ماموریت دانشگاه‌ها باید در پذیرش دانشجو لحاظ شود

معاون آموزشی دانشگاه علم و صنعت گفت: پیشنهاد دادیم که ماموریت دانشگاه در آیین‌نامه پذیرش دانشجو لحاظ شود و امکان انتقال ظرفیت از کارشناسی به تحصیلات تکمیلی یا برعکس وجود داشته باشد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، معاون آموزشی وزیر علوم هفته گذشته از اعمال شیوه جدید پذیرش دانشجو در مقطع دکتری خبر داد؛ اما به نظر می‌رسد که دانشگاه‌ها انتقاداتی به این شیوه‌نامه جدید دارند.

ابوالفضل واحدی در گفت‌وگو با ایسکانیوز درباره شیوه‌نامه جدید پذیرش دانشجو در مقطع دکتری، اظهار کرد: وزارت علوم شیوه‌نامه‌ای برای تخصیص ظرفیت پذیرش دانشجوی دکتری به دانشگاه‌ها ابلاغ کرده است که بر اساس آن مجموعه ظرفیت هر دانشگاهی متناسب با مرتبه اعضای هیئت علمی تعیین می‌شود.

معاون آموزشی دانشگاه علم و صنعت در ادامه خاطرنشان کرد: بر اساس این شیوه‌نامه با توجه به رتبه هر عضو هیئت علمی تعداد ظرفیت دانشجویان تعیین می‌شود. برای مثال به استاد تمام، دانشیار و استادیار هر کدام تعداد مشخصی دانشجو اختصاص داده می‌شود.

وی با بیان این که آیین‌نامه‌ای در این زمینه تدوین و ابلاغ شده است، افزود: نقطه قوت این آیین‌نامه این است که این موضوع سامان‌دهی می‌شود؛ اما چون ظرفیت مقاطع مختلف کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری را مستقل از هم می‎بیند و ماموریت دانشگاه‌ها متفاوت است، یک خلاء به نظر می‌رسد.

واحدی با اشاره به این که این انتقاد به اطلاع معاونت آموزشی وزارت علوم رسیده است، گفت: بر اساس شیوه‌نامه جدید، برای پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی بر اساس رتبه اعضای هیئت علمی، تعدادی تعیین می‌شود. برای کارشناسی ارشد و دکتری هم به صورت مستقل تعدادهای دیگری تعیین می‌شوند. مشکل این است که برای دانشگاهی مانند دانشگاه علم و صنعت که ماموریت‌اش تحصیلات تکمیلی است، بر اساس این فرمول تعداد دانشجویان کارشناسی بسیار بیشتر از تعداد قبلی می‌شود و از طرف دیگر تعداد دانشجویان دکتری خیلی کمتر از تعداد قبلی می‌شود.

وی تاکید کرد: به همین دلیل ما پیشنهاد دادیم که ماموریت دانشگاه در این آیین‌نامه لحاظ شود و امکان انتقال ظرفیت از کارشناسی به تحصیلات تکمیلی یا برعکس وجود داشته باشد.

معاون آموزشی دانشگاه علم و صنعت با تصریح بر این که دانشجوی دکتری همکار تحقیقاتی استاد است، افزود: دانشگاه و استاد باید تشخیص دهند که فردی مناسبی هست یا نه. به همین دلیل صرف برگزاری یک آزمون کتبی و تستی که در این سال‌ها برگزار شده، هرچند برای سنجش اطلاعات و دانش فرد می‌تواند کمک‌کننده باشد؛ اما مهارت‌ها، علایق و آمادگی‌اش برای حضور تمام وقت در کار، مواردی است که استاد و دانشگاه باید به جمع‌بندی برسند.

معاون آموزشی دانشگاه علم و صنعت در پایان با بیان این که این ایده که دانشگاه استقلال بیشتری داشته باشد مطرح شده و اقدام خوبی است، اظهار کرد: هنوز مطلب جدیدی در این زمینه ابلاغ نشده، شاید به این دلیل که  شورای سنجش و پذیرش دانشجو هنوز با اضافه کردن سهم نمره‌ دانشگاه و استاد در مصاحبه، موافقت نکرده است.  

انتهای پیام/

کد خبر: 1093743

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =