وزیر علوم: دستورالعمل دریافت هزینه چاپ مقاله به زودی ابلاغ می‌شود

وزیر علوم با اشاره به اینکه دستورالعمل دریافت هزینه‌های بررسی مقاله و چاپ مقاله تصویب شده و به زودی ابلاغ می‌شود، گفت: اگر مجله‌ای خارج از این دستورالعمل هزینه‌ای دریافت کند تخلف کرده است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز؛ درخواست پول‌های چند ده میلیونی برای چاپ مقالات در برخی مجلات علمی_پژوهشی داخلی یکی از مشکلات دانشجویان مقطع دکتری در مسیر فارغ‌التحصیلی است. این مسأله برای دانشجویانی که توان پرداخت چنین هزینه‌هایی را ندارند باعث شده تا زمان پذیرش مقالاتشان تا 2 سال هم طول بکشد و زمان فارغ‌التحصیلی آنها به تاخیر بیفتد.

منصور غلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسکانیوز درباره این مشکل دانشجویان دکتری اظهار کرد: برای این کار ضابطه‌ای تصویب شده که به زودی ابلاغ خواهد شد و هزینه‌های بررسی و پذیرش و چاپ مقاله طبق این دستورالعمل خواهد بود.

غلامی با تاکید بر اینکه اگر مجله‌ای خارج از این دستورالعمل هزینه‌ای دریافت کند؛ تخلف کرده و قابل پیگری است، گفت: اگر هم کسی مجله‌ای را تحریک کند که با پرداخت پول مقاله‌اش را چاپ کنند؛ باز هم یک تخلف حقوقی است و از جنبه‌ای دیگر قابل پیگیری است.

وی با بیان اینکه چاپ مقالات در مجلات 2 نوع هزینه دارد، افزود: یک بخش مربوط به حق‌الزحمه داوران است که دانشگاه‌ها و انجمن‌های علمی که صاحب مجله هستند به داوران می‌دهند و یک بخش هم هزینه چاپ است.

وزیر علوم در ادامه تصریح کرد: در حال حاضر هر انجمن یا نهاد علمی می‌تواند در حوزه مرتبط به خود مجله علمی راه بیندازد که بعد از چاپ سه شماره مجله اعتبارسنجی می‌شود.

به گفته غلامی حضور استادتمام در هیئت تحریریه مجلات به قوت خود باقیست اما نهادهای علمی با داشتن شرایط اولیه می‌توانند مجله را راه‌اندازی کنند و بعد اعتبار بگیرند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1093680

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =