به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، نشریات دانشجویی به عنوان بازوی رسانهای دانشگاهها، از اهمیت زیادی در زمینه اثرگذاری و جهت دهی به افکار عمومی برخوردار هستند. در چندسال گذشته شاهد رشد کمّی نشریات دانشجویی در حوزههای مختلف بودهایم اما به عقیده برخی فعالان دانشجویی، با وجود رشد کمی این نشریات شاهد ضعف محتوا، سطحی کارکردن و خلأ جریانسازی در آنها هستیم.
در همین ارتباط، مرضیه موسی زاده مدیر مسئول نشریه علمی و فناوری «ناب» دانشگاه تربیت مدرس در گفتوگو با خبرنگار ایسکانیوز، با اشاره به ضعفت محتوایی برخی از نشریات دانشجویی اظهارکرد: برای این مسئله چندین دلیل را میتوانیم ذکر کنیم؛ یکی از این دلایل در حوزه دانشجویی است از آنجایی که آنها در طول دوران تحصیلات تکمیلی بیشتر به سمت فعالیتهای درسی و پژوهشی میروند، کمتر به حوزههای فرهنگی و اجتماعی ورود میکنند. به همین دلیل هرچقدر میزان ورود دانشجویان به حوزه تولید محتوای فرهنگی و اجتماعی کمتر باشد، کیفیت محتوای نشریات نیز کاهش پیدا میکند.
وی افزود: نبود جریان سازی از سوی مسئولان دانشگاه نیز از دیگر دلایل ضعف محتوایی برخی نشریات دانشجویی است؛ اگر مسئولان دانشگاه بتوانند در این زمینه جریان سازی کنند، شاهد افزایش انگیزه دانشجویان برای ورود به نشریات خواهیم بود. در این حالت رقابت میان دانشجویان برای تولید محتوای قوی افزایش پیدا خواهد کرد و در نتیجه شاهد محتوای قوی تری از سوی نشریات خواهیم بود.
موسی زاده درباره برخورد سلیقهای برخی معاونان فرهنگی دانشگاهها با نشریات دانشجویی ادامه داد: این موضوع حداقل در دانشگاه تربیت مدرس وجود ندارد و شاهد برخورد سلیقهای معاون فرهنگی با نشریات نیستیم؛ اما به طور کلی جای تقویت، تشویق و ایجاد انگیزه برای ورود دانشجویان به نشریات دانشجویی بسیار خالی است و باید اقدامات لازم در این زمینه به خوبی انجام شود.
مدیر مسئول نشریه علمی «فناوری ناب» با تاکید بر لزوم حمایت وزارت علوم از نشریات دانشجویی تصریح کرد: وزارت علوم آنطور که باید و شاید از نشریات دانشجویی حمایت نمیکند و حتی بودجه بسیار کمی را برای نشریات در نظرگرفته است. یک نشریه دانشجویی خوب، نیازمند هزینه چاپ، گرافیست و هزینههای مختلف است که متاسفانه با بودجه فعلی، این هزینهها تامین نمیشود.
وی اضافه کرد: این که نشریه بتواند بودجه مناسبی را از وزارت علوم دریافت کند، بسیار نادر است به طوری که حتی با الکترونیکی شدن نشریات، بودجه مناسبی که بتوانند در فرمتهای مختلف از پی دی اف طراحی شوند، تخصیص داده نمیشود. البته همین مسئله ر اشاید بتوانیم از دیگر دلایل ضعف محتوایی برخی از نشریات دانشجویی بدانیم.
موسی زاده درباره ارتباط سرانه مطالعه اعضای تحریریه نشریات دانشجویی با کیفیت محتوای تولید شده گفت: میزان سرانه مطالعه اعضای تحریریه تاثیر زیادی را در کیفیت محتوای تولید شده در نشریات دارد؛ زیرا هرچقدرمطالعه بیشتر باشد، دیدگاه اعضای تحریریه برای نوشتن مطالب مختلف تقویت خواهد شد. البته به طور کلی دانشجویانی که وارد نشریات میشوند نسبت به دیگر دانشجویان، دارای مطالعات هرچند حداقلی هستند و مطالعات غیر درسی بیشتری دارند.
انتهای پیام/
نظر شما