همه کلاس‌های دانشجویان در سطوح مختلف به صورت مجازی در حال برگزاری است

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید بر ضرورت تقویت زیرساخت‌های آموزشی، توسعه و گسترش آموزش مجازی در سطح دانشگاه را از مهمترین راهبردها و اقدامات دانشگاه برشمرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران (ایسکانیوز)، محمد مهدی صدوقی با بیان این که توسعه و گسترش آموزش مجازی در سطح دانشگاه از مهمترین اقداماتی است که سال ۱۳۹۹ در معاونت آموزشی انجام شده است، اظهار کرد:با شیوع کرونا و تعطیلی کلاس‌های حضوری در دانشگاه ها به سرعت اقدام به توسعه آموزش های مجازی صورت گرفت، در سامانه نوید تمامی دروس بارگذاری شد و رتبه دوم کشوری را در آموزش‌های مجازی کسب کردیم.

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه در حال حاضر تمامی کلاس‌های دانشجویان در سطوح مختلف به صورت مجازی در حال برگزاری است، افزود: البته علاوه بر سامانه نوید که در دانشگاه راه اندازی و به دانشگاه مجازی کشور متصل شد، سامانه‌های دیگری نیز در اختیار دانشکده‌ها، مراکز آموزشی و درمانی و گروه های آموزشی قرار گرفت تا به وسیله آن‌ها بتوانند سایر کلاس های غیر کلاسیک مانند ژورنال کلاب ها و مورنینگ ریپورت ها را برگزار کنند.

وی ادامه داد: از دیگر کارهای خوبی که در سال گذشته انجام شد می توان به دفاع از پایان نامه ها به صورت مجازی اشاره کرد و در سال گذشته از حدود ۱۴۰۰ پایان نامه در دانشگاه به صورت مجازی دفاع شد.

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به چالش های برگزاری کلاس های بالینی دانشجویان پزشکی که چندین مرتبه در پیک های کرونا تعطیل شد، یادآور شد: در این مدت کلاس های دانشجویان پزشکی و سایر دانشجویان به شکل مجازی برگزار شده و اگرچه ممکن است برگزاری این کلاس ها به صورت مجازی تا حدی کیفیت آموزش را کاهش دهد، اما برگزار شدن آن به این شکل بهتر از تعطیلی کلاس هاست.

وی اضافه کرد: می توانیم بگوییم با مجازی برگزار کردن کلاس های بالینی، توانسته ایم کیفیت آموزش را بین ۶۰ تا ۷۰ درصد حفظ کنیم.

صدوقی درباره نحوه برگزاری امتحانات دانشگاه در سال گذشته توضیح داد: خوشبختانه همه امتحانات به صورت مجازی برگزار شد و سامانه هایی که برای این موضوع در نظر گرفته شده اند به خوبی اجرا شده است و امتحانات تمامی دروسی که سال گذشته ارایه شد، به صورت مجازی برگزار شد.

وی با بیان اینکه حتی برای کلاس های عملی دانشجویان نیز کلاس های مجازی تشکیل شده است، افزود: یعنی اینکه استادان از کارهای عملی خود که در آزمایشگاه ها انجام می دهند، فیلم های آموزشی تهیه می کنند و در اختیار دانشجویان قرار می دهند.

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی یادآور شد: به طور کلی در طول یک سال اخیر سعی بر این بوده که آموزش های عملی را نیز به صورت مجازی توسعه دهیم.

وی با اشاره به راه اندازی مرکز آزمون الکترونیک دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با حدود ۲۵۰ کابین مستقل کامپیوتری، ادامه داد: از طریق این مرکز برای دانشجویان امکان شرکت در آزمون های ملی و دانشگاهی که به صورت الکترونیکی برگزار می شود، فراهم شده است.

صدوقی با بیان اینکه آزمون های جامع علوم پایه، پیش کارورزی و امتحانات ارتقای دستیاری سالانه به صورت سراسری در کشور برگزار می شود، گفت: با راه اندازی مرکز آزمون الکترونیک این آزمون ها در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد؛ البته علاوه بر این ۲۵۰ کابین، ۱۰۰ کابین دیگر نیز به این مرکز اضافه خواهد شد و ظرفیت مرکز را به ۳۵۰ کابین افزایش خواهیم داد.

وی راه اندازی سامانه ارزشیابی عملکرد یکپارچه اعضای هیئت علمی را از دیگر اقدامات این معاونت در سال ۹۹ عنوان کرد وگفت: عملکرد اعضای هیئت علمی توسط خود اساتید و به صورت خود اظهاری در این سامانه بارگذاری می شود و در عین حال ارزیابی هایی نیز توسط معاونت آموزشی دانشگاه انجام می شود و به عنوان یک سیستم یکپارچه عمل خواهد کرد.

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: در سال ۱۳۹۹ حدود ۸۰ نفر از دانشجویان و دستیاران تخصص و فوق تخصص دانشگاه رتبه های برتر ۵ درصد و ۱۰ درصد را کسب کردند که اکثر این افراد به صورت هیئت علمی و ضریب K جذب دانشگاه شدند.

وی با اشاره به جذب ۱۰۰ عضو هیئت علمی در سال ۹۹ از طریق فراخوان، افزود: همچنین از دیگر مسائل قابل توجه بحث تبدیل وضعیت اساتید است که در هیئت ممیزه دانشگاه انجام شده است و حدود ۱۲۰ نفر از اعضای هیئت علمی تبدیل وضعیت شده و حدود ۴۰ نفر از آنان به استادی و ۸۰ نفر به مرتبه دانشیاری ارتقا پیدا کرده اند.

صدوقی راه اندازی کمیته دانش پژوهی را از دیگر اقدامات انجام شده توسط این معاونت در سال ۹۹ عنوان کرد و گفت: این کمیته نیز یکی از کمیته هایی است که از مسیر وضعیت آموزشی، برای ارتقای وضعیت علمی اعضای هیئت علمی فعالیت می کند.

وی ادامه داد: به این منظور کسانی که در مسائل آموزشی طرح های پژوهش در آموزش و کارهای نوآورانه دارند، توسط این کمیته بررسی شده و به هیئت ممیزه دانشگاه ارایه می شود و اعضای هیئت علمی می توانند از این مسیر نیز تبدیل وضعیت یابند.

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اجرای طرح ارتقای کیفیت گروه های آموزشی در سال ۹۹، توضیح داد: در قالب این طرح گروه ها راهنمایی و رتبه بندی شدند و این اقدامات در بهبود عملکرد گروه ها بسیار موثر بود.

وی با اشاره به اجرای دوره های مهارتی در دانشگاه گفت: خیلی از این دوره ها به صورت مجازی برگزار می شود و نیازی به حضور افراد وجود ندارد.

صدوقی درباره برنامه های آتی معاونت در سال ۱۴۰۰ بر اهمیت تقویت زیرساخت های آموزشی تاکید کرد و اظهار داشت: توسعه روش های نوین آموزشی همچون سیمولیشن (شبیه سازی) یکی از این برنامه هاست، البته تاکنون در برخی گروه ها، مانند چشم، آناتومی و دندانپزشکی برنامه های سیمولیشن راه اندازی شده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1093709

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =