تیم مذاکره‌کننده، مجلس و مردم را در جریان مذاکرات وین قرار دهد

جامعه اسلامی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران در بیانیه به مذاکرات اخیر برجام در وین واکنش نشان داد و نکاتی را یادآور شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، جامعه اسلامی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران طی بیانیه‌ای به مذاکرات اخیر برجام در وین واکنش نشان داد و نکاتی را یادآور شد. 

در بخش ابتدایی این بیانه آمده است: اخیراً سخن از طرح مذاکرات کمیسیون ویژه برجام در وین به گوش می‌رسد. آقای عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه و رئیس هیئت مذاکره‌کننده، از یک سو اظهار داشته است که طرفهای شرکت‌کننده در نشست کمیسیون مشترک برجام در حال دستیابی به یک تفاهم جدید هستند و از تدوین متون جدیدی در راستای پیشبرد جریان مذاکرات سخن گفته است که می‌تواند خواسته‌های ایران و طرف مقابل را تأمین کند. از سوی دیگر نیز رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی بیان می‌دارد که مسئولین هیئت مذاکره‌کننده، این کمیسیون را در جریان جزئیات این مذاکره قرار نداده‌اند.

در این بیانیه عنوان شده است: موضع جمهوری اسلامی ایران در برابر آمریکا از آغاز مشخص بوده است و در سال‌های اخیر نیز میزان صدق و وفای به عهد دولتمردان آمریکایی برای ملت ایران بیشتر اثبات شده است! امام خامنه ای -مد ظله العالی- در فرمایشات اخیر خود مکرر بر این مسئله تأکید فرموده‌اند که بازگشت به تعهدات برجامی تنها در صورتی است که طرف مقابل عملاً تمام تحریم‌ها را لغو کند و این موضوع از سوی جمهوری اسلامی راستی آزمایی شود و صرف بازگشت او به برجام یا تعهد روی کاغذ به رفع تحریم‌ها کافی نیست.

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: مسئولان امر نیز در این سوی مرزها فرمایشات امام امت را به صراحت تأیید می‌کنند اما معلوم نیست آن سوی مرزها که می‌روند چگونه مسحور نیرنگ های دشمنان می شوند که یه ناگاه خویش را باخته، همانگونه که آنان می خواهند عمل می‌کنند. همچنین اخیراً جناب رئیس جمهور از برنامه‌های خود در صد روز پایانی دولت خبر داده و خواهان این بوده اند که برای شکستن تحریم‌ها در این صد روز باقی‌مانده دست او باز گذاشته شود.


در این بیانیه مطرح شده است: آقای روحانی! ۱۰۰ روز که کم است، شما بیش از ۲۰۰۰ روز برای عمل به شعار تدبیر و امید و شکستن قفل‌های کهنه فرصت داشتید. لکن در ماه های آخر مسئولیت تان، این کمر ملت ایران به ویژه اقشار مستضعف است که زیر بار سیاست های نادرست جنابعالی شکسته است. اگر بنا بود با راهبرد رفع تحریم از طریق مذاکرات و اعتماد به دشمنان جنایتکار و گذشتن از حق مسلم ملت ایران-انرژی صلح آمیز هسته‌ای- گشایشی صورت بگیرد، در این هشت سال صورت می گرفت. لکن راهبرد صحیح، خنثی سازی تحریم از طریق استحکام ساخت درونی نظام بود که در روز های نخستین دولت شما از سوی رهبر انقلاب بیان شد و متاسفانه مورد توجه قرار نگرفت.


در بخش پایانی این بیانیه آمده است: بنا بر نکات فوق جامعه اسلامی دانشجویان دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران اعلام می‌دارد که تیم مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی ایران اولا می بایست خطوط قرمز نظام را با حساسیت تمام رعایت کرده و اگر مذاکره ای صورت می گیرد می بایست خروجی آن، مطابق حرف قطعی نظام باشد که همانا رفع تحریم ها در عمل، راستی آزمایی از سوی ما و آن گاه، بازگشت به تعهدات برجامی است. همچنین مذاکرات نباید روند فرسایشی به خود بگیرد و نیز تیم مذاکره کننده باید در اسرع وقت مجلس شورای اسلامی را در جریان جزئیات دقیق و نحوه پیشرفت مذاکرات وین قرار دهد که طبق اصل ۷۶ قانون اساسی مجلس حق تحقیق و تفحص در تمام امور کشور را دارد و برای تحقق امکان ایفای نقش خود بر اساس اصول ۸۸، ۸۹ و ۹۰ قانون اساسی لازم است از مفاد مذاکرات وین که هم‌اکنون در حال انجام است آگاهی یابد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1093543

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =