جوانان از فضای مجازی تأثیرپذیری بیشتری دارند/ مشکلات برخی اساتید پیشکسوت در آموزش‌های آنلاین

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران و واحد تهران مرکزی گفت: موتور حرکت دانشگاه، اساتید و هیئت علمی هستند که برخی از آن‌ها همزمان با سرعت و رشد فضای مجازی، حرکت نکردند و اینجا یک خلاء را احساس می‌کنیم و در آموزش‌های آنلاین ایام کرونا، استادانی که پیشکسوت تر بودند حتی اساتید علمی و سطح بالا با یک سختی روبرو شدند.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز، در سال‌های اخیر استفاده از فضای مجازی با زندگی انسان‌ها در سرتاسر دنیا به نحوی آمیخته شده است که تفکیک آن به عنوان عنصری جداگانه تقریبا امکان‌پذیر نیست. بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی به‌ویژه در سال‌های اخیر مهر تأییدی است بر این مطلب که نباید از مسئله مهم «فضای مجازی» به عنوان فضایی مهم،  جریان‌ساز و به‌ویژه هدایتگر غافل شد. در این میان واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در سراسر کشور دغدغه‌مندی خود را با ما در میان می‌گذارند که در ادامه می‌خوانیم.

محمودرضا آقامیری، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران و واحد تهران مرکزی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، در مورد نقش جامعه دانشگاهی در پیشبرد اهداف کلان در فضای مجازی گفت: متاسفانه چون سرعت پیشرفت و سرعت توسعه زیر ساخت‌های فضای مجازی خیلی سریع است تا افراد بخواهند خود را به آن مرحله برسانند، گذر کرده است؛ به همین خاطر در فضای مجازی قشر جوان ما در بهره‌گیری، استفاده و کاربرد موفق تر بودند تا اقشاری که سنی از آن‌ها گذشته است.

وی ادامه داد: در جامعه دانشگاهی چون موتور حرکت اساتید و هیئت علمی هستند درصدی از آنان متاسفانه همزمان با سرعت و رشد فضای مجازی، حرکت و رشد نداشته اند و اینجا یک خلاء را احساس می‌کنیم. زمانی که به خاطر کرونا به آموزش های مجازی و غیر حضوری روی آوردیم، یک مشکل بزرگ پیدا کردیم توسط استادانی که پیشکسوت تر بودند حتی اساتید علمی و سطح بالا با یک سختی روبرو شدند. من جامعه دانشگاهی را در استفاده گیری از فضای مجازی ۱۰۰ درصد موفق نمی‌دانم هرچند که بخشی از آن مربوط به آنها نیست و بخشی مربوط به زیرساخت های کشور است و در سراسر دنیا با این مشکل مواجه هستند.

آقامیری با اشاره به اینکه بزرگترین سرمایه یک کشور جوانان آن است، در مورد نحوه جریان سازی فرهنگی جامعه دانشگاهی در فضای مجازی افزود: جوانان به عنوان بزرگترین سرمایه یک کشور در دانشگاه‌ها هستند. اگر مسیری که برای فضای مجازی ترسیم و استفاده می شود، مسیر منطقی و قابل قبولی باشد و دانشگاه ها از آن تأثیر بپذیرند، می‌توانند روی بزرگترین سرمایه تاثیر بگذارند. در نتیجه کار بزرگ و موفقی خواهد بود؛ اما اگر جامعه دانشگاهی ما نتواند از سرمایه فضای مجازی در جهت باروری و بالندگی سرمایه انسانی استفاده کند، ضرر خواهیم کرد. خوشبختانه ارتباط بین فضای مجازی و جامعه دانشگاهی مانند جامعه جوان، تا حدودی در حال شکل گیری است.

وی راهکار تشخیص حق از باطل در شایعه سازی های فراوانی که هر روزه در فضای مجازی می‌بینیم را اینگونه بیان کرد: مشکل ما بنیه افراد است. برای مثال وقتی به کسی دروغی گفته می شود و بلافاصله می پذیرد، باید در بنیادها و بنیه های فکری فرد سرمایه گذاری کنیم. تنها راه خروج از این مشکلات و شایعات بی اساس که جامعه را نگران می کند؛ تقویت بنیان‌های فرهنگی و فکری آنان است. این تقویت می تواند بر پایه تربیت های اسلامی، انسانی_اخلاقی و حقوق بشری باشد و همه اینها می تواند کنار یکدیگر قرار گیرد.  چون جامعه ما جامعه اسلامی است اگر بتوانیم بنیادهای اسلامی و فکری جوانان را تقویت کنیم آن وقت با هر شایعه ای به راحتی تسلیم نمی‌شوند.

انتهای پیام /

کد خبر: 1093475

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =