛ نوعی سرمایه‌گذاری است

حمید نادگران، رئیس دانشگاه شیراز نیز در این آیین با بیان اینکه اهمیت و لزوم وجود آزمایشگاه‌های تخصصی با تجهیزات پیشرفته در جهان امروز بسیار واضح و مبرهن است، گفت: آزمایشگران و متخصصان کارآزموده آزمایشگاهی به‌مثابه هنرمندانی هستند که علائم نظری را در قالبی هنرگونه به محک تجربه و آزمایش می‌گذارند و حتی راهگشای تحقیقات نظری هستند؛ چراکه تنها با مهارت‌های آزمایشگاهی و دستاوردهای بی‌بدیل آن می‌توان موتور تحقیق و تفحص در پهنه علم و تکنولوژی را هدایت کرد.

وی تاکید کرد: بی‌شک توسعه و پیشرفت پایدار مرهون ظهور و بروز آزمایش‌های بدیع، هنرمندانه، تکنیکی، دقیق و قابل اعتماد است.

رئیس دانشگاه شیراز افزود: هزینه‌کردن برای تاسیس آزمایشگاه‌های مرکزی در دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی؛ درواقع هزینه نیست، بلکه سرمایه‌گذاری است.

وی در ادامه گفت: دانشگاه شیراز از پیشگامان کشور در مسیر تحقیقات تجربی و کاربردی بوده و ازسال ۱۳۹۶ علیرغم وجود تنگناهای اعتباری، موفق شدیم مجموعه‌ای از تجهیزات پیشرفته را در آزمایشگاه‌های مرکزی این دانشگاه راه‌اندازی کنیم. همچنین کلیه آزمایشگاه‌های موجود در دانشکده‌ها، به‌طور سازماندهی شده زیرنظر آزمایشگاه مرکزی هستند به طوری‌که مجموعه‌ای یک دست از خدمات ارزنده تجربی را در اختیار محققان قرار می‌دهند.

نادگران، نبود کارشناسان زبده و مجرب و تنگناهای استخدام کارشناسان آزمایشگاهی را ازجمله مشکلات فراروی آزمایشگاه‌ها دانست و افزود: امید است با همت و درایت مسئولان ذیربط و طرح برنامه‌ها و ایده‌های فاخر، راه توسعه علم در کشور از مسیر تاسیس آزمایشگاه‌های دقیق و شفاف علمی طی شود.

گفتنی است این آیین که به‌همت حوزه معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه شیراز و همکاری انجمن تحقیقات آزمایشگاهی ایران و شبکه آزمایشگاه‌های علمی ایران (شاعا) برگزار شد، در دو نشست صبح و بعدازظهر، با سخنرانی پیشکسوتان علمی کشور و اساتید مجرب دانشگاهی و همچنین برنامه‌ بازدید از نمایشگاه‌های مجازی همراه بود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1093468

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =