اعتبارات فرهنگی دانشگاه‌ها بسیار ناچیز است/ دستِ بسته وزارت علوم در حوزه فرهنگی!

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه خوارزمی گفت: درباره بودجه دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی باید تجدید نظر صورت بگیرد و بودجه فرهنگی دانشگاه‎‌ها باید در راس امور باشد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، شرایط کرونایی کشور و تعطیلی مراکز آموزشی، سبب شده تا فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه‌ها نیز دستخوش تغییرات زیادی شود. در این بین دانشگاه‌هایی هستند که با تغییر ریل سیاست‌گذاری فرهنگی دانشگاه، فعالیت‌هایی را در دستور کار قرار داده‌اند تا حوزه فرهنگ به عنوان یکی از تاکیدات مقام معظم رهبری مورد غفلت واقع نشود. در این بین اما عملکرد وزارت علوم نیز به عنوان متولی اصلی سیاست گذاری فرهنگی در دانشگاه‌ها باید مورد بررسی قرار بگیرد.

در همین ارتباط، مرتضی تهامی معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه خوارزمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسکانیوز، درباره عملکرد معاونت فرهنگی وزارت علوم در یکساله گذشته اظهارکرد: معاونت فرهنگی وزارت علوم در یکساله گذشته، برنامه‌ها، جلسات، نشریات و کتب معتعددی را منتشر کرده است؛ باید گفت که وزارت علوم در زمان شیوع کرونا تا حد توان، اقداماتی را در زمینه اطلاع رسانی و آگاهی بخشی انجام داده است.

وی افزود: در حوزه فرهنگی یکی از موضوعات مهم این است که باید اعتبارات لازم به این حوزه اختصاص داده شود؛ متاسفانه دانشگاه‌های کشور اعتبارات فرهنگی لازم را در اختیار ندارند در عین حال اما تمامی دانشگاه‌ها و فعالان دانشجویی در حد توان خودشان اقدامات لازم را انجام داده‌اند. وزارت علوم نیز اقدامات خود را تا سر حد توان انجام داده است اما  اعتبارات مالی این وزارتخانه در حدی نبوده است که بخواهد از دانشگاه‌ها حمایت کند.

تهامی ادامه داد: به طور کلی اختصاص بودجه فرهنگی به وزارت علوم را نسبت به رسالتی که بر عهده دانشگاه‌ها قرار دارد، کافی نمی‌دانم. مجلس شورای اسلامی و دولت باید در زمینه تخصیص اعتبارات فرهنگی دانشگاه‌ها بازنگری جدی داشته باشند. تاکنون صحبت‌های زیادی را با مسئولان وزارت علوم داشته‌ایم و آن‌ها می‌گویند به دلیل کمبود بودجه‌، حمایت‌های محدودی را می‌توانیم از دانشگاه‌ها داشته باشیم.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه خوارزمی تصریح کرد: به عقیده بنده،  بودجه دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی باید تجدید نظر صورت بگیرد و بودجه فرهنگی دانشگاه‎‌ها باید در راس امور باشد. اولویت اصلی دانشگاه، ارائه خدمات به دانشجویان در زمینه خوابگاه، تغذیه، حمل و نقل و... است و به همین دلیل، نبود توجه به این مسائل می‌تواند برای جامعه مشکل آفرین باشد. با توجه به اهمیت این مسئله، بخش قابل توجهی از اعتبارات دانشگاه‌ها صرف نیازهای اولیه دانشجویان می‌شود و موضوعات فرهنگی آنچنان جایگاهی ندارد.

وی با بیان این که دست وزارت علوم در زمینه مسائل فرهنگی بسته است، افزود: صندوق رفاه و سازمان امور دانشجویان به علت این که برای خودشان درآمدزایی دارند، خدمات خوبی را به دانشجویان ارائه می‌دهند؛ اما حوزه فرهنگی چنین درآمدی ندارد و به طور کامل به بودجه تخصیص یافته به دانشگاه‌ها وابسته است که البته بسیار ناچیز است.

تهامی تاکید کرد: توسعه و افزایش اردوهای فرهنگی، برنامه‌های مناسبتی، کرسی‌های آزاداندیشی و... نیازمند اعتبارات قابل توجهی است و بنظر می‌رسد که افزایش ۵۰ درصدی این اعتبارات، در توسعه فعالیت‌های فرهنگی اثرگذار باشد. البته باید ببینیم که بودجه پایه چه میزان است و بر مبنای آن میزان بودجه را افزایش دهیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1093655

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =