ویروس کرونا قدرت عفونت زایی بیشتری پیدا کرده است

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی آزاد تهران گفت: علت کشندگی بیشتر ویروس کرونای جهش یافته این است که جمعیت بیشتری را درگیر می‌کند؛ چون قدرت عفونت زایی آن بیشتر است.

مسعود پارسانیا متخصص ویروس شناسی پزشکی و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز در مورد علت شیوع گسترده و همه گیری ویروس کرونا گفت: این مسئله می تواند مربوط به جهش ویروس باشد و ویروس جهش یافته‌ای که الان خیلی متداول است میزان عفونت زایی بیشتری دارد در نتیجه ممکن است افراد بیشتری را آلوده کند. تفاوت کرونای انگلیسی در سرعت انتقال و نوع بیماری زایی ویروس است. در سویه های جدید احتمال دارد گاهی علائم گوارشی هم به بیماری اضافه شود.

پارسانیا در ادامه افزود: چه برای ویروس جهش یافته چه برای فرم های قبلی که مطرح بودند، آلودگی از طریق راه تنفسی همچنان مهمترین راه نفوذ ویروس تلقی می شود. قطرات تنفسی ناشی از سرفه بیمار و نیز از طریق دست زدن به اشیا آلوده‌ای که فرد بیمار آن را لمس کرده است و انتقال از دست زدن به مخاط بینی می تواند عامل انتقال باشد. سطوح صیقلی آلودگی را بیشتر در خود نگه می دارند و بیشتر وسایلی که عموم به آن دست میزنند مانند دستگیره ماشین، مترو یا اتوبوس می تواند در انتقال آلودگی نقش داشته باشد.

پارسانیا در مورد تئوری ایمنی جمعی بعد از ابتلای همگانی به ویروس گفت: اصولا بحث تحریک سیستم ایمنی بر حسب نوع بیماری و شدت علائم می تواند متفاوت باشد و بیماری ناشی از کرونا معمولا به دو صورت ظاهر می شود: یک، بیماری لوکال یا موضعی؛ دو، بیماری سیستمیک که در آن ارگان های بیشتری در بدن درگیر می شود و علائم بیماری با شدت بیشتری در بیمار ظاهر میشود. طبیعتا میزان آنتی بادی که در خون تولید می شود و پاسخ های ایمنی بدن می تواند در بیماری های لوکال و سیستمیک متفاوت باشد. در بیماری سیستمیک که ویروس توانسته است تهاجم بیشتری به ارگانهای بدن داشته باشد، پاسخ های سیستم ایمنی خیلی قوی تر عمل می کند و تا حدودی خاطره ایمنی ایجاد می شود. در بیماری های لوکال یا موضعی ممکن است سیستم ایمنی خیلی ضعیف تر فعال شود و خاطره ایمنی ایجاد نشود. 

وی در ادامه افزود: وضعیت بیمار از نظر داشتن بیماری های زمینه ای، نوع ویروس، ژنتیک فرد و شرایط سیستم ایمنی فرد، مواردی هستند که منجر به  تفاوت هایی در بروز علائم در بین افراد می شود. برای همین بعضی از افراد ممکن است بعد از مدتی از آلودگی آنتی‌بادی بدنشان منفی باشد؛ اما یک عده هستند که آنتی بادی شان مثبت است؛ همین افراد ممکن است بعد از چند ماه سطح آنتی بادی را که بررسی بکنند، ببینند سطح آنتی بادی پایین‌تر آمده باشد. در واقع با توجه به اینکه از عمر پیدایش ویروس زمان زیادی نمی گذرد، نمی توان به این سوال پاسخی صریح داد که افرادی که قبلا  آلوده شدند تا چه مدت بعد دوباره امکان آلودگی با ویروس را دارند و ماندگاری این آنتی بادی ها چقدر می تواند باشد.

 دانشیار دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران با اشاره به اینکه نمی توان به صورت صریح گفت ویروس های کنونی نسبت به ویروس های قبلی قوی تر و کشنده تر هستند، افزود: در سرنوشت هر فرد نسبت به این ویروس پاسخ دفاعی بدن او تعیین کننده است. افرادی که پاسخ دفاعی قوی تر دارند، به واسطه عملکرد سیستم ایمنی خود می توانند بیماری را کنترل کنند. ممکن است در یک خانواده یک ویروس وارد شود چند نفر از اعضای خانواده را درگیر کند، در بعضی از افراد خفیف و بدون علامت و در بعضی از افراد بسیار شدید باشد. همچنین قدرت تهاجم ویروس به علت جهشی که پیدا کرده است به حدی باشد که سایر ارگانهای بدن را درگیر کند که به این حالت بیمار زایی بیشتر ویروس می گویند. 

وی تصریح کرد: شاید علت کشندگی بیشتر این ویروس این باشد که جمعیت بیشتری را درگیر می‌کند؛ چون قدرت عفونت زایی آن بیشتر است. در این بین افراد حساس بیشتری امکان ابتلا دارند و این افراد حساس ممکن است بدنبال عفونت با این ویروس فوت شوند. به این دلیل چون طیف آلوده شدن مردم بیشتر شده و قدرت سرایت بیشتری پیدا کرده، آمار مرگ و میر افزایش یافته است.

پارسانیا در مورد اینکه آیا می‌توان به واکسیناسیون به عنوان ابزاری برای کنترل بیماری نگاه کرد، گفت: واکسن ابزاری برای ایمن زایی است که می تواند سیستم ایمنی را برانگیخته کند. این مسئله نیز به وضعیت سیستم ایمنی افراد نسبت به واکسن بر می‌گردد. همانطور که سیستم ایمنی بدن افراد ممکن است نسبت به یک ویروس زنده متفاوت عمل کند، پاسخ دفاعی بدن نسبت به واکسن هم می‌تواند متفاوت باشد. دومین نکته این است که آن واکسن از چه نوعی باشد برای مثال اگر از پروتئین سطحی ویروس تشکیل شده باشد بدن نسبت به این پروتئین که به عنوان واکسن وارد بدن شده است، پاسخ می‌دهد و اگر در آینده ویروس جهش های دیگری پیدا کند و پروتئین سطحی آن تغییر شکل پیدا کند، واکسنی که امروز فردی دریافت کرده شاید نتواند با فرم جدید ویروس مقابله کند. اینها احتمالاتی است که می توان در نظر گرفت. اگر سیستم ایمنی در بدن خوب راه اندازی شود، می تواند کمک کننده باشد اما باز به طور نسبی است و با توجه به مواردی که اشاره شد، این طور نیست که بگوییم تمام کسانی که واکسن می گیرند با خیال راحت از آلودگی با این ویروس ایمن هستند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1093551

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =