تحریم‌ها مهم ترین مانع افزایش «روابط تجاری ایران و پاکستان» است

کارشناس مسائل شبه قاره گفت: ظرفیت های ایران و پاکستان برای تعاملات تجاری بیشتر از وضع موجود است اما مانع اصلی در افزایش روابط تجاری دو کشور آمریکا و تحریم هایش است.

پیرمحمد ملازهی کارشناس مسائل شبه قاره در گفتگو با خبرنگار ایسکانیوز در خصوص سفر شاه محمود قریشی وزیر امورخارجه پاکستان به ایران، اظهارداشت: ایران و پاکستان در مسائل متعددی اشتراک نظر دارند و در این شرایط نیاز هست که با هم تبادل نظر کنند یکی از موضوعات مورد گفتگو افغانستان است که به نظر می‌رسد با توجه به شرایطی که در افغانستان پیش آمده ایران و پاکستان هر دو صلح و ثبات در افغانستان را با منافع ملی خودشان همسو می بینند.  

وی گفت: بحران افغانستان از این امکان برخوردار است که در صورت تداوم کشورهای همسایه اش را هم تحت تاثیر قرار دهد به همین منظور مباحث اجلاس آتی استانبول در مورد افغانستان مورد توجه هر دو کشور است.

ملازهی در ادامه افزود: موضوع بعدی مسائل مرزی مابین دو کشور است، ایران و پاکستان در منطقه حساس بلوچستان بیش از ۹۰۰ کیلومتر مرز مشترک دارند که در حال حاضر در این مرز دو مساله امنیتی مطرح است؛ مورد اول فعالیت گروه های ضد سیستمی و مورد بعدی ترانزیت مواد مخدر از افغانستان به پاکستان و ایران و سپس به اروپا است.

این کارشناس مسائل شبه قاره گفت: گشودن بازارچه های مرزی میتواند همکاری های تجاری دو کشور را افزایش دهد.

وی در ادامه بیان داشت: مسائل منطقه ای و آنچه که در خاورمیانه میگذرد و منافع مشترکی که هر دو کشور در این منطقه دارند به خصوص مناسبات میان ایران، عربستان و امارات که مدتی قبل پاکستان برای میانجیگیری اعلام آمادگی کرده بود، میتواند از دیگر اهداف این سفر منطقه ای وزیرخارجه پاکستان باشد.

ملازهی با بیان اینکه قبلا پیش بینی شده بود ظرفیت مبادلات بین دو کشور بین ۲تا ۵ میلیارد دلار است، تصریح کرد: بازار هر دوکشور برای کالاهای یکدیگر مناسب است، برای مثال پاکستان کشوری است که سالانه حدود ۵۰۰ هزارتن برنج مازاد تولید میکند و ایران برای آن بازار مناسبی است، از طرفی پاکستان به شدت نیازمند انرژی (نفت، گاز و حامل های انرژی) است که میتواند آن را از ایران تامین کند.

این کارشناس مسائل شبه قاره در پایان خاطرنشان کرد: حتی با وجود حساسیت زیاد آمریکا بر روی صادرات مجدد، ایران میتواند با امضای یک توافق کلی تر با پاکستان از طریق آن کشور، اقلام مورد نیاز خود را از اروپا و آمریکا وارد کند.

کد خبر: 1093691

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =