کنکور به صورت کامل حذف نمی‌شود

اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی اعتقاد دارند؛ کنکور آسیب‌ها و مزایایی دارد و به خاطر مزایای آن نمی‌توان کنکور را به صورت صددرصد حذف کرد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز؛ منصور کبگانیان دبیر و قانم‌مقام ستاد راهبردی اجرایی نقشه جامع علمی کشور در پایان جلسه ۱۴۷ این ستاد اظهار کرد: در این جلسه سیاست‌ها و نحوه ساماندهی سنجش و پذیرش بررسی شد.

کبگانیان با تاکید بر اینکه این طرح تاثیری در کنکور امسال ندارد، گفت: لازم نیست داوطلبان کنکور امسال نگرانی از این بابت داشته باشند. ضمن اینکه زمان اجرا شدن این طرح وقتی که ضوابط  آن به طور کامل مشخص شود، اعلام خواهد شد و زمان کافی به داوطلبان داده خواهد شد تا بتوانند خود را با این قانون تطبیق دهند.

وی با اشاره به اینکه طبق نظرسنجی‌های وسیعی که انجام شده، کنکور هم آسیب‌ها و هم مزایای زیادی دارد، گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی اعتقاد دارد به خاطر مزایای کنکور نمی‌توان آن را به صورت صددرصد حذف کرد.

کبگانیان سوالات کارشناسی شده، امکان تخلف کم، و تصحیح یکنواخت را از مزایای کنکور عنوان کرد و افزود: با این همه به خاطر آسیب‌هایی که کنکور دارد نمی‌توانیم نسبت به آن بی‌تفاوت باشیم؛ مهمترین آسیب هم، آسیب آموزشی است و اینکه یادگیری‌ برای کنکور عمق لازم را ندارد.

دبیر ستاد راهبردی اجرایی نقشه جامع علمی با بیان اینکه تکنیک‌های تست‌زنی، علم را به شبه‌علم تبدیل کرده است، گفت: طبق مطالعه آماری، برخی کلاس‌های کنکوری می‌توانند تا ۲ هزار رتبه اختلاف ایجاد کنند و این باعث تضعیف نظام تعلیم و تربیت می‌شود.

وی آسیب دیگر کنکور را آسیب‌های روانی دانست و گفت: کنکور نشاط را از دانش آموز می‌گیرد و اضطراب زیادی به او وارد می‌کند؛ چرا که قرار است نتیجه ۱۲ سال تحصیل او در ۴ ساعت ارزیابی شود.

کبگانیان ادامه داد: اشکال دیگر این است که سنجش از پذیرش جدا نیست؛ در حال حاضر درصد زیادی از داوطلبان نمی‌توانند به رشته مورد علاقه خود بروند. طبق این طرح آزمون بیشتر از یکبار در سال خواهد شد و نمره علمی داوطلبان نیز تا ۲ سال اعتبار خواهد داشت.

وی از دیگر آسیب های کنکور را آسیب‌های اقتصادی دانست و عنوان کرد: عدد و رقم‌های کلاسهای کنکور بسیار بالا رفته و به خانواده ها فشار زیادی وارد می‌شود.

قائم مقام ستاد نقشه علمی جامع کشور افزود: جلسه پیش شورا با حضور سران قوا برگزار شد و وزرای آموزش و پرورش، علوم و تحقیقات و بهداشت و درمان از این طرح دفاع کردند.  در نهایت قرار شد؛ شورای عالی انقلاب فرهنگی بالاترین مرجعی باشد که به این موضوع ورود می‌کند.

وی با اشاره به اینکه اشکالاتی اجرایی از سوی سازمان سنجش به این طرح وارد شده است، گفت: برای رفع این اشکالات قرار شد؛ کارگروهی متشکل از سه دستگاه یعنی سازمان سنجش، مرکز سنجش آموزش و پرورش و ستاد نقشه علمی کشور ایجاد شود و اشکالات سازمان سنجش را برطرف کنند.

کبگانیان در پایان به دانش‌آموزان توصیه کرد؛ امتحانات را جدی بگیرند چرا که از سال‌های آینده سابقه تحصیلی در پذیرش دانشجو بسیار مهم خواهد شد.لازم به ذکر است طبق این طرح قرار است؛ سابقه تحصیلی، ۶۰ درصد و نمره آزمون ۴۰ درصد در پذیرش دانشجو موثر باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1093667

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =