کارکرد تحریم های آمریکا علیه ایران کوتاه مدت است

کارشناس مسایل بین الملل گفت: تحریم ها اساسا کارکرد کوتاه مدت دارند تا تحریم جدید تاثیر بیشتری بر مردم داشته باشد، بنابراین امریکا مجبوراست گام اول را در تعهدات برجامی بردارد.

مصطفی انتظاری، کارشناس مسایل بین الملل در گفتگو با خبرنگار ایسکانیوز در خصوص اینکه باتوجه به فضایی بر مذاکارت وین حاکم شده است اولین گام برای لغو تحریم ها از سوی چه کسی خواهد بود؛ اظهارداشت: امریکایی ها به نظر میرسد هوشمندانه تغییر موضع خود را در قبال برجام نشان داده و گفته اند اگرامریکا از ایران اقدامات اطمینان بخش ببیند، تحریم های ایران را لغو خواهد کرد و به تعهدات خود عمل می کند.

وی گفت: اگر امریکایی ها این تغییر موضع را درعمل نیز نشان بدهند، امیدوار کننده است و راه برای پیش برد مذاکرات باز خواهد شد اما اگر امریکا بر موضع قبلی خود پافشاری کند وضعیت تغییر نخواهد کرد.

این کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به عهد شکنی آمریکا در طول تاریخ درقبال ایران و دیگر کشور ها افزود: بدیهی است به دلیل نقض برجام از سوی امریکایی ها و خارج شدن آنها از برجام، امریکایی ها باید گام اول برای لغو تحریم ها را بردارند.

انتظاری تصریح کرد: آمریکا درسالهای گذشته نیز در موارد مختلفی نشان داده که به اندازه کافی به تعهداتش پایبند نیست.

وی ادامه داد: امریکا در توافق زیست محیطی پاریس نیزحتی در دولت بایدن پایبند نبوده و ما شاهدیم که امریکا از تخلیه فاضلاب هسته ای ژاپن در رودخانه حمایت میکند، یعنی در عمل این توافق را نیز نقض کرده است.

این کارشناس مسائل بین الملل با تاکید بر خوی عهد شکنانه آمریکا بیان کرد: امیدوار بودیم برجام مانع این عهد شکنی امریکا در قبال ایران بشود اما این اتفاق نیافتاده است، بنابراین با نبود اراده لازم در اروپایی ها برای قانع کردن امریکا برای برداشتن گام اول و پیش بینی های انجام نشده در برجام در عمل شاهد اتفاق جدید نیستیم.

انتظاری اظهار کرد: ایران بارها نشان داده که عقب نشینی نخواهد کرد، بنابراین امریکا به دلیل کارکرد کوتاه مدت تحریم ها مجبوراست گام اول را بردارد.

وی با بیان اینکه تحریم ها اساسا موقتی هستند و کارکرد چندماهه دارند، تصریح کرد: کشوری که به مدت طولانی تحت تحریم باشد، خودکفا خواهد شد و در طی مدت مردم آن کشور تحت تاثیر برند ها قرار نخواهند گرفت و نبود آنها تفاوتی ایجاد نخواهد کرد و عملا تحریم ها به روی مردم اثر گذار نخواهد بود.

انتظاری با یادآوری اعمال تحریم ها علیه ایران از سال ۱۹۹۰ ادامه داد: ما ۳۱ سال است شاهدیم که تحریم ها شدید میشود اما بعد از مدتی دوباره سست میشود که مردم به شرایط تحریم عادت نکنند تا در تحریم های جدیدتر مردم بیشتر تحت تاثیر قرار بگیرند و عیان است آمریکا از تحریم ها به عنوان ابزار بازدارنده برای خود استفاده میکند.

 این کارشناس مسائل بین الملل در خصوص راهکارهای استحکام بیشتر برجام هم گفت: باتوجه به تجربه ای که در دولت ترامپ داریم، اگر بنا بر ایجاد تغییراتی در برجام باشد برداشتن مکانیسم ماشه و الزام به تصویب برجام در کنگره آمریکا دو شرطی است که می تواند برجام را به سند محکم تری تغییر بدهد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: طرف مقابل به دنبال این است که تحریم ها را لغو کند اما از طرف دیگرامتیازاتی مطالبه خواهد کرد که برای آشکار شدن این امتیازات باید منتظر باشیم.

کد خبر: 1093578

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =