ایران بر موضع خودش اصرار کند، آمریکا متوقف می‌شود

کارشناس مسائل آمریکا گفت: هرچه  روی موضع خود پافشاری کنیم امریکا متوقف خواهد شد اما به محض اینکه ما گام اول را برداریم آمریکا  لغو تحریم ها را تعلیق خواهد کرد و دیگر امتیازی نخواهد داد.

حمیدرضا غلامزاده کارشناس مسایل آمریکا، در گفتگو با خبرنگار ایسکانیوز در خصوص تضاد رویکردی آمریکا در لغو تحریم های ایران با آنچه که خواست تهران است مبنی بر لغو کلیه تحریم ها در یک گام، اظهارداشت: سیاست اعمالی و اعلامی آمریکا متفاوت است؛ آمریکا برای حفظ وجهه خود به عنوان ابرقدرت در بسیاری از موارد خلاف صحبت خود رفتار کرده و بخشی از ادعاهای آمریکا برای سامان دادن به فضای داخلی خودشان مطرح میشود.

وی ادامه داد: ازطرفی آنها قصد دارند به دنیا اینطور مخابره کنند که آمریکا تسلیم مقاومت ایران نشده و حاضر نیستند مقاومت ایران را به رسمیت بشناسند، هرچند که مقامات مختلف آمریکا اعتراف کرده اند که فشار حداکثری شکست خورده است.

آمریکا مذاکرات را فرسایشی پیش می برد

غلامزاده با اشاره به سیاست کلی آمریکا مبنی برتلاش آنها برای سرنگونی ایران گفت: بسیاری به  تغییر رییس جمهورآمریکا برای بهبود روند مذاکرات امیدوار بودند اما بایدن ثابت کرده که امریکا یک سیاست کلی در خصوص امتیاز گرفتن و سرنگونی ایران دارد و جمهوری اسلامی ایران هم در دوران ترامپ ثابت کرده که در مسیر این سیاست اتفاقی برایش نخواهد افتاد.

این کارشناس مسایل آمریکا افزود: در این مسیر با توجه به شناختی که از آمریکا داریم و سیاقی که آمریکا پیش گرفته است، با مدارا کردن، آنها روند مذاکرات را فرسایشی و به سمت خسته کردن ایران پیش خواهند برد اما هرچه  روی موضع خود پافشاری کنیم امریکا متوقف خواهد شد.

«لغو تحریم ها» بستگی به رفتار ایران دارد

وی تصریح کرد: باید به این نکته دقت کنیم که به محض آنکه ما گام اول را برداریم آمریکا  لغو تحریم ها را تعلیق خواهد کرد و دیگر امتیازی نخواهد داد.

غلامزاده با اشاره به پافشاری برخی مسولین بر حفظ برجام گفت: لغو تحریم های ایران توسط آمریکا بستگی به واکنش و رفتار های ایران دارد.

این کارشناس مسایل آمریکا بیان کرد: اگر ایران بر موضع اصولی خود و طبق تاکید رهبری پافشاری کند که تا راستی آزمایی انجام نشود و تحریم ها برداشته نشود، ایران به تعهدات برجامی خود برنمیگردد، آمریکا چاره ای جز لغو تحریم ها نخواهد داشت، اما رفتار عجولانه رئیس جمهور نشانه خوبی نیست.

ایران نیاز ضروری به برجام ندارد

وی ادامه داد: قابل توجه است که تنها آمریکا و اروپا به برجام احتیاج دارند و ایران نیاز ضروری و حیاتی اش به برجام را از دست داده و در مسیر سهل و سراشیبی قرار دارد.

غلامزاده گفت: برخی مجامع اقتصادی بین المللی رشد مثبت اقتصادی را علی رغم کرونا و تحریم ها برای ایران در ۲۰۲۰۱ پیش بینی کرده اند.

این کارشناس مسایل آمریکا با بررسی مشکلات داخلی آمریکا یاد آور شد: بایدن در تلاش است فضای داخلی آمریکا  را مدیریت کند که علاوه بر مهار و محدود کردن توان هسته ای ایران، چند جانبه گرایی خود را به اروپایی ها ثابت کند.

«برجام» اولویت بایدن نیست

 وی بیان کرد: موضوع ایران برای بایدن مساله اولویت داری نیست چرا که مسایل داخلی و رقابت آمریکا با چین و بحران های اقتصادی، اجتماعی و هویت آمریکا مسله ای جدی است.

غلامزاده ادامه داد: بایدن به راحتی نمی تواند لغو تحریم ها را پیش ببرد  و با دست انداز های جدی روبرو است. کنگره  سخت گیری خواهد کرد و در صورت لغو تحریم ها کنگره به تکاپو خواهد افتاد و تلاش خواهد کرد رییس جمهور را در محدودیتی قرار بدهد که نتواند تحریم ها را بردارد یا  مجبور بشود  تحریم ها را برگرداند به همین دلیل به چندین ماه راستی آزمایی برداشته شدن تحریم ها احتیاج است.

«سنا» نظر مثبتی به برجام ندارد

 تصریح کرد: در رای گیری اخیر اختلاف آرای میان وندی شرمن به عنوان قائم مقام وزارت خارجه با بلینکن نشانگر این است که مجلس سنا نظر مثبتی به برجام ندارد.

این کارشناس مسایل آمریکا تصریح کرد: علاوه بر این، تعداد اعضای جمهوری خواه و دموکرات در مجلس اختلاف زیادی ندارند که بایدن در سنا جایگاه محکمی داشته باشد و اختلاف آرای  بسیار نزدیک دموکرات ها و جمهوری خواهان باعث تزلزل بایدن در سنا شده است.

این کارشناس مسائل آمریکا در پایان خاطر نشان کرد: پرونده ایران برای بایدن تنها از جهتی اهمیت دارد که چند جانبه گرایی خود را به اروپایی ها ثابت کند که در مقابل چین بتواند از آنها کمک بگیرد.

کد خبر: 1093685

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =