تخلف در رده‌های پایه فوتبال همچنان قربانی می‌گیرد

چند روزی است که خبر حکم هیأت فوتبال استان تهران مبنی بر احراز تخلف آکادمی کیا در ادعای "صغر سن" علیه این آکادمی حسابی سر و صدا به پا کرده است.

به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، رضا بلوچی؛ اتفاقات جنجالی در بحث تخلفات در رده‌های پایه فوتبال، سالیان سال است که به معضلی برای فوتبال کشور تبدیل شده است و هر چند وقت با گونه‌ای جدید نمایان شده و اتفاقات جنجالی کوچک و بزرگی را در پی داشته است.

اهمیت و فلسفه ی وجودی رده‌های پایه بر هیچ کسی پوشیده نیست. و تمامی دست اندکاران حوزه ورزش فوتبال به لزوم وجود تیم‌های پایه موافقتی همگانی دارند. چرا که کشف استعدادهای ناب فوتبالی و پرورش صحیح آنها، تضمین کننده ی نیروی انسانی مورد نیاز فوتبال در رده باشگاهی و ملی می‌باشد.

چرا؟ رده‌های پایه

شاید با توجه به اینکه رده های سنی پایه کمتر مورد توجه رسانه ها قرار دارد و در واقع کمتر زیر ذره بین است، تخلف یا اتفاق های عجیب و غریب هم در این رده سنی بیشتر دیده می شود.

آکادمی فوتبال کیا

آکادمی فوتبال کیا توسط مهدوی کیا، بازیکن بسیار خوب تیم ملی فوتبال ایران با هدف کمک به فوتبال کشور و کشف استعدادها و نخبه ها در سنین پایین در تهران، تاسیس شده است. تیم نوجوانان آکادمی یکی از تیم‌های حاضر درمسابقات نوجوانان استان تهران می‌باشد.

 مهدوی کیا، مورد محبت و حمایت شدید طرفداران فوتبال در ایران می‌باشد و یکی از بهترین‌های تیم ملی بوده که تجربیات زیادی را در خارج از کشور به ویژه آلمان اندوخته است.

باشگاه‌های شاکی و دلیل آنها

استفاده از بازیکن غیر مجاز، دلیل شکایت باشگاه‌های ایرانمهر، مهریاران حافظ، پارس جاوید و پیکان از تیم آکادمی کیا بوده است. این تیم‌ها مدعی شدند، که یکی از بازیکنان اصلی آکادمی کیا با مدارک نفر دیگری که برادرش بوده است، در مسابقات بازی کرده است. و این کار استفاده از بازیکن غیر مجاز بوده و تخلف تیمی محسوب می‌شود.

واکنش آکادمی کیا نسبت به شکایات

هادی مهدوی‌کیا برادر مهدی مهدوی‌کیا و مدیر باشگاه کیا نسبت به موضوع فوق واکنش نشان داد. او مدعی شد که این هجمه‌ای است که علیه تیم او ایجاد شده تا آبروی باشگاه کیا و مهدی مهدوی‌کیا را ببرند. مهدی مهدوی کیا هم در یک لایو اینستاگرامی با سردبیر یکی از رسانه‌ها،با بغض ادعا کرد این مسائل وصله ناجوری است که به او و تیمش نمی چسبد.

رای صادر شده

هیئت فوتبال استان تهران، پس از بررسی پرونده، ضمن محکومیت آکادمی کیا، تیم نوجوانان اکادمی را با نتیجه ی ۳ بر صفر، بازنده ی بازی مقابل تیم های پارس جاوید، پیکان، مهریاران حافظ و ایرانمهر اعلام کرد و مبلغ ۱۰ میلیون تومان جریمه ی نقدی برای آنها در نظر گرفته شد. تیم نوجوانان استقلال هم، قهرمان مسابقات این دوره نوجوانان تهران معرفی شد.

نکته: بر اساس جدول موجود در سایت هیات فوتبال تهران، جای تیم کیا تغییر کرده و استقلال در صدر جدول قرار گرفته منتهی هیچ خبری مبنی بر قهرمانی استقلال در مسابقات آسیا ویژن تهران اعلام نشده است. البته، آکادمی کیا می تواند به رای صادره از سوی کمیته انضباطی اعتراض و باعث ارجاع پرونده به کمیته استیناف شود.

آیا تخلف محرز است و صورت گرفته؟

البته ظاهرا تخلف و صغر سنی ثابت شده و در متن رای هم مشخص شده است که رای در کمیته استیناف هم تایید خواهد شد. تیموری دبیر هیات فوتبال تهران، ضمن تایید این موضوع اعلام کرده که: تغییر جدول مسابقات بر اساس رای صادر شده توسط کمیته انضباطی صورت گرفته و باید دید باشگاه کیا در مهلت تعیین شده ، پرونده را به کمیته استنیاف خواهد برد یا نه. در صورتی که این اتفاق رخ دهد، رای نهایی پرونده توسط کمیته استیناف صادر خواهد شد.

این رای ممکن هست، به اعتبار مهدی مهدوی کیا و البته آکادمی کیا لطمه های زیادی از بابت اعتبار و اعتماد وارد کند. او که در ایران نیست، اکادمی را از راه دور رصد و مدیریت می کند. دور بودن او از آکادمی، ممکن هست یکی از دلایل بروز چنین اتفاقاتی باشد. البته ظاهرا مهدوی کیا نسبت به بازیکن، بحث صغر سنی و مسایل پیرامون آکادمی، واکنش نشان داده و صحبت هایی مبنی بر دفاع از بازیکن،  بیان داشته است. که شاید مقداری عجیب به نظر برسد.

احتمال تخلف در باشگاههای بزرگ و کوچک وجود دارد

مهدوی کیا یکی از چهره های محبوب و دوست داشتنی کشور می باشد که در بحث اخلاق و اخلاق مداری، از محبوبیت زیادی بین هواداران سرخ آبی برخوردار هست.

حکم صادر شده توسط مراجع ذی صلاح و پس از بررسی دقیق پرونده و جزئیات آن بوده است. البته خطا یا تخلف، فقط با این پرونده خاتمه نیافته و ریشه کن نمی شود. ریشه کن کردن چنین آسیب ها و معضلاتی که گاها ناخواسته به وجود می ایند، عزمی همه جانبه را می طلبد که همراهی بزرگان فوتبالی کشور را به عنوان الگوهای جامعه، می طلبد.

انتظار می رود که مهدی مهدوی کیا به عنوان یکی از الگوهای دوست داشتنی کشور که  به همراه علی کریمی نامزد پست ریاست فدراسیون فوتبال بودند و شعار فوتبال پاک را سرلوحه کاری خود قرار داده بودند، در این راه پیش قدم  شده و نسبت به مسائل پیش آمده، شفاف سازی کند.

اگر خطا یا تخلف خواسته یا ناخواسته ای صورت گرفته است. با سحه صدر و بدور از هرگونه جانبداری نسبت به جبران آن(حتی با یک عذر خواهی کوچک)، قدم بردارند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1093737

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =